Sources of Public Service Improvement: A Critical Review and Research Agenda

Forfatter
Boyne, George A

Årstall
2003

Utgiver
Journal of Public Administration Research and Theory, Volume 13, Number 3, July 2003 , pp. 367-394(28).

Publikasjonstype:
Tidsskriftsartikkel

Fulltekst:
http://jpart.oxfordjournals.org/cgi/reprint/13/3/367

Omtale:
http://www.ingentaconnect.com/content/oup/jopart/2003/00000013/00000003/art00367

Antall sider:
28

Publiseringsspråk:
Engelsk

Land publikasjonen kommer fra:
UK/USA

NSD-referanse:
2469

Disse opplysningene er sist endret:
2007-09-10 11:51:39.873


Publikasjonens datagrunnlag
  • Sekundærdata
  • Kvantitativ
  • Dokumentstudie
  • Case studie
  • Komparativ over tid
  • Komparativ mellom land
Land som er gjenstand for studien
  • Canada
  • Storbritannia
  • USA
Verkemiddel i den konstituerande styringa
  • 1.1 Organisering generelt
  • 1.3 Privatisering/markedsretting
  • 1.4 Finansiering
  • 1.5 Lov- og regelverk
Verkemiddel i den operative styringa av ststlege verksemder
  • 2.1 Formell styringsdialog
  • 2.2 Kontraktslignande avtaler
Studieoppdrag
  • Forskning
Studietype
  • Kartlegging/kunnskapsgrunnlag
Type effekt
  • Kostnadseffektivitet
  • Samfunnseffektivitet
  • Kvalitet og sikkerhetsmessige effektar
  • Verdimessige effektar
  • Driftskostnadsmessige effektar
Sektor (cofog)
  • Staten generelt

Sammendrag
Evidence from sixty-five empirical studies of the determinants of public service performance is critically reviewed. The statistical results are grouped on the basis of five theoretical perspectives: resources, regulation, markets, organization, and management. The analysis suggests that the most likely sources of service improvement are extra resources and better management. A research agenda for further work is identified, and recommendations are made to enhance the theoretical and methodological quality of studies of public service improvement.