En vellykket samordning av regional stat? – Evaluering av integreringen av Statens utdanningskontor og fylkeslegeembetet med fylkesmannen.
Forfatter
Ingunn Botheim, Ellen Rønning-Arnesen, Sanja Kostovska Skaar
Årstall
2009
Utgiver
Oslo, Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT. Difi rapport 2009:9
Publikasjonstype:
Rapport
Fulltekst:
http://www.difi.no/filearchive/2009-09.pdf
Antall sider:
67
ISSN-nummer:
ISSN 1890-6583
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
2788
Disse opplysningene er sist endret:
2010-12-14 14:12:51.323
- Statsforvalteren
- Fylkesmannen i Aust-Agder
- Fylkesmannen i Buskerud
- Fylkesmannen i Finnmark
- Fylkesmannen i Hedmark
- Fylkesmannen i Hordaland
- Statsforvaltaren i Møre og Romsdal
- Statsforvalteren i Nordland
- Fylkesmannen i Nord-Trøndelag
- Fylkesmannen i Oppland
- Fylkesmannen i Oslo og Akershus
- Statsforvaltaren i Rogaland
- Fylkesmannen i Sogn og Fjordane
- Fylkesmannen i Sør-Trøndelag
- Fylkesmannen i Telemark
- Fylkesmannen i Troms
- Fylkesmannen i Vest-Agder
- Fylkesmannen i Vestfold
- Fylkesmannen i Østfold
- Statsforvalteren i Trøndelag
- Statsforvaltaren i Vestland
- Statsforvaltaren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus
- Statsforvalteren i Innlandet
- Statsforvalteren i Vestfold og Telemark
- Statsforvalteren i Troms og Finnmark
Sammendrag
Difi har foretatt en evaluering av integreringen av Statens utdanningskontor og fylkeslegen i fylkesmannsembetene. Integreringen skulle bidra til å mer effektiv ressursbruk, bedre samordning av den statlige styringen av kommunene og en forenkling for innbyggerne. Det var også forutsatt at sektoroppgavene skulle gjennomføres på en god måte. Evalueringen viser at målene med integreringen til dels er nådd, men at rammebetingelsene for fylkesmannens samordningsoppgaver er endret bl.a. som følge av en større vektlegging av rettssikkerhetsoppgaver og tilsyn. Difi stiller spørsmål ved om man overvurderte potensialet for faglig samarbeid mellom områdene. Etter Difis vurdering er det viktig at kravene om samordning balanseres i forhold til behovet for gjennomføring av de ulike sektoroppgavene.