Hvordan fungerer bestiller-leverandør-modellen i en offentlig organisasjon som Skatteetaten?
Forfatter
Lauvsnes, Lina Peggy
Årstall
2013
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Omtale:
https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/147235
Antall sider:
106
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5103
Disse opplysningene er sist endret:
2024-07-12 10:27:26.836023
Sammendrag
Fra 2008 etablerte Skatteetaten en ny organisering med bestiller-leverandør–modell. Oppgaven gir et bilde av både positive og negative trekk ved bestiller-leverandør – modellen i Skatteetaten. Det skapes gode produksjoner, planleggingen er bedre, systemet gir en bedre oversikt enn før modellen ble innført, og det er mer helhetlige prioriteringer. Oppgaven har også kommet fram til at bestiller-leverandør – systemet i Skatteetaten fører til problemer med forsinkelser, feilprioriteringer og økt byråkrati. Jeg tolker disse funnene i oppgaven slik at organisasjonen har problemer med samhandlings-prosesser og kunnskapsutvikling.