Hildegunn Vollset, Trond Kråkenes, Lisbeth U. Hansen og Marte Lund Saga (2020):
Administrative fellestjenester for statlige virksomheter
DFØ
Publikasjonstype:
Rapport
Fulltekst:
Omtale:
https://dfo.no/rapporter/administrative-fellestjenester-statlige-virksomheter
Kommentar:
DFØ-rapport 2020:10
Antall sider:
38
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
5850
Disse opplysningene er sist endret:
22/8 2024
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
- Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
- Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
- Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning
- UNINETT
- Norsk Helsenett SF
- Miljødirektoratet
- Miljødirektoratet
- Lotteri- og stiftelsestilsynet
- Norsk senter for utvekslingssamarbeid
- Valgdirektoratet
- Forbrukertilsynet
- Forbrukertilsynet
- Det norske justervesen
- Justervesenet
- Likestillings- og diskrimineringsombudet
- Statens jernbanetilsyn
- Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon
- Statens vegvesen
- Vegdirektoratet
- Fiskeridirektoratet
- Fiskeridirektoratet - hovedkontor
- Universitetet i Bergen
- Statsbygg
- Statsbygg
- Forsvarsbygg
- Forsvarsbygg
- Statens innkrevingssentral
Horisontal dimensjon:
- Stat
- Departement
- Etat
- Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
- Forvaltningsorgan med særskilte fullmakter
- Forvaltningsbedrift
- Andre ordinære forvaltningsorgan
Sammendrag:
DFØ har fått i oppdrag fra KMD å se nærmere på administrative fellestjenester i staten.
Kort oppsummert er våre funn som følger:
• De administrative fellestjenestene blir stadig mer brukt.
• De blir løpende utviklet for å møte behovene hos brukerne.
• Ny teknologi bidrar til utvikling av helt nye fellestjenester og/eller videreutvikling av nye «moduler».
• Behovet for økt støtte og nye løsninger er størst innenfor området dokumentforvaltning og IKT.
Våre anbefalinger er:
• Fellestjenestene bør bli bedre på brukertilpasning, informasjon og brukerinvolvering rettet mot små og mellomstore virksomheter spesielt.
• Virksomhetene bør fortsatt ha driftsansvaret for arbeidsgiverfunksjonen. DFØ kan likevel utvikle videre sin støtte til virksomhetenes forvaltning av dette området.
• Det bør innhentes mer kunnskap om effektiviseringspotensial ved økt samordning og digitalisering av arkiv- og dokumentforvaltingen i statlige virksomheter.