Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2004 | 3 | 12 | 15 | 3 | 5 | 8 | 7 | 7 | |
2005 | 5 | 11 | 16 | 5 | 6 | 11 | 5 | 5 | |
2006 | 3 | 14 | 17 | 3 | 11 | 14 | 3 | 3 | |
2007 | 5 | 31 | 36 | 4 | 22 | 26 | 1 | 9 | 10 |
2008 | 4 | 38 | 42 | 4 | 29 | 33 | 9 | 9 | |
2009 | 8 | 40 | 48 | 8 | 33 | 41 | 7 | 7 | |
2010 | 9 | 35 | 44 | 9 | 27 | 36 | 8 | 8 | |
2011 | 11 | 40 | 51 | 11 | 32 | 43 | 8 | 8 | |
2012 | 11 | 37 | 48 | 11 | 28 | 39 | 9 | 9 | |
2013 | 20 | 39 | 59 | 20 | 33 | 53 | 6 | 6 | |
2014 | 21 | 45 | 66 | 21 | 42 | 63 | 3 | 3 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2004 | 37 | 36 | 39 | 37 | 36 | 36 | |||
2005 | 33 | 38 | 36 | 33 | 34 | 33 | 43 | 43 | |
2006 | 38 | 36 | 35 | 34 | |||||
2007 | 28 | 35 | 34 | 34 | 33 | 37 | 36 | ||
2008 | 36 | 36 | 35 | 35 | 39 | 39 | |||
2009 | 28 | 36 | 34 | 28 | 34 | 33 | 44 | 44 | |
2010 | 30 | 37 | 36 | 30 | 36 | 35 | 41 | 41 | |
2011 | 30 | 36 | 35 | 30 | 36 | 35 | 37 | 37 | |
2012 | 29 | 36 | 35 | 29 | 36 | 34 | 37 | 37 | |
2013 | 33 | 38 | 36 | 33 | 37 | 36 | 41 | 41 | |
2014 | 33 | 38 | 37 | 33 | 38 | 36 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Virksomheten Justissekretariatene endrer navn til Statens sivilrettsforvaltning med virkning fra 1. januar 2009. Dette ble avgjort i statsråd 12.09.2008.
Kilde: Pressemelding nr.: 90 - 2008, publisert 12.09.2008
(http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/pressesenter/pressemeldinger/2008/justissekretariata-endrar-namn-til-state.html?id=526261)
Om virksomheten:
Statens sivilrettsforvaltning (tidligere Justissekretariatene) er et statlig forvaltningsorgan underlagt Justisdepartementet. Arbeidsoppgavene er i vesentlig grad knyttet til behandling av enkeltsaker. Statens sivilrettsforvaltning fatter vedtak på flere sivilrettslige felt: rettshjelp, erstatning etter straffeforfølging, tomtefeste og stadfestelse av testamenter. Virksomheten utøver også sekretariatsfunksjoner for Erstatningsnemnda for voldsofre, Stortingets rettferdsvederlagsutvalg og for Den rettsmedisinske kommisjon. Statens sivilrettsforvaltning er et kompetansesenter og er premissleverandør i forhold til lovarbeid på fagområdene.
Kilde: www.justissekretariatene.no/nb/
Sekretariat for Barnesakkyndig kommisjon samlokalisers med Statens sivilrettsforvaltning i Oslo
Barnesakkyndig kommisjon - informasjon om kommisjonen:
Barnesakkyndig kommisjon ble opprettet med virkning fra 1. januar 2010. Kommisjonen skal kvalitetssikre alle rapporter avgitt av sakkyndige i barnevernssaker, enten de er bestilt av barneverntjenesten, fylkesnemnda, domstolene eller de private parter. Først når en rapport er gjennomgått av kommisjonen kan den gi grunnlag for tiltak i henhold til barnevernlovens kapittel 4. Også når en sakkyndig rapport legges til grunn for at barneverntjenesten ikke iverksetter tiltak, skal rapporten legges frem for kommisjonen. Kommisjonens virksomhet er hjemlet i barnevernloven
§ 2-5. Fra 1. januar 2010 skal alle sakkyndige rapporter som brukes i barnevernssaker, kvalitetssikres av kommisjonen.
Barnesakkyndig kommisjon består av en kommisjonsleder og 11 kommisjonsmedlemmer som er oppnevnt av Kongen i statsråd for en periode på 3 år. Kommisjonens sekretariat er samlokalisert med Statens sivilrettsforvaltning i Oslo. Nærmere informasjon om kommisjonen finnes på nettsidene til Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, under tema Styrer, råd og utvalg, Barnesakkyndig kommisjon; se link: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dep/Styrer-rad-og-utvalg/barnesakkyndig-kommisjon.html?id=589799
Statens sivilrettsforvaltning (SRF) er fra 1. januar 2013 tillagt rollen som sentral vergemålsmyndighet. Vergemålsavdelingen er lokalisert til Hamar.
Fra og med 2021, er Barnesakkyndig kommisjon (BSK) tatt inn i tildelingsbrevet til Statens sivilrettsforvaltning (SRF).
SRF er sekretariat for Barnesakkyndig kommisjon og disponerer midlene bevilget fra budsjettet til BFD til dette. Barnesakkyndig kommisjon er et faglig uavhengig organ som har som formål å sikre god faglig standard på rapporter fra sakkyndige i barnevernssaker.
Kilde: Tildelingsbrev til Statens sivilrettsforvaltning (SRF) 2021, s. 8
Statens sivilrettsforvaltning skal utøve og videreutvikle en god sekretariatsfunksjon for:
- Erstatningsnemnda for voldsofre
- Stortingets utvalg for rettferdsvederlag
- Den rettsmedisinske kommisjon
- Innstillingsrådet for Den rettsmedisinske kommisjon
- Konkursrådet
- Kontrollutvalget for kommunikasjonskontroll
I tillegg utøver Statens sivilrettsforvaltning sekretariatsfunksjon for Barnesakkyndig kommisjon og Barnevernets tvisteløsningsnemnd, som ligger under Barne- og familiedepartementet.
Fra 1. januar 2022 overtar Statens sivilrettsforvaltning sekretariatsfunksjonen for klagenemnda for krav om erstatning og kompensasjon for psykiske belastningsskader som følge av deltakelse i internasjonale operasjoner fra Forsvarsdepartementet. SRF skal i sekretariatsfunksjonen legge til rette for nemndsbehandling av klagesaker og støtte nemnda i alle administrative gjøremål før, under og etter nemndsbehandling. Sekretariatets hovedoppgaver er å forberede klagesaker for nemndsbehandling, organisere vedtaksmøter, føre møteprotokoll og støtte nemnda med utarbeidelse av utkast til vedtak, samt å administrere oppfølgning av nemndas vedtak. Videre administrerer sekretariatet også krav om godtgjørelse og utgiftsrefusjon fra nemndas medlemmer.
Kilde: Hovedinstruks til Statens sivilrettsforvaltning
Fastsatt av Justis- og beredskapsdepartementet med virkning fra 1. januar 2022.
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.