Statens sivilrettsforvaltning

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

Merk: * = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.

2004-01-01 00:00:00.0 * Ny via omorganisering

Navn
Justissekretariatene

Kort navn
Justissekretariatene

Tilknytningsform
Andre ordinære forvaltningsorgan

Administrativt nivå
Høyeste nivå

COFOG
03 Offentlig orden og trygghet

Overordnet
Justis- og politidepartementet

Type enhet
Nasjonal organisasjon

Lokalisering
301 Oslo

Relaterte enheter:

Nye justissekretariater blir opprettet fra nyttår 2004. For å gjøre saksbehandlingen mer effektiv, skal blant annet en del erstatningsspørsmål nå bli behandlet i egne sekretariater. Oppgavene overføres fra Justisdepartementet til de nye sekretariatene:

- Sekretariat for Erstatningsnemnda for voldsoffersaker
- Sekretariat for Billighetserstatningsutvalget
- Sekretariat for Den rettsmedisinske kommisjon
- Erstatning etter strafforfølgning

Fra 1. januar 2004 tar justissekretariatene mot søknader om billighetserstatning av statskassen, og krav om erstatning etter strafforfølgning.

Søknader om voldsoffererstatning behandles av Kontoret for voldsoffererstatning i Vardø. Eventuelle klager på vedtak om voldsoffererstatning skal også behandles av Kontoret for voldsoffererstatning. Kontoret vil etter forberedende klagebehandling sende klagene videre til justissekretariatene.

Justissekretariatenes lokaler blir i Teatergata 5 i Oslo og samlokaliseres med Sekretariatet for konfliktrådene, Konfliktrådene i Oslo og Akershus og Gjenopptakelseskommisjonen.

Kilde: http://odin.dep.no/jd/norsk/aktuelt/012101-210057/index-dok000-b-n-a.html

Nettside: www.justissekretariatene.no


2009-01-01 00:00:00.0 Navneendring

Navn
Statens sivilrettsforvaltning

Kort navn
Statens sivilrettsforvaltning

Virksomheten Justissekretariatene endrer navn til Statens sivilrettsforvaltning med virkning fra 1. januar 2009. Dette ble avgjort i statsråd 12.09.2008.
Kilde: Pressemelding nr.: 90 - 2008, publisert 12.09.2008
(http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/pressesenter/pressemeldinger/2008/justissekretariata-endrar-namn-til-state.html?id=526261)

Om virksomheten:
Statens sivilrettsforvaltning (tidligere Justissekretariatene) er et statlig forvaltningsorgan underlagt Justisdepartementet. Arbeidsoppgavene er i vesentlig grad knyttet til behandling av enkeltsaker. Statens sivilrettsforvaltning fatter vedtak på flere sivilrettslige felt: rettshjelp, erstatning etter straffeforfølging, tomtefeste og stadfestelse av testamenter. Virksomheten utøver også sekretariatsfunksjoner for Erstatningsnemnda for voldsofre, Stortingets rettferdsvederlagsutvalg og for Den rettsmedisinske kommisjon. Statens sivilrettsforvaltning er et kompetansesenter og er premissleverandør i forhold til lovarbeid på fagområdene.
Kilde: www.justissekretariatene.no/nb/


2010-01-01 00:00:00.0 * Består via omorganisering

Relaterte enheter:
  • Barnesakkyndig kommisjon

Sekretariat for Barnesakkyndig kommisjon samlokalisers med Statens sivilrettsforvaltning i Oslo

Barnesakkyndig kommisjon - informasjon om kommisjonen:
Barnesakkyndig kommisjon ble opprettet med virkning fra 1. januar 2010. Kommisjonen skal kvalitetssikre alle rapporter avgitt av sakkyndige i barnevernssaker, enten de er bestilt av barneverntjenesten, fylkesnemnda, domstolene eller de private parter. Først når en rapport er gjennomgått av kommisjonen kan den gi grunnlag for tiltak i henhold til barnevernlovens kapittel 4. Også når en sakkyndig rapport legges til grunn for at barneverntjenesten ikke iverksetter tiltak, skal rapporten legges frem for kommisjonen. Kommisjonens virksomhet er hjemlet i barnevernloven

§ 2-5. Fra 1. januar 2010 skal alle sakkyndige rapporter som brukes i barnevernssaker, kvalitetssikres av kommisjonen.

Barnesakkyndig kommisjon består av en kommisjonsleder og 11 kommisjonsmedlemmer som er oppnevnt av Kongen i statsråd for en periode på 3 år. Kommisjonens sekretariat er samlokalisert med Statens sivilrettsforvaltning i Oslo. Nærmere informasjon om kommisjonen finnes på nettsidene til Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, under tema Styrer, råd og utvalg, Barnesakkyndig kommisjon; se link: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dep/Styrer-rad-og-utvalg/barnesakkyndig-kommisjon.html?id=589799


2013-01-01 00:00:00.0 * Består via omorganisering

Statens sivilrettsforvaltning (SRF) er fra 1. januar 2013 tillagt rollen som sentral vergemålsmyndighet. Vergemålsavdelingen er lokalisert til Hamar.


2021-01-01 00:00:00.0 * Består via omorganisering

Fra og med 2021, er Barnesakkyndig kommisjon (BSK) tatt inn i tildelingsbrevet til Statens sivilrettsforvaltning (SRF).
SRF er sekretariat for Barnesakkyndig kommisjon og disponerer midlene bevilget fra budsjettet til BFD til dette. Barnesakkyndig kommisjon er et faglig uavhengig organ som har som formål å sikre god faglig standard på rapporter fra sakkyndige i barnevernssaker.
Kilde: Tildelingsbrev til Statens sivilrettsforvaltning (SRF) 2021, s. 8


2022-01-01 00:00:00.0 * Består via omorganisering

Relaterte enheter:

Statens sivilrettsforvaltning skal utøve og videreutvikle en god sekretariatsfunksjon for:
- Erstatningsnemnda for voldsofre
- Stortingets utvalg for rettferdsvederlag
- Den rettsmedisinske kommisjon
- Innstillingsrådet for Den rettsmedisinske kommisjon
- Konkursrådet
- Kontrollutvalget for kommunikasjonskontroll

I tillegg utøver Statens sivilrettsforvaltning sekretariatsfunksjon for Barnesakkyndig kommisjon og Barnevernets tvisteløsningsnemnd, som ligger under Barne- og familiedepartementet.

Fra 1. januar 2022 overtar Statens sivilrettsforvaltning sekretariatsfunksjonen for klagenemnda for krav om erstatning og kompensasjon for psykiske belastningsskader som følge av deltakelse i internasjonale operasjoner fra Forsvarsdepartementet. SRF skal i sekretariatsfunksjonen legge til rette for nemndsbehandling av klagesaker og støtte nemnda i alle administrative gjøremål før, under og etter nemndsbehandling. Sekretariatets hovedoppgaver er å forberede klagesaker for nemndsbehandling, organisere vedtaksmøter, føre møteprotokoll og støtte nemnda med utarbeidelse av utkast til vedtak, samt å administrere oppfølgning av nemndas vedtak. Videre administrerer sekretariatet også krav om godtgjørelse og utgiftsrefusjon fra nemndas medlemmer.

Kilde: Hovedinstruks til Statens sivilrettsforvaltning
Fastsatt av Justis- og beredskapsdepartementet med virkning fra 1. januar 2022.


2023-01-01 00:00:00.0 * Består via omorganisering

Tilsynsrådet for tvangsreturer og utlendingsinternatet
Fra og med 2023 har SRF fått nye oppgaver inkludert sekretariatsfunksjonen for tilsynsrådet for tvangsreturer og utlendingsinternatet. SRFi har også blitt sentralmyndighet for Haagkonvensjonene 1965 og 1970 om forkynning og bevisopptak. I tillegg har SRFforberedt etablering av partnerdrapskommisjonen

Fra 1. januar 2023 har SRF etablert et sekretariat for Tilsynsrådet for tvangsreturer og utlendingsinternatet (Tilsynsrådet). Sekretariatsfunksjonen er godt etablert. Tilsynsrådet har valgt å organisere seg i to grupper: internatgruppen og returgruppen.og et nytt varslingsombud for politiet.

Sekretariatet er knyttet til kontoret på Hamar.

Kilde: Sivilrettsforvaltningen årsrapport 2023.


2024-07-01 00:00:00.0 Består via omorganisering

Politiets uavhengige varslingsombud, Hamar
Regjeringen besluttet å opprette et uavhengig varslingsombud for politietaten. Varslingsombudet er lagt til Statens sivilrettsforvaltning på Hamar, og starter opp arbeidet 1. juli 2024.

Kilde: regjeringen.no, pressemelding nr: 73 – 2024, 26.06.2024 - Oppretter varslingsombud for politiet
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/oppretter-varslingsombud-for-politiet/id3047065/


2025-01-01 00:00:00.0 * Består via omorganisering

Saksgang og dokumenter for denne endringen

Nasjonalt tilsynsråd for kriminalomsorgen
Det nye, landsomfattende tilsynsrådet for kriminalomsorgen har startet sitt arbeid.

De tidligere fem regionale tilsynsrådene ble erstattet av et nasjonalt tilsynsråd 1. januar 2025. Tilsynsrådet skal kontrollere behandlingen av domfelte og innsatte i kriminalomsorgen, deriblant bruk av isolasjon og andre kontrolltiltak i fengslene.

Tilsynsrådet er et landsomfattende uavhengig råd, med en fast ledelse på tre personer og et sekretariat. Den lokale forankringen er videreført gjennom tilsynsrådets fylkesbaserte sammensetning, for tiden 65 medlemmer.

Sivilrettsforvaltningen er sekretariat for tilsynsrådet. Sekretariatet er plassert ved Statens sivilrettsforvaltning sin lokasjon i Vardø, som ble etablert høsten 2024.

Tilsyn skal skje regelmessig og kan være varslet eller uanmeldt, og kriminalomsorgen må tilrettelegge for gjennomføring av tilsyn. Dette innebærer blant annet å gi tilsynsrådet adgang til kriminalomsorgens enheter og de institusjoner kriminalomsorgen har helt eller delvis ansvar for og til personer og opplysninger som er nødvendig for å gjøre et godt tilsyn.

Tilsynsrådet for kriminalomsorgen er opprettet i medhold av straffegjennomføringsloven kapittel 2A, se Prop. 46 L (2022–2023). Tilsynsrådets ansvar og oppgaver er nærmere regulert i forskrift om tilsynsrådet for kriminalomsorgen.

Kilder:
- https://www.kriminalomsorgen.no/nasjonalt-tilsynsraad-for-kriminalomsorgen-i-drift.6698108-516313.html
- https://www.sivilrett.no/tilsynsradet-for-kriminalomsorgen