View this page in English

Direktoratet for økonomistyring - region Hamar

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.

Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.

Manglende data om statsansatte etter 2014:

I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST). Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD. Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.

Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).

NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.

Vis: Lønnskategori:

Antall ansatte, ordinært regulativlønte
Totalt Heltid Deltid
År MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt
2010 22 38 60 21 32 53 1 6 7
2011 21 45 66 19 34 53 2 11 13
2012 17 46 63 16 38 54 1 8 9
2013 16 44 60 16 35 51 9 9
2014 15 38 53 13 32 45 2 6 8
Gjennomsnittsalder, ordinært regulativlønte
Totalt Heltid Deltid
År MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt MennKvinnerTotalt
2010 42 44 43 41 44 43 41 45
2011 41 43 43 43 44 44 40 38
2012 43 44 43 44 44 44 41 39
2013 46 45 45 46 45 45 46 46
2014 48 46 47 49 45 46 49 48

Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.

Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte

14.11.2011 Navneendring

Navn: Direktoratet for økonomistyring - region Hamar
Kort navn: DFØ - Hamar

14. november skiftet SSØ navn til Direktoratet for økonomistyring (DFØ).

Navneendringen skjer for å tydeliggjøre direktoratets rolle som ekspertorgan for god styring i staten og for statens fellestjenester på økonomistyringsområdet.

Kilde: www.dfo.no/no/Om-DFO/Om-DFO/Aktuelt/SSO-blir-DFO/

14.11.2011* Består via omorganisering

Organisasjonsutvikling og omorganisering
DFØ evaluerte i løpet av siste halvår 2010 og et stykke ut i 2011 organiseringen av økonomitjenesteområdet. Med bakgrunn i evalueringen ble det besluttet å omorganisere hele tjenesteområdet. Den nye strukturen innebærer at styringslinjene ble lagt om fra tverrgående ansvar for alle leveranser, til gjennomgående (vertikalt) ansvar for leveransen av henholdsvis lønns- og regnskapstjenester. Det ble opprettet tre nye avdelinger; lønnsavdelingen, regnskapsavdelingen og IT-avdelingen. Samtidig opphørte regionavdelingen (RA) og økonomitjenesteavdelingen (ØTA). Lønnsavdelingen og regnskapsavdelingen er representert med seksjoner på kontorstedene (de tidligere regionkontorene). Det er regnskapsavdelingen som har det administrative ansvaret ved kontorstedene. Stabsavdelingen ble tilført fagansvar for kommunikasjons- og koordineringsaktiviteter og et tydeligere fagansvar for øvrige støttefunksjoner ved kontorstedene. Et ledernivå ble tatt bort ved at regionavdelingen og regiondirektørene ble fjernet. Videre ble avdeling sektorforvaltning/ rådgivning lagt ned, og oppgavene ble overført til lønns- og regnskapsavdelingen.

14 stillinger (to avdelingsdirektører, seks regiondirektører og seks avdelingsledere i sektorforvaltning/ rådgivning) falt bort som følge av den nye organiseringen. Det ble opprettet tre nye stillinger som avdelingsdirektør (lønns-, regnskaps- og IT-direktør).

Flere medarbeidere fikk endret innholdet i sin stilling. Dette kom sterkest til uttrykk i avdeling for sektorforvaltning og rådgivning, som tidligere var egne avdelinger ved hvert regionkontor, men som opphørte som egne avdelinger.

Kilde: DFØ årsrapport 2011

01.10.2015* Består via omorganisering

Før jul 2013 vedtok stortingsflertallet at Direktoratet for økonomistyring (DFØ) skulle legge ned de fleste av sine kontorsteder, med unntak av Oslo, Stavanger og Trondheim. Endringen innebærer en samling av virksomheten i Direktoratet for økonomistyring i Trondheim, Stavanger og Oslo gi en innsparing på i størrelsesorden 20 millioner kroner etter gjennomført omstilling.

Omstillingen innebærer at kontorene i Drammen, Kristiansand, Tromsø, Vadsø og deler av Hamar-kontoret legges ned i løpet av 2015. Om lag 110 av DFØs til sammen rundt 350 fast ansatte må flytte til et annet sted i landet, dersom de fortsatt ønsker å jobbe i DFØ.

- Kilde: Svar på spm. 649 fra stortingsrepresentant Helga Pedersen
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/Svar-pa-spm-649-fra-stortingsrepresentant-Helga-Pedersen-/id757510/

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.