Forbrukertilsynet
Tabell: Antall ansatte, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt (Heltid) | Menn (Deltid) | Kvinner (Deltid) | Totalt (Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1980 | 6 | 10 | 16 | 9 | 9 | 15 | 1 | 1 | |
| 1981 | 11 | 11 | 22 | 8 | 8 | 19 | 3 | 3 | |
| 1982 | 10 | 11 | 21 | 8 | 8 | 18 | 3 | 3 | |
| 1983 | 9 | 11 | 20 | 8 | 8 | 17 | 3 | 3 | |
| 1984 | 10 | 16 | 26 | 11 | 11 | 20 | 1 | 5 | 6 |
| 1985 | 8 | 10 | 18 | 7 | 7 | 15 | 3 | 3 | |
| 1986 | 9 | 11 | 20 | 7 | 7 | 16 | 4 | 4 | |
| 1987 | 5 | 15 | 20 | 12 | 12 | 17 | 3 | 3 | |
| 1988 | 6 | 14 | 20 | 11 | 11 | 17 | 3 | 3 | |
| 1989 | 7 | 12 | 19 | 10 | 10 | 17 | 2 | 2 | |
| 1990 | 6 | 14 | 20 | 11 | 11 | 17 | 3 | 3 | |
| 1991 | 7 | 13 | 20 | 11 | 11 | 18 | 2 | 2 | |
| 1992 | 8 | 12 | 20 | 7 | 7 | 15 | 5 | 5 | |
| 1993 | 7 | 15 | 22 | 10 | 10 | 17 | 5 | 5 | |
| 1994 | 7 | 14 | 21 | 8 | 8 | 15 | 6 | 6 | |
| 1995 | 6 | 14 | 20 | 9 | 9 | 15 | 5 | 5 | |
| 1996 | 6 | 14 | 20 | 11 | 11 | 17 | 3 | 3 | |
| 1997 | 6 | 17 | 23 | 12 | 12 | 18 | 5 | 5 | |
| 1998 | 5 | 17 | 22 | 13 | 13 | 18 | 4 | 4 | |
| 1999 | 5 | 17 | 22 | 12 | 12 | 16 | 1 | 5 | 6 |
| 2000 | 6 | 17 | 23 | 10 | 10 | 15 | 1 | 7 | 8 |
| 2001 | 6 | 11 | 17 | 8 | 8 | 14 | 3 | 3 | |
| 2002 | 12 | 10 | 22 | 8 | 8 | 20 | 2 | 2 | |
| 2003 | 14 | 10 | 24 | 10 | 10 | 24 | |||
| 2004 | 15 | 11 | 26 | 9 | 9 | 23 | 1 | 2 | 3 |
| 2005 | 15 | 10 | 25 | 10 | 10 | 24 | 1 | 1 | |
| 2006 | 15 | 13 | 28 | 13 | 13 | 27 | 1 | 1 | |
| 2007 | 16 | 14 | 30 | 13 | 13 | 28 | 1 | 1 | 2 |
| 2008 | 15 | 12 | 27 | 11 | 11 | 25 | 1 | 1 | 2 |
| 2009 | 16 | 15 | 31 | 13 | 13 | 28 | 1 | 2 | 3 |
| 2010 | 16 | 15 | 31 | 14 | 14 | 29 | 1 | 1 | 2 |
| 2011 | 16 | 15 | 31 | 13 | 13 | 28 | 1 | 2 | 3 |
| 2012 | 15 | 14 | 29 | 12 | 12 | 25 | 2 | 2 | 4 |
| 2013 | 15 | 14 | 29 | 13 | 13 | 27 | 1 | 1 | 2 |
| 2014 | 14 | 15 | 29 | 14 | 14 | 27 | 1 | 1 | 2 |
Tabell: Antall årsverk, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt (Heltid) | Menn (Deltid) | Kvinner (Deltid) | Totalt (Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1980 | 6.0 | 9.5 | 15.5 | 9.0 | 9.0 | 15.0 | 0.5 | 0.5 | |
| 1981 | 11.0 | 9.8 | 20.8 | 8.0 | 8.0 | 19.0 | 1.8 | 1.8 | |
| 1982 | 10.0 | 9.8 | 19.8 | 8.0 | 8.0 | 18.0 | 1.8 | 1.8 | |
| 1983 | 9.0 | 9.8 | 18.8 | 8.0 | 8.0 | 17.0 | 1.8 | 1.8 | |
| 1984 | 9.5 | 14.1 | 23.6 | 11.0 | 11.0 | 20.0 | 0.5 | 3.1 | 3.6 |
| 1985 | 8.0 | 9.1 | 17.1 | 7.0 | 7.0 | 15.0 | 2.1 | 2.1 | |
| 1986 | 9.0 | 9.97 | 18.97 | 7.0 | 7.0 | 16.0 | 2.97 | 2.97 | |
| 1987 | 5.0 | 13.8 | 18.8 | 12.0 | 12.0 | 17.0 | 1.8 | 1.8 | |
| 1988 | 6.0 | 12.8 | 18.8 | 11.0 | 11.0 | 17.0 | 1.8 | 1.8 | |
| 1989 | 7.0 | 11.3 | 18.3 | 10.0 | 10.0 | 17.0 | 1.3 | 1.3 | |
| 1990 | 6.0 | 12.8 | 18.8 | 11.0 | 11.0 | 17.0 | 1.8 | 1.8 | |
| 1991 | 7.0 | 12.3 | 19.3 | 11.0 | 11.0 | 18.0 | 1.3 | 1.3 | |
| 1992 | 8.0 | 10.45 | 18.45 | 7.0 | 7.0 | 15.0 | 3.45 | 3.45 | |
| 1993 | 7.0 | 13.6 | 20.6 | 10.0 | 10.0 | 17.0 | 3.6 | 3.6 | |
| 1994 | 7.0 | 11.8 | 18.8 | 8.0 | 8.0 | 15.0 | 3.8 | 3.8 | |
| 1995 | 6.0 | 12.4 | 18.4 | 9.0 | 9.0 | 15.0 | 3.4 | 3.4 | |
| 1996 | 6.0 | 12.8 | 18.8 | 11.0 | 11.0 | 17.0 | 1.8 | 1.8 | |
| 1997 | 6.0 | 15.6 | 21.6 | 12.0 | 12.0 | 18.0 | 3.6 | 3.6 | |
| 1998 | 5.0 | 15.8 | 20.8 | 13.0 | 13.0 | 18.0 | 2.8 | 2.8 | |
| 1999 | 4.5 | 15.5 | 20.0 | 12.0 | 12.0 | 16.0 | 0.5 | 3.5 | 4.0 |
| 2000 | 5.5 | 15.2 | 20.7 | 10.0 | 10.0 | 15.0 | 0.5 | 5.2 | 5.7 |
| 2001 | 6.0 | 10.1 | 16.1 | 8.0 | 8.0 | 14.0 | 2.1 | 2.1 | |
| 2002 | 12.0 | 9.6 | 21.6 | 8.0 | 8.0 | 20.0 | 1.6 | 1.6 | |
| 2003 | 14.0 | 10.0 | 24.0 | 10.0 | 10.0 | 24.0 | |||
| 2004 | 14.5 | 10.6 | 25.1 | 9.0 | 9.0 | 23.0 | 0.5 | 1.6 | 2.1 |
| 2005 | 14.5 | 10.0 | 24.5 | 10.0 | 10.0 | 24.0 | 0.5 | 0.5 | |
| 2006 | 14.5 | 13.0 | 27.5 | 13.0 | 13.0 | 27.0 | 0.5 | 0.5 | |
| 2007 | 15.5 | 13.8 | 29.3 | 13.0 | 13.0 | 28.0 | 0.5 | 0.8 | 1.3 |
| 2008 | 14.5 | 11.8 | 26.3 | 11.0 | 11.0 | 25.0 | 0.5 | 0.8 | 1.3 |
| 2009 | 15.5 | 14.6 | 30.1 | 13.0 | 13.0 | 28.0 | 0.5 | 1.6 | 2.1 |
| 2010 | 15.8 | 14.7 | 30.5 | 14.0 | 14.0 | 29.0 | 0.8 | 0.7 | 1.5 |
| 2011 | 15.6 | 14.3 | 29.9 | 13.0 | 13.0 | 28.0 | 0.6 | 1.3 | 1.9 |
| 2012 | 14.1 | 13.4 | 27.5 | 12.0 | 12.0 | 25.0 | 1.1 | 1.4 | 2.5 |
| 2013 | 14.5 | 13.6 | 28.1 | 13.0 | 13.0 | 27.0 | 0.5 | 0.6 | 1.1 |
| 2014 | 13.5 | 14.8 | 28.3 | 14.0 | 14.0 | 27.0 | 0.5 | 0.8 | 1.3 |
Tabell: Gjennomsnittsalder, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt(Heltid) | Menn(Deltid) | Kvinner(Deltid) | Totalt(Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1980 | 39 | 43 | 41 | 40 | 40 | 40 | |||
| 1981 | 34 | 39 | 36 | 38 | 38 | 36 | |||
| 1982 | 38 | 40 | 39 | 39 | 39 | 38 | |||
| 1983 | 40 | 39 | 39 | 38 | 38 | 39 | |||
| 1984 | 41 | 40 | 40 | 40 | 40 | 41 | 40 | 39 | |
| 1985 | 41 | 45 | 43 | 45 | 45 | 43 | |||
| 1986 | 40 | 41 | 41 | 40 | 40 | 40 | 44 | ||
| 1987 | 37 | 40 | 39 | 38 | 38 | 38 | |||
| 1988 | 40 | 43 | 42 | 40 | 40 | 40 | |||
| 1989 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | |||
| 1990 | 42 | 40 | 40 | 40 | 40 | 41 | |||
| 1991 | 42 | 40 | 41 | 40 | 40 | 41 | |||
| 1992 | 40 | 41 | 41 | 44 | 44 | 42 | 37 | 37 | |
| 1993 | 43 | 36 | 38 | 34 | 34 | 38 | 40 | 40 | |
| 1994 | 43 | 37 | 39 | 36 | 36 | 39 | 39 | 39 | |
| 1995 | 45 | 37 | 40 | 36 | 36 | 40 | 39 | 39 | |
| 1996 | 47 | 38 | 41 | 36 | 36 | 40 | |||
| 1997 | 48 | 37 | 40 | 36 | 36 | 40 | 40 | 40 | |
| 1998 | 49 | 38 | 40 | 36 | 36 | 40 | 43 | ||
| 1999 | 50 | 39 | 42 | 36 | 36 | 39 | 47 | 48 | |
| 2000 | 47 | 40 | 42 | 37 | 37 | 40 | 45 | 47 | |
| 2001 | 43 | 41 | 42 | 40 | 40 | 41 | |||
| 2002 | 42 | 43 | 42 | 45 | 45 | 43 | |||
| 2003 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | |||
| 2004 | 44 | 41 | 42 | 41 | 41 | 42 | |||
| 2005 | 45 | 42 | 44 | 42 | 42 | 43 | |||
| 2006 | 43 | 41 | 42 | 41 | 41 | 41 | |||
| 2007 | 43 | 39 | 41 | 39 | 39 | 40 | |||
| 2008 | 43 | 38 | 41 | 38 | 38 | 40 | |||
| 2009 | 43 | 38 | 40 | 38 | 38 | 40 | |||
| 2010 | 41 | 39 | 40 | 39 | 39 | 40 | |||
| 2011 | 42 | 36 | 39 | 36 | 36 | 38 | |||
| 2012 | 43 | 36 | 39 | 34 | 34 | 37 | 53 | ||
| 2013 | 41 | 36 | 39 | 34 | 34 | 37 | |||
| 2014 | 40 | 34 | 37 | 32 | 32 | 35 |
Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte
1984-01-01 00:00:00.0* Består via omorganisering
Stortingsproposisjon nr. 80 (1982-83) vedtok at Varefaktakomitéen skulle nedlegges fra 1.1.1984. Arbeidsoppgavene ble fordelt mellom Forbrukerrådet og Forbrukerombudet. Arbeidsoppgaver med merkeforskrifter ble overført til Forbrukerombudet, mens Forbrukerrrådet fikk ansvaret for arbeidet med frivillige deklarasjoner.
2000-01-01 00:00:00.0* Fysisk omlokalisering
Lokalisering
219 Bærum
Forbrukerombudet har adresse i Bærum fra år 2000 - 2001, Strandveien 35, Lysaker.
2002-01-01 00:00:00.0* Fysisk omlokalisering
Lokalisering
301 Oslo
Fra 2002 er Forbrukerombudet tilbake i Oslo, til Rolf Wickstrøms vei, 15, Nydalen. Fra 2012 flytter ombudet til Sandakerveien 138, Oslo.
2018-01-01 00:00:00.0* Navneendring
Navn
Forbrukertilsynet
Kort navn
Forbrukertilsynet
Forbrukarombodet endrar namn til Forbrukartilsynet. Forbrukartilsynet kan fatte vedtak mot næringsdrivande sjølv, medan Marknadsrådet blir klageorgan. Forbrukartilsynet kan også fatte vedtak i saker utan å forhandle med næringsdrivande først.
BLD la i april 2017 fram for Stortinget forslag om å endre reglane for korleis Forbrukarombodet og Marknadsrådet skal handheve marknadsføringslova, jf. Prop. 93 L (2016–2017) Endringer i markedsføringsloven og angrerettloven (håndhevingsreglene), jf. Innst. 355 L (2016–2017). Det blei mellom anna føreslått at Forbrukarombodet skal kunne gjere vedtak i alle saker, at Marknadsrådet skal få ei ny rolle som klageinstans med færre medlemmer, og at Forbrukarombodet skal endre namn til Forbrukartilsynet. Stortinget vedtok lovforslaget 16. juni 2017. Endringane, som tar til å gjelde frå 1. januar 2018, vil klargjere rolla til Forbrukarombodet, effektivisere både Forbrukarombodet og Marknadsrådet og styrkje forbrukarvernet.
2018-01-01 00:00:00.0* Består via omorganisering
Endringer i markedsføringslovens håndhevingsregler fra 1. januar 2018
På grunnlag av Prop. 93 L (2016-2017) Endringer i markedsføringsloven og angrerettloven (håndhevingsreglene), jf. Innst. 355 L (2016-2017), vedtok Stortinget 16. juni 2017 at Forbrukerombudet skal kunne gjøre vedtak i alle saker, at Markedsrådet skal få en ny rolle som klageinstans, og at Forbrukerombudet skal endre navn til Forbrukertilsynet. Endringene vil få konsekvenser for det offentliges dekning av partens sakskostnader, jf. pkt. 5.1 nedenfor. Lovendringene gjelder fra 1. januar 2018. Fra samme tidspunkt gjelder ny forskrift om Markedsrådets og Forbrukerombudets saksbehandling. Sekretariatet forutsettes å følge de nye reglene i lov og forskrift.
2021-01-01 00:00:00.0* Fysisk omlokalisering
Lokalisering
3806 Porsgrunn
Frem til 1. januar 2021 hadde Forbrukertilsynet hovedkontor i Oslo, men fra denne datoen ble kontoret flyttet til Porsgrunn.
Onsdag 6. januar åpnet nye Forbrukertilsynet i flotte lokaler i Porselensvegen i Porsgrunn.
Kilde: Nye Forbrukertilsynet åpnet. Artikkel publisert 07.01.2021
https://www.forbrukertilsynet.no/nye-forbrukertilsynet-apnet-2
2021-01-01 00:00:00.0* Flytting inn i eller ut av etat/gruppe
(Enheten flytter inn i eller ut av en etat, gruppe under etat eller gruppe under departement.)
Overordnet
Barne- og familiedepartementet
Tilhører etat
Forbrukertilsynet
Type enhet
Hovedkontor
Struktur pr 2021:
FORBRUKERTILSYNET
- FORBRUKERTILSYNET PORSGRUNN
- FORBRUKERTILSYNET STAVANGER
- FORBRUKERTILSYNET SVALBARD
- FORBRUKERTILSYNET TROMSØ
2021-01-01 00:00:00.0 Består via omorganisering
Omstilling i forbrukerapparatet
Fra 1. januar 2021 blir klagebehandlingstilbudet samlet hos Forbrukertilsynet, mens Forbrukerrådet skal rendyrkes som forbrukerne sin interesseorganisasjon.
Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget er omfattet av en større omstilling av forbrukerapparatet. Regjeringen har besluttet at virksomheten skal legges ned. Sekretariatsfunksjonen for Forbrukerklageutvalget skal overføres til et utvidet Forbrukertilsyn, mens sekretariatsfunksjonen for Markedsrådet skal overføres til Klagenemndssekretariatet i Bergen ved årsskiftet 2020/2021. Forbrukerrådets tvisteløsningstilbud skal også overføres til det utvidede Forbrukertilsynet slik at all klagebehandling samles der. Omstillingen skal være gjennomført innen 1.1.2021.
________________________________________
Jf. Prop. 55 L (2019–2020) Lov om behandling av forbrukerklager i Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget (forbrukerklageloven):
Regjeringen besluttet i januar 2019 at klagebehandlingen av forbrukersaker skal samles i Forbrukertilsynet. Dette innebærer at Forbrukerrådets meklingstilbud og saksforberedelsen for Forbrukerklageutvalget, som i dag utføres av Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget, overføres til Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet skal fortsatt føre tilsyn med forbrukervernreglene i markedsføringsloven og annet regelverk.