Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 6 | 10 | 16 | 6 | 9 | 15 | 1 | 1 | |
1981 | 11 | 11 | 22 | 11 | 8 | 19 | 3 | 3 | |
1982 | 10 | 11 | 21 | 10 | 8 | 18 | 3 | 3 | |
1983 | 9 | 11 | 20 | 9 | 8 | 17 | 3 | 3 | |
1984 | 10 | 16 | 26 | 9 | 11 | 20 | 1 | 5 | 6 |
1985 | 8 | 10 | 18 | 8 | 7 | 15 | 3 | 3 | |
1986 | 9 | 11 | 20 | 9 | 7 | 16 | 4 | 4 | |
1987 | 5 | 15 | 20 | 5 | 12 | 17 | 3 | 3 | |
1988 | 6 | 14 | 20 | 6 | 11 | 17 | 3 | 3 | |
1989 | 7 | 12 | 19 | 7 | 10 | 17 | 2 | 2 | |
1990 | 6 | 14 | 20 | 6 | 11 | 17 | 3 | 3 | |
1991 | 7 | 13 | 20 | 7 | 11 | 18 | 2 | 2 | |
1992 | 8 | 12 | 20 | 8 | 7 | 15 | 5 | 5 | |
1993 | 7 | 15 | 22 | 7 | 10 | 17 | 5 | 5 | |
1994 | 7 | 14 | 21 | 7 | 8 | 15 | 6 | 6 | |
1995 | 6 | 14 | 20 | 6 | 9 | 15 | 5 | 5 | |
1996 | 6 | 14 | 20 | 6 | 11 | 17 | 3 | 3 | |
1997 | 6 | 17 | 23 | 6 | 12 | 18 | 5 | 5 | |
1998 | 5 | 17 | 22 | 5 | 13 | 18 | 4 | 4 | |
1999 | 5 | 17 | 22 | 4 | 12 | 16 | 1 | 5 | 6 |
2000 | 6 | 17 | 23 | 5 | 10 | 15 | 1 | 7 | 8 |
2001 | 6 | 11 | 17 | 6 | 8 | 14 | 3 | 3 | |
2002 | 12 | 10 | 22 | 12 | 8 | 20 | 2 | 2 | |
2003 | 14 | 10 | 24 | 14 | 10 | 24 | |||
2004 | 15 | 11 | 26 | 14 | 9 | 23 | 1 | 2 | 3 |
2005 | 15 | 10 | 25 | 14 | 10 | 24 | 1 | 1 | |
2006 | 15 | 13 | 28 | 14 | 13 | 27 | 1 | 1 | |
2007 | 16 | 14 | 30 | 15 | 13 | 28 | 1 | 1 | 2 |
2008 | 15 | 12 | 27 | 14 | 11 | 25 | 1 | 1 | 2 |
2009 | 16 | 15 | 31 | 15 | 13 | 28 | 1 | 2 | 3 |
2010 | 16 | 15 | 31 | 15 | 14 | 29 | 1 | 1 | 2 |
2011 | 16 | 15 | 31 | 15 | 13 | 28 | 1 | 2 | 3 |
2012 | 15 | 14 | 29 | 13 | 12 | 25 | 2 | 2 | 4 |
2013 | 15 | 14 | 29 | 14 | 13 | 27 | 1 | 1 | 2 |
2014 | 14 | 15 | 29 | 13 | 14 | 27 | 1 | 1 | 2 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 39 | 43 | 41 | 39 | 40 | 40 | |||
1981 | 34 | 39 | 36 | 34 | 38 | 36 | |||
1982 | 38 | 40 | 39 | 38 | 39 | 38 | |||
1983 | 40 | 39 | 39 | 40 | 38 | 39 | |||
1984 | 41 | 40 | 40 | 42 | 40 | 41 | 40 | 39 | |
1985 | 41 | 45 | 43 | 41 | 45 | 43 | |||
1986 | 40 | 41 | 41 | 40 | 40 | 40 | |||
1987 | 37 | 40 | 39 | 37 | 38 | 38 | |||
1988 | 40 | 43 | 42 | 40 | 40 | 40 | |||
1989 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | |||
1990 | 42 | 40 | 40 | 42 | 40 | 41 | |||
1991 | 42 | 40 | 41 | 42 | 40 | 41 | |||
1992 | 40 | 41 | 41 | 40 | 44 | 42 | 37 | 37 | |
1993 | 43 | 36 | 38 | 43 | 34 | 38 | 40 | 40 | |
1994 | 43 | 37 | 39 | 43 | 36 | 39 | 39 | 39 | |
1995 | 45 | 37 | 40 | 45 | 36 | 40 | 39 | 39 | |
1996 | 47 | 38 | 41 | 47 | 36 | 40 | |||
1997 | 48 | 37 | 40 | 48 | 36 | 40 | 40 | 40 | |
1998 | 49 | 38 | 40 | 49 | 36 | 40 | |||
1999 | 50 | 39 | 42 | 36 | 39 | 47 | 48 | ||
2000 | 47 | 40 | 42 | 45 | 37 | 40 | 45 | 47 | |
2001 | 43 | 41 | 42 | 43 | 40 | 41 | |||
2002 | 42 | 43 | 42 | 42 | 45 | 43 | |||
2003 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | |||
2004 | 44 | 41 | 42 | 42 | 41 | 42 | |||
2005 | 45 | 42 | 44 | 43 | 42 | 43 | |||
2006 | 43 | 41 | 42 | 42 | 41 | 41 | |||
2007 | 43 | 39 | 41 | 41 | 39 | 40 | |||
2008 | 43 | 38 | 41 | 41 | 38 | 40 | |||
2009 | 43 | 38 | 40 | 41 | 38 | 40 | |||
2010 | 41 | 39 | 40 | 42 | 39 | 40 | |||
2011 | 42 | 36 | 39 | 40 | 36 | 38 | |||
2012 | 43 | 36 | 39 | 40 | 34 | 37 | |||
2013 | 41 | 36 | 39 | 40 | 34 | 37 | |||
2014 | 40 | 34 | 37 | 38 | 32 | 35 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Stortingsproposisjon nr. 80 (1982-83) vedtok at Varefaktakomitéen skulle nedlegges fra 1.1.1984. Arbeidsoppgavene ble fordelt mellom Forbrukerrådet og Forbrukerombudet. Arbeidsoppgaver med merkeforskrifter ble overført til Forbrukerombudet, mens Forbrukerrrådet fikk ansvaret for arbeidet med frivillige deklarasjoner.
Forbrukerombudet har adresse i Bærum fra år 2000 - 2001, Strandveien 35, Lysaker.
Fra 2002 er Forbrukerombudet tilbake i Oslo, til Rolf Wickstrøms vei, 15, Nydalen. Fra 2012 flytter ombudet til Sandakerveien 138, Oslo.
Forbrukarombodet endrar namn til Forbrukartilsynet. Forbrukartilsynet kan fatte vedtak mot næringsdrivande sjølv, medan Marknadsrådet blir klageorgan. Forbrukartilsynet kan også fatte vedtak i saker utan å forhandle med næringsdrivande først.
BLD la i april 2017 fram for Stortinget forslag om å endre reglane for korleis Forbrukarombodet og Marknadsrådet skal handheve marknadsføringslova, jf. Prop. 93 L (2016–2017) Endringer i markedsføringsloven og angrerettloven (håndhevingsreglene), jf. Innst. 355 L (2016–2017). Det blei mellom anna føreslått at Forbrukarombodet skal kunne gjere vedtak i alle saker, at Marknadsrådet skal få ei ny rolle som klageinstans med færre medlemmer, og at Forbrukarombodet skal endre namn til Forbrukartilsynet. Stortinget vedtok lovforslaget 16. juni 2017. Endringane, som tar til å gjelde frå 1. januar 2018, vil klargjere rolla til Forbrukarombodet, effektivisere både Forbrukarombodet og Marknadsrådet og styrkje forbrukarvernet.
Endringer i markedsføringslovens håndhevingsregler fra 1. januar 2018
På grunnlag av Prop. 93 L (2016-2017) Endringer i markedsføringsloven og angrerettloven (håndhevingsreglene), jf. Innst. 355 L (2016-2017), vedtok Stortinget 16. juni 2017 at Forbrukerombudet skal kunne gjøre vedtak i alle saker, at Markedsrådet skal få en ny rolle som klageinstans, og at Forbrukerombudet skal endre navn til Forbrukertilsynet. Endringene vil få konsekvenser for det offentliges dekning av partens sakskostnader, jf. pkt. 5.1 nedenfor. Lovendringene gjelder fra 1. januar 2018. Fra samme tidspunkt gjelder ny forskrift om Markedsrådets og Forbrukerombudets saksbehandling. Sekretariatet forutsettes å følge de nye reglene i lov og forskrift.
Frem til 1. januar 2021 hadde Forbrukertilsynet hovedkontor i Oslo, men fra denne datoen ble kontoret flyttet til Porsgrunn.
Onsdag 6. januar åpnet nye Forbrukertilsynet i flotte lokaler i Porselensvegen i Porsgrunn.
Kilde: Nye Forbrukertilsynet åpnet. Artikkel publisert 07.01.2021
https://www.forbrukertilsynet.no/nye-forbrukertilsynet-apnet-2
Struktur pr 2021:
FORBRUKERTILSYNET
- FORBRUKERTILSYNET PORSGRUNN
- FORBRUKERTILSYNET STAVANGER
- FORBRUKERTILSYNET SVALBARD
- FORBRUKERTILSYNET TROMSØ
Omstilling i forbrukerapparatet
Fra 1. januar 2021 blir klagebehandlingstilbudet samlet hos Forbrukertilsynet, mens Forbrukerrådet skal rendyrkes som forbrukerne sin interesseorganisasjon.
Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget er omfattet av en større omstilling av forbrukerapparatet. Regjeringen har besluttet at virksomheten skal legges ned. Sekretariatsfunksjonen for Forbrukerklageutvalget skal overføres til et utvidet Forbrukertilsyn, mens sekretariatsfunksjonen for Markedsrådet skal overføres til Klagenemndssekretariatet i Bergen ved årsskiftet 2020/2021. Forbrukerrådets tvisteløsningstilbud skal også overføres til det utvidede Forbrukertilsynet slik at all klagebehandling samles der. Omstillingen skal være gjennomført innen 1.1.2021.
________________________________________
Jf. Prop. 55 L (2019–2020) Lov om behandling av forbrukerklager i Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget (forbrukerklageloven):
Regjeringen besluttet i januar 2019 at klagebehandlingen av forbrukersaker skal samles i Forbrukertilsynet. Dette innebærer at Forbrukerrådets meklingstilbud og saksforberedelsen for Forbrukerklageutvalget, som i dag utføres av Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget, overføres til Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet skal fortsatt føre tilsyn med forbrukervernreglene i markedsføringsloven og annet regelverk.
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.