Forbrukertilsynet

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

Merk: * = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.

1973-01-01 00:00:00.0 * Nyopprettelse

Navn
Forbrukerombudet

Kort navn
FO

Tilknytningsform
Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)

Administrativt nivå
Høyeste nivå

COFOG
04 Næringsøkonomiske formål

Overordnet
Forbruker- og administrasjonsdepartementet

Type enhet
Nasjonal organisasjon

Lokalisering
301 Oslo

Før markedsføringsloven av 16. juni 1972:
Markedsføringsloven har røtter i Norges første konkurranselov fra 1922 og provisoriske lover om maksimalpriser fra 1914. Prisdirektoratet, senere Statens pristilsyn, hadde ansvaret for de tidligere reglene.

Formål og grunnlag for opprettelsen
Forbrukerombudet er opprettet som tilsynsorgan etter markedsføringsloven av 16. juni 1972, nr. 47. FO er et forvaltningsorgan, med oppgaver og myndighet hovedsakelig nedfelt i denne lov. Markedsføringsloven gjelder både hensynet til forbrukerne og hensynet til sunn konkurranse næringsdrivende imellom. Forbrukerombudet startet sin virksomhet da markedsføringsloven trådte i kraft 1. januar 1973. Det samme gjorde det overordnete klageorgan Markedsrådet. Begge disse organer skal tre i funksjon når hensynet til forbrukerne tilsier det. Rene konkurransesaker mellom næringsdrivende behandles ikke. De må bringes inn for domstolene, eventuelt næringslivets selvjustisorgan, Konkurranseutvalget.

Markedsføringsloven av 1972 avløste loven fra 1922 om utilbørlig konkurranse. Den nye loven var i stor grad basert på de samme regler for markedsføring og konkurranseskikk som den gamle loven. Det prinsipielt nye lå i innføringen av tilsynssystemet gjennom Forbrukerombudet og Markedsrådet. Norge fulgte her like etter Sverige i gjennomføringen, ettersom det tilsvarende svenske systemet, med Konsumentombudsmannen og Marknadsdomstolen, kom i 1970. I Ot.prpr. nr. 57 (1971-72) til lov om markedsmisbruk (lovens tittel ble endret under Stortingsbehandlingen) heter det på s. 4, etter at det er vist til næringslivets selvjustissystem:

«Departementet mener for så vidt at ivaretakingen av forbrukerinteressene og de alminnelige samfunnsinteresser i denne forbindelse også bør være en oppgave for særskilt etablerte offentlige organer som for det første kan føre løpende tilsyn med forholdene i markedet og som for det annet har myndighet etter loven til å vedta bindende forbud. En har ansett det betydningsfullt i denne sammenheng å få tilsyns- og beslutningsorganer som gjør det mulig raskt å kunne ta opp saker om markedsmisbruk, og at en sak kan bringes fram til avgjørelse hurtigere enn ved den någjeldende ordning.»

Kilde: NOU 1995: 21 - Organisering av forbrukerapparatet

+++++++++++++++++++++++++++++

Saksgangen i Markedsrådet
Markedsrådet mottar klagesaker fra Forbrukerombudet, Sosial- og helsedirektoratet og Medietilsynet. Etter at en sak er mottatt i Markedsrådets sekretariat, tilskrives partene med en oppfordring om tilsvar. Hvis en eller begge parter ønsker det, er det i forbindelse med Markedsrådets behandling av saken anledning til muntlig å supplere de skriftlige innlegg. En part kan møte for Markedsrådet selv eller med en representant, for eksempel en advokat. I saker hvor partene er til stede, holder hver part et muntlig innlegg og får kommentere motpartens innlegg. I tillegg får Markedsrådets medlemmer anledning til å stille spørsmål. Etter forhandlingene fatter Markedsrådet et vedtak med en begrunnelse for resultatet. Vedtaket sendes ut til partene. Et vedtak fattet av Markedsrådet kan ikke påklages, men kan bringes inn for de ordinære domstolene. Sivilombudsmannen har også ansett seg berettiget til å uttale seg om Markedsrådets vedtak.
Kilde: www.markedsradet.no/


1984-01-01 00:00:00.0 * Består via omorganisering

Relaterte enheter:

Stortingsproposisjon nr. 80 (1982-83) vedtok at Varefaktakomitéen skulle nedlegges fra 1.1.1984. Arbeidsoppgavene ble fordelt mellom Forbrukerrådet og Forbrukerombudet. Arbeidsoppgaver med merkeforskrifter ble overført til Forbrukerombudet, mens Forbrukerrrådet fikk ansvaret for arbeidet med frivillige deklarasjoner.


1990-01-01 00:00:00.0 Endring av overordnet

(Enheten får ny overordnet fordi den forrige overordnede ble nedlagt på samme tidspunkt.)

Overordnet
Familie- og forbrukerdepartementet


2000-01-01 00:00:00.0 * Fysisk omlokalisering

Lokalisering
219 Bærum

Forbrukerombudet har adresse i Bærum fra år 2000 - 2001, Strandveien 35, Lysaker.


2002-01-01 00:00:00.0 * Fysisk omlokalisering

Lokalisering
301 Oslo

Fra 2002 er Forbrukerombudet tilbake i Oslo, til Rolf Wickstrøms vei, 15, Nydalen. Fra 2012 flytter ombudet til Sandakerveien 138, Oslo.


2018-01-01 00:00:00.0 * Navneendring

Navn
Forbrukertilsynet

Kort navn
Forbrukertilsynet

Saksgang og dokumenter for denne endringen

Forbrukarombodet endrar namn til Forbrukartilsynet. Forbrukartilsynet kan fatte vedtak mot næringsdrivande sjølv, medan Marknadsrådet blir klageorgan. Forbrukartilsynet kan også fatte vedtak i saker utan å forhandle med næringsdrivande først.

BLD la i april 2017 fram for Stortinget forslag om å endre reglane for korleis Forbrukarombodet og Marknadsrådet skal handheve marknadsføringslova, jf. Prop. 93 L (2016–2017) Endringer i markedsføringsloven og angrerettloven (håndhevingsreglene), jf. Innst. 355 L (2016–2017). Det blei mellom anna føreslått at Forbrukarombodet skal kunne gjere vedtak i alle saker, at Marknadsrådet skal få ei ny rolle som klageinstans med færre medlemmer, og at Forbrukarombodet skal endre namn til Forbrukartilsynet. Stortinget vedtok lovforslaget 16. juni 2017. Endringane, som tar til å gjelde frå 1. januar 2018, vil klargjere rolla til Forbrukarombodet, effektivisere både Forbrukarombodet og Marknadsrådet og styrkje forbrukarvernet.


2018-01-01 00:00:00.0 * Består via omorganisering

Saksgang og dokumenter for denne endringen

Endringer i markedsføringslovens håndhevingsregler fra 1. januar 2018
På grunnlag av Prop. 93 L (2016-2017) Endringer i markedsføringsloven og angrerettloven (håndhevingsreglene), jf. Innst. 355 L (2016-2017), vedtok Stortinget 16. juni 2017 at Forbrukerombudet skal kunne gjøre vedtak i alle saker, at Markedsrådet skal få en ny rolle som klageinstans, og at Forbrukerombudet skal endre navn til Forbrukertilsynet. Endringene vil få konsekvenser for det offentliges dekning av partens sakskostnader, jf. pkt. 5.1 nedenfor. Lovendringene gjelder fra 1. januar 2018. Fra samme tidspunkt gjelder ny forskrift om Markedsrådets og Forbrukerombudets saksbehandling. Sekretariatet forutsettes å følge de nye reglene i lov og forskrift.


2020-01-01 00:00:00.0 Endring av kommunenummer

Lokalisering
3806 Porsgrunn

De tidligere fylkene Telemark og Vestfold ble 1.1.2020 slått sammen til et nytt fylke, Vestfold og Telemark fylke, fylkesnummer 38. I det nye Vestfold og Telemark fylke inngikk kommuner fra tidligere Vestfold og Telemark fylker, unntatt Svelvik kommune, som ble overført til Viken fylke.

Porsgrunn kommune, hvor virksomheten er lokalisert, får nytt kommunenummer, 0805 erstattes av 3806.


2021-01-01 00:00:00.0 * Flytting inn i eller ut av etat/gruppe

(Enheten flytter inn i eller ut av en etat, gruppe under etat eller gruppe under departement.)

Overordnet
Barne- og familiedepartementet

Tilhører etat
Forbrukertilsynet

Type enhet
Hovedkontor

Struktur pr 2021:
FORBRUKERTILSYNET
- FORBRUKERTILSYNET PORSGRUNN
- FORBRUKERTILSYNET STAVANGER
- FORBRUKERTILSYNET SVALBARD
- FORBRUKERTILSYNET TROMSØ


2021-01-01 00:00:00.0 Består via omorganisering

Saksgang og dokumenter for denne endringen

Omstilling i forbrukerapparatet
Fra 1. januar 2021 blir klagebehandlingstilbudet samlet hos Forbrukertilsynet, mens Forbrukerrådet skal rendyrkes som forbrukerne sin interesseorganisasjon.

Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget er omfattet av en større omstilling av forbrukerapparatet. Regjeringen har besluttet at virksomheten skal legges ned. Sekretariatsfunksjonen for Forbrukerklageutvalget skal overføres til et utvidet Forbrukertilsyn, mens sekretariatsfunksjonen for Markedsrådet skal overføres til Klagenemndssekretariatet i Bergen ved årsskiftet 2020/2021. Forbrukerrådets tvisteløsningstilbud skal også overføres til det utvidede Forbrukertilsynet slik at all klagebehandling samles der. Omstillingen skal være gjennomført innen 1.1.2021.
________________________________________

Jf. Prop. 55 L (2019–2020) Lov om behandling av forbrukerklager i Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget (forbrukerklageloven):
Regjeringen besluttet i januar 2019 at klagebehandlingen av forbrukersaker skal samles i Forbrukertilsynet. Dette innebærer at Forbrukerrådets meklingstilbud og saksforberedelsen for Forbrukerklageutvalget, som i dag utføres av Sekretariatet for Markedsrådet og Forbrukerklageutvalget, overføres til Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet skal fortsatt føre tilsyn med forbrukervernreglene i markedsføringsloven og annet regelverk.


2021-01-01 00:00:00.0 * Fysisk omlokalisering

Lokalisering
3806 Porsgrunn

Frem til 1. januar 2021 hadde Forbrukertilsynet hovedkontor i Oslo, men fra denne datoen ble kontoret flyttet til Porsgrunn.

Onsdag 6. januar åpnet nye Forbrukertilsynet i flotte lokaler i Porselensvegen i Porsgrunn.

Kilde: Nye Forbrukertilsynet åpnet. Artikkel publisert 07.01.2021
https://www.forbrukertilsynet.no/nye-forbrukertilsynet-apnet-2


2024-01-01 00:00:00.0 Endring av kommunenummer

Lokalisering
4001 Porsgrunn

Telemark og Vestfold fylke var et norsk fylke på Østlandet som ble etablert 1. januar 2020, og oppløst fra 1. januar 2024. Fra samme dato er Telemark gjenopprettet som eget fylke med kommunene som før 1.1.2020 tilhørte, eller ble slått sammen av kommuner som lå i Telemark før sammenslåingen til Vestfold og Telemark. Telemark fylke har fylkesnummer 40.

Porsgrunn kommune, hvor virksomheten er lokalisert, får nytt kommunenummer, 3806 erstattes av 4001.