FORVALTNINGSDATABASEN

Mattilsynet - hovedkontoret

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

01.01.2004 Ny via sammenslåing

Navn: Mattilsynet - hovedkontoret
Kort navn: Mattilsynet - hovedkontoret
Tilknytningsform: Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
Administrativt nivå: Høyeste nivå
COFOG: 04 Næringsøkonomiske formål
Tilhører etat: Mattilsynet
Type enhet: Hovedkontor
Lokalisering: 301 Oslo
Saksgang og dokumenter for denne endringen:

Ny organisering av matforvaltningen m.m. - Budsjett-innst. S. nr. 8 Tillegg nr. 1 (2002-2003), jf. St.prp. nr. 1, Tillegg nr. 8 (2002-2003)

Det nye Mattilsynet overtar fra 1.1.2004 ansvar og oppgaver som tidligere ble utført av

- Statens næringsmiddeltilsyn
- de kommunale næringsmiddeltilsynene
- Fiskeridirektoratets sjømatkontroll
- Statens dyrehelsetilsyn
- Statens landbrukstilsyn

Den nye etaten har ved oppstarten i 2004 64 distriktskontor spredt over hele landet med totalt ca 940 ansatte. I tillegg har Mattilsynet 8 regionkontor med til sammen 230 ansatte. Tre av hovedkontorene fungerer som nasjonale kompetansesentra: Fisk og sjømat (Bergen), Planter og vegetabilsk mat (Ås) og Dyr og animalsk mat (Sandnes). Hovedkontoret i Oslo er ansvarlig for regelverksutvikling, tilsynspolitikk og overordnet koordinering av virksomheten. Hovedkontoret har ca. 130 ansatte.
I tillegg var det to hovedkontor for:
- Nasjonalt senter for regnskap, avgift og lønn (National Centre of Accounts and Saleries) - Sortland
- Nasjonalt senter for IKT-drift og dokumentasjon - National ICT and Documentation Centre - Brumunddal

Web: www.mattilsynet.no

________________________________________________________________

Kvalitetskontroll av matvarene ble i løpet av 1990-årene vist stadig større oppmerksomhet. Dette kan avleses fra Landbruksdepartementets programområder og programkategorier i de årlige budsjettene. Fram til 1993 hadde programkategori 15.10 under programområdet Landbruk vært beskrevet som «Sjukdomskamp, analyse og kontrollteneste». Fra 1993 het programkategori 15.10 «Dyrehelse, plantehelse og matvarekvalitet» og året deretter «Matvarekvalitet, dyrehelse og plantehelse». Ved reorganiseringen under landbruksminister Gunhild Øyangen i 1996 etablert en egen avdeling for matproduksjon og helse i Landbruksdepartementet.

Fra 1997 ble programområde 15 «Landbruk» til «Landbruk og mat». Viktige drivkrefter bak denne utviklingen var bl.a. den sterke utvidelsen av Norges internasjonale forpliktelser på 1990-tallet; EØS avtalen (1994) og WTO avtalen (1995).

Og fra 1.1.2004 trådte den nye Matloven i kraft etter et lengre utredningsarbeid (Næringsmiddellovutvalget). Utvalget foreslo at en ny lov burde erstatte fem eksisterende lover og at det eksisterende mattilsynet, som besto av hele 15 tilsyn under ni departement, skulle avvikles og erstattes av et samlet mattilsyn underlagt ett departement.

Kilde: Ole Kolsrud: Rekonstruksjon og reform. Regjeringskontorene 1945-2005. Riksarkivarens skriftserie 30. Universitetsforlaget 2008, s. 162-163

01.07.2004 Består via utskilling

Saksgang og dokumenter for denne endringen:
Utskilte enheter fra denne enheten:

Kimen Såvarelaboratoriet AS ble etablert 1. juli 2004, og er eid av Staten ved Landbruks- og matdepartementet (51 %), Felleskjøpet Øst Vest (34 %) og Strand Brænderi AS (15 %). Kimen Såvarelaboratoriet AS, tidligere kalt Frøkontrollen, er Norges kompetansesenter på frøkvalitet og frøanalyser. Laboratoriet har også status som nasjonalt referanselaboratorium på såvareanalyser.
Laboratoriet består av i alt 25 personer pr. 2004/2005.

I «Innst.S.nr.250 (2003-2004) Innstilling fra finanskomiteen om tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet medregnet folketrygden 2004» står følgende om etableringen av selskapet:
I forbindelse med etableringen av Mattilsynet ble det lagt opp til at Såvarelaboratoriet skulle skilles ut fra Statens landbrukstilsyn. Dette arbeidet har imidlertid tatt atskillig lenger tid enn forutsatt, og i St.prp.nr.1 (2003-2004) for Landbruksdepartementet ble det derfor under kap. 1115 gitt følgende redegjørelse:
«Landbruksdepartementet la i St.prp.nr.1 (2002-2003) til grunn at Såvarelaboratoriet skulle organiserast uavhengig av Statens landbrukstilsyn. Dette er ikkje gjennomført i 2003, men departementet legg til grunn at Såvarelaboratoriet i 2004 blir skild ut frå Mattilsynet saman med andre laboratorietenester.»

Det er utarbeidet et utkast til avtale om organisering av laboratoriet i et selvstendig aksjeselskap med staten og to private aktører (Felleskjøpet Øst Vest og Strand Brænderi) på eiersiden



«Østlandets Blad» skrev følgende artikkel 2.7.2004 i forbindelse med opprettelsen av selskapet:
Ved opprettelsen av Mattilsynet ble det bestemt at tilsynet ikke selv skulle eie laboratorier. Noe forsinket har Såvarelaboratoriet blitt skilt ut som egen enhet fra 1. juli under navnet Kimen Såvarelaboratoriet AS. Laboratoriet er organisert som et akseselskap, der staten ved Landbruks- og matdepartementet har aksjemajoriteten med 51 %. Øvrige aksjonærer er Felleskjøpet Øst Vest (34 %) og Strand Brænderi AS (15 %). Selskapet har en samlet aksjekapital og overkurs på 8 mill. kroner. Det nye selskapet vil videreføre oppgavene som Såvarelaboratoriet hadde. Selskapets formål er å drive med såvareanalyser av frø og såkorn for å sikre at såvarebransjen får utført nødvendige produksjons- og forvaltningsanalyser, samt ivareta den norske bondes behov for analyser av egenprodusert såvare. Selskapet har dessuten som formål å opprettholde et nasjonalt kompetansesenter og fagmiljø innen såvareanalyser. Selskapet viderefører lange tradisjoner, i det forløperen for laboratoriet, Statens Frøkontroll, ville ha feiret 120-årsjubileum i år. Kimen Såvarelaboratoriet AS blir liggende på Ås, ved Mattilsynets regionkontor for Oslo, Akershus og Østfold.

01.02.2015 Består via omorganisering

Saksgang og dokumenter for denne endringen:

Prop. 3 L (2014-2015), Innst. 69 L (2014-2015) Endringer i matloven (Mattilsynets organisering, gebyr og virkemidler), Lovvedtak 9 (2014-2015).

Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i denne proposisjonen endringer i lov 19. desember 2003 nr. 124 om matproduksjon og mattrygghet mv. (matloven) når det gjelder Mattilsynets organisering. Regjeringen ønsker å legge til rette for en enklere, mer enhetlig og effektiv forvaltning og bedre styring. Mattilsynet har foreslått en enklere organisering med to forvaltningsnivåer, hovedkontor og regioner, og mer effektive virkemidler for å oppnå bedre etterlevelse av regelverket. Mattilsynet er i dag organisert i tre forvaltningsnivåer. Dette er lovfestet i matloven § 23.
I denne proposisjonen foreslås derfor å oppheve bindingen i matloven av Mattilsynets organisering i tre forvaltningsnivåer. De øvrige lovene Mattilsynet forvalter, har ikke tilsvarende bestemmelser om organiseringen.

----------------
Ny organisasjonsmodell for Mattilsynet ble satt i verk 1. februar 2015. Tilsynet har nå to forvaltningsnivåer. Regionene utgjør ett forvaltningsnivå og hovedkontoret det andre. Antall regioner er redusert fra åtte til fem, og hovedkontoret er i tillegg omorganisert. Gjennom dette er det frigjort ressurser fra administrative oppgaver til utøvende tilsyn og rettledning i virksomhetene.

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.