Stord lærerhøgskole
1838-01-01 00:00:00.0 * Nyopprettelse
Navn
Stord offentlige lærerskole
Kort navn
Stord off. lærerskole
Tilknytningsform
Andre ordinære forvaltningsorgan
Administrativt nivå
Høyeste nivå
COFOG
09 Utdanning
Overordnet
Kirke- og undervisningsdepartementet
Tilhører gruppe
Lærerskoler
Type enhet
Enhet som inngår i etat eller gruppe
Lokalisering
1221 Stord
1967-01-01 00:00:00.0 * Navneendring
Navn
Stord lærerskole
Kort navn
Stord lærerskole
1973-01-01 00:00:00.0 * Endring av overordnet
Overordnet
Kirke- og undervisningsdepartementet
Tilhører gruppe
Pedagogiske høgskoler
1981-01-01 00:00:00.0 * Navneendring
Navn
Stord lærerhøgskole
Kort navn
Stord lærerhøgskole
1982-01-01 00:00:00.0 * Horisontal flytting
Overordnet
Kultur- og vitenskapsdepartementet
1990-01-01 00:00:00.0 * Endring av overordnet
Overordnet
Utdannings- og forskningsdepartementet
1991-01-01 00:00:00.0 * Endring av overordnet
1994-07-31 00:00:00.0 Nedlagt via omorganisering
- Saksnummer Stortinget sakid=(3591)
- Saksnummer Stortinget sakid=(5754)
Går inn i nyetablerte Høgskolen i Stord/Haugesund.
_________________________________________
Noen sentrale historiske dokumenter:
1965: Videreutdanningskomiteen (Ottosen-komiteen)
1968: St prp nr 136 (1968-69) Om prøvedrift med distriktshøgskolar
1973: St meld nr 17 (1974-75) Om den videre utbygging og organisering av høgre utdanning
1988: NOU 1988: 28 Med viten og vilje (Hernesutvalget)
1991: St meld nr 40 (1990-91) Fra visjon til virke.
Kilde: NOU 1998: 6 - Økonomien i den statlige høgskolesektoren
_________________________________________
Nærmere om reformen i 1994:
Med St meld nr 40 (1990-91) Fra visjon til virke og Stortingets tilslutning til forslagene i meldingen, jf Innst S nr 230 (1990-91), ble det trukket opp prinsipper og utviklingslinjer for politikken framover på de mest sentrale områdene innenfor høyere utdanning i Norge.
Som ledd i oppfølgingen av St meld nr 40 (1990-91) ble de regionale høgskolestyrene satt til å utrede framtidig høgskolestruktur innenfor sin region, i nært samarbeid med høgskolene. Utredningene ble våren og høsten 1992 drøftet i møter mellom høgskolene, høgskolestyrene og departementet.
7. mai 1993 ble det vedtatt i statsråd at de 98 regionale høgskolene skulle omorganiseres til 26 nye institusjoner i høgskolesektoren. Sammenslåingen omfatter de tidligere distriktshøgskolene, de pedagogiske høgskolene, de helsefaglige høgskolene, ingeniørhøgskolene, sosialhøgskolene og andre mer spesialiserte yrkesfaglige høgskoler. Dette er den største reformen i norsk høyere utdanning noensinne.
Den nye organiseringen skulle tre i kraft fra 1. august 1994. De nye høgskolene skulle organiseres etter faglige kriterier, men også geografiske forhold skulle tillegges vekt. Avdelingsinndelingen skulle være rammen for drift av de enkelte utdanningstilbud.
Den 1. august 1994 ble 98 regionale høgskoler slått sammen til 26 statlige høgskoler, med fastsettelse av avdelingsinndelinger og administrasjonsordning ved hver av høgskolene. De regionale høgskolestyrene ble formelt nedlagt, og nye institusjonsstyrer var på plass fra samme tidspunkt. Styringsordningene for de nye statlige høgskolene ble fastsatt midlertidig etter de prinsippene som nåværende lov om universiteter og høgskoler bygger på.
Kilde: NOU 1998: 6 - Økonomien i den statlige høgskolesektoren