Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2001 | 44 | 87 | 131 | 37 | 73 | 110 | 7 | 14 | 21 |
2002 | 50 | 90 | 140 | 39 | 79 | 118 | 11 | 11 | 22 |
2003 | 40 | 75 | 115 | 34 | 64 | 98 | 6 | 11 | 17 |
2004 | 42 | 78 | 120 | 35 | 69 | 104 | 7 | 9 | 16 |
2005 | 32 | 66 | 98 | 31 | 55 | 86 | 1 | 11 | 12 |
2006 | 32 | 65 | 97 | 29 | 47 | 76 | 3 | 18 | 21 |
2007 | 32 | 64 | 96 | 27 | 52 | 79 | 5 | 12 | 17 |
2008 | 30 | 67 | 97 | 27 | 55 | 82 | 3 | 12 | 15 |
2009 | 27 | 64 | 91 | 25 | 54 | 79 | 2 | 10 | 12 |
2010 | 28 | 62 | 90 | 27 | 53 | 80 | 1 | 9 | 10 |
2011 | 26 | 66 | 92 | 26 | 54 | 80 | 12 | 12 | |
2012 | 26 | 67 | 93 | 25 | 55 | 80 | 1 | 12 | 13 |
2013 | 26 | 73 | 99 | 24 | 57 | 81 | 2 | 16 | 18 |
2014 | 28 | 78 | 106 | 25 | 62 | 87 | 3 | 16 | 19 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2001 | 50 | 45 | 46 | 48 | 45 | 46 | 58 | 44 | 48 |
2002 | 50 | 45 | 46 | 49 | 45 | 46 | 53 | 46 | 49 |
2003 | 45 | 44 | 45 | 44 | 45 | 45 | 47 | 43 | 44 |
2004 | 43 | 44 | 44 | 43 | 44 | 44 | 45 | 40 | 42 |
2005 | 45 | 46 | 45 | 44 | 45 | 45 | 48 | 49 | |
2006 | 47 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 45 | 48 | |
2007 | 49 | 45 | 46 | 47 | 44 | 45 | 56 | 48 | 50 |
2008 | 48 | 45 | 46 | 48 | 45 | 46 | 44 | 45 | |
2009 | 49 | 47 | 48 | 50 | 47 | 48 | 47 | 47 | |
2010 | 47 | 47 | 47 | 48 | 47 | 47 | 50 | 47 | |
2011 | 46 | 47 | 47 | 46 | 46 | 46 | 51 | 51 | |
2012 | 48 | 47 | 47 | 49 | 46 | 47 | 53 | 51 | |
2013 | 48 | 48 | 48 | 49 | 47 | 48 | 49 | 47 | |
2014 | 48 | 47 | 47 | 50 | 46 | 47 | 51 | 47 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Nasjonalt fagskoleråd
I St. meld 44 2008-2009 varslet Kunnskapsdepartementet at regjeringen ville opprette et råd for fagskolene. Regjeringen foreslo det samme i statsbudsjettet for 2011.På denne bakgrunn utnevnte Kunnskapsdepartementet medlemmer av Nasjonalt fagskoleråd (Fagskolerådet, FR) høsten 2010 (det hadde sitt oppstartmøte 22.9.2010 og konstituerende møte 26.10.2010). Rådet består av 14 medlemmer som representerer partene i arbeidslivet, ulike fagskoler og andre institusjoner med nærliggende interesser. Et av medlemmene skal være representant for studentene. Rådet ble i første omgang oppnevnt for to år. Rådet baserer sin virksomhet på lov av 20. juni 2003 nr. 56 om fagskoleutdanning (fagskoleloven) og forskrift om godkjenning etter fagskoleloven av 23. april 2008 (nr. 391).
Fagskolerådet er hjemlet i lov av 20. juni 2003 nr. 56 om fagskoleutdanning (fagskoleloven)
§ 2 og forskrift om godkjenning etter fagskoleloven (nr. 391) 23. april 2008 fastsatt med hjemmel i sjette ledd. Forskriften trådte i kraft 25. april 2008.
Sekretariatet for Fagskolerådet er lagt til VOX.
Nasjonal enhet for karriereveiledning i Vox
Nasjonal enhet for karriereveiledning ble etablert i 2011 som en del av Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk. I oppdragsbrevet til Vox ble målene for enheten formulert:
Målet med den nasjonale enheten er å styrke kvalitet og profesjonalitet i karriereveiledningen, øke kunnskapsgrunnlaget, stimulere utvikling av likeverdige tilbud og fremme tilgang til karriereveiledning for unge og voksne i ulike livsfaser, samt supplere de regionale partnerskapene med et nasjonalt og et internasjonalt perspektiv. Enheten skal bidra til styrket samarbeid og samordning om karriereveiledning mellom de ulike aktørene i skole, fagskole, universitets- og høyskolesektor og NAV, men samtidig slik at arbeidslivets parter og arbeidsliv involveres.
Den nasjonale enheten er i dag en integrert del av Vox og har siden opprettelsen arbeidet med å øke kvaliteten og profesjonaliteten i karriereveiledningsfeltet gjennom å utvikle kunnskapsgrunnlag, gi innspill til politikkutvikling, og utstrakt arbeid mot praksisfeltet.ulike aktørene i skole, fagskole, universitets- og høyskolesektor og NAV, men samtidig slik at arbeidslivets parter og arbeidsliv involveres.
Kilder:
- Tildelingsbrev 2010 til Vox, tillegg 2: Etablering av enhet for nasjonal koordinering av karriereveiledning. (25.06.2010)
- NOU 2016: 7 - Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn
I forbindelse med endringer i departementsstrukturen og i ansvarsdelingen mellom departementer får Justis- og beredskapsdepartementet fra 1.4.2016 ansvar for faglig styring av det pedagogiske arbeidet med opplæringen i norsk og samfunnskunnskap i VOX, Nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk.
Regjeringen har i statsbudsjettet for 2017 slått fast at Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk, skifter navn til Kompetanse Norge. Navnet Kompetanse Norge vil gjelde fra 1. januar 2017.
Departementet har besluttet at etaten fra nå av skal benevnes som Kompetanse Norge, direktoratet for kompetansepolitikk.
Kompetansepolitikken omfatter statlige virkemidler for å utvikle og bruke kompetansen i hele befolkningen i Norge. Virkemidlene i kompetansepolitikken går på tvers av departementer, sektorer og forvaltningsnivåer. Kunnskapsdepartementet har samordningsansvar for kompetansepolitikken, og Kompetanse Norge er et direktorat underlagt
Kunnskapsdepartementet. Som direktorat har Kompetanse Norge en sentral rolle i å frembringe kunnskap og gi bidrag til utvikling av hele bredden i kompetansepolitikken. Som del av dette er det viktig å videreutvikle samarbeidet med ulike etater under KD og andre departementer, foruten organisasjonene i arbeidslivet.
Kilde: Kunnskapsdepartementet: Tildelingsbrev til Kompetanse Norge for budsjettåret 2018 21.12.2017
Departementet har besluttet at etaten fra nå av skal benevnes som Kompetanse Norge, direktoratet for kompetansepolitikk.
Tilskuddsmidler innenfor livslang læring blir som en del av regionreformen overført til fylkeskommunene fra januar 2020.
Deler av voksenopplæringsfeltet overføres fra Utdanningsdirektoratet
Fra 1. januar 2020 får Kompetanse Norge ansvar for hele modulforsøket, og tar over flere oppgaver knyttet til realkompetansevurdering fra Utdanningsdirektoratet (Udir). Forsøkene med modulisert opplæring er regjeringens hovedsatsing for å møte dagens og fremtidens behov for kvalifisering og varig tilknytning til arbeidslivet.
Utdanningsdirektoratet har fortsatt ansvar for regelverk og arbeid med læreplaner.
Realkompetansevurdering fordeles mellom direktoratene
Veiledning, foredragsvirksomhet, arbeid med kompetanseheving og nettverksarbeid knyttet til realkompetansevurdering i grunnopplæringen for voksne, overføres fra Udir til Kometanse Norge ved årsskiftet.
Ansvaret for regelverk, arbeid med læreplaner, statistikk og nasjonale eksamener i grunnopplæringen for voksne skal fortsatt Udir ta vare på.
Kilde: Kompetanse Norge; Nyheter: Deler av voksenopplæringsfeltet overføres fra Utdanningsdirektoratet
(https://www.kompetansenorge.no/nyheter/deler-av-voksenopplaringsfeltet-overfores-fra-utdanningsdirektoratet-udir/)
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.