Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 67 | 184 | 251 | 67 | 126 | 193 | 58 | 58 | |
1981 | 62 | 185 | 247 | 62 | 121 | 183 | 64 | 64 | |
1982 | 63 | 175 | 238 | 63 | 115 | 178 | 60 | 60 | |
1983 | 67 | 189 | 256 | 66 | 122 | 188 | 1 | 67 | 68 |
1984 | 70 | 173 | 243 | 69 | 110 | 179 | 1 | 63 | 64 |
1985 | 68 | 175 | 243 | 67 | 116 | 183 | 1 | 59 | 60 |
1986 | 62 | 161 | 223 | 62 | 109 | 171 | 52 | 52 | |
1987 | 64 | 153 | 217 | 64 | 102 | 166 | 51 | 51 | |
1988 | 55 | 138 | 193 | 55 | 93 | 148 | 45 | 45 | |
1989 | 21 | 47 | 68 | 21 | 35 | 56 | 12 | 12 | |
1990 | 13 | 30 | 43 | 13 | 23 | 36 | 7 | 7 | |
1991 | 10 | 10 | 20 | 10 | 7 | 17 | 3 | 3 | |
1992 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 43 | 43 | 43 | 43 | 42 | 42 | 47 | 47 | |
1981 | 44 | 44 | 44 | 44 | 42 | 43 | 47 | 47 | |
1982 | 44 | 45 | 45 | 44 | 43 | 44 | 47 | 47 | |
1983 | 44 | 44 | 44 | 44 | 42 | 43 | 47 | 47 | |
1984 | 45 | 44 | 45 | 45 | 43 | 44 | 47 | 47 | |
1985 | 46 | 44 | 44 | 46 | 42 | 43 | 48 | 47 | |
1986 | 47 | 45 | 46 | 47 | 43 | 45 | 50 | 50 | |
1987 | 47 | 45 | 46 | 47 | 44 | 45 | 48 | 48 | |
1988 | 49 | 46 | 47 | 49 | 46 | 47 | 47 | 47 | |
1989 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 | 52 | 53 | 53 | |
1990 | 51 | 51 | 51 | 51 | 51 | 51 | 50 | 50 | |
1991 | 49 | 52 | 50 | 49 | 54 | 51 | |||
1992 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Ved kgl.res. 12.5.1961 ble Sentraltrekkontoret for sjømenn innlemmet i Sentralregisteret for sjømenn og slått sammen til en institusjon under navnet Sentralregisteret for sjømenn. Da en del saksområder som tidligere hadde ligget til sjøfartsadministrasjonen i Handelsdepartementet, i 1962 ble overført til Sentralregisteret, skiftet dette samtidig navn til Direktoratet for sjømenn (kgl.res. 27.4.1962, iverksatt fra 1.5. samme år).
Kilde: Arkivportalen.no
Da en del saksområder som tidligere hadde ligget til sjøfartsadm. i Handelsdep, i 1962 ble overført til Sentralregisteret, skiftet dette samtidig navn til Direktoratet for sjømenn (Ref. Håndbok for Riksarkivet 1992;313 som henviser til kgl.res. av 27.04.1962, iverksatt fra 1.5. samme år.). Etter omorganisering og utvidelsen i 1962 fikk Direktoratet for sjømenn følgende avdelinger; Sekretariatet, Registeravdelingen, Trekkavdelingen, Sosialavdelingen og Regnskapsavdelingen (Ref. håndbok for Riksarkivet 1992;313).
Intern organisering av direktoratet:
Direktoratet ble ledet av en direktør utnevnt av Kongen og var til å begynne med organisert i et sekretariat og 4 avdelinger, Registeravdelingen, Regnskapsavdelingen, Trekkavdelingen og Sosialavdelingen. Fra 01.01.1969 ble Sekretariatet omdannet til juridisk-administrativ avdeling slik at direktoratet fra da av hadde 5 avdelinger. Den nye avdelingen ble ledet av en underdirektør som også var direktørens stedfortreder. Avdelingene, med unntak for Sosialavdelingen, ble videreinndelt i kontorer. Registeravdelingen ble i 1972 utvidet med Kontoret for utbetaling til krigsseilerne. 3. tekkontor i Trekkavdelingen ble i 1977 overført Regnskapsavdelingen som Innfordringskontoret der. Sosialavdelingen fikk i 1984 Seksjon for Sosialtjeneste. I 1987 ble Regnskapsavdelingen og Trekkavdelingen slått sammen til Skatte- og avgiftsavdelingen samtidig som Juridisk-administrativ avdeling skiftet navn til Administrasjonsavdelingen og Sosialavdelingen ble hetende Helse- og miljøavdelingen. De 4 avdelingene ble ledet av direktør, assisterende direktør og stab.
Kilde: Arkivportalen.no - S-4F-10687 - Direktoratet for sjømenn
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.