FORVALTNINGSDATABASEN

Direktoratet for sjømenn

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

01.01.1948* Nyopprettelse

Navn: Sentralregisteret for sjømenn
Kort navn: S.r.s.
Tilknytningsform: Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
Administrativt nivå: Høyeste nivå
COFOG: 04 Næringsøkonomiske formål
Tilhører etat: Sjømenn
Type enhet: Hovedkontor
Lokalisering: 301 Oslo

På grunnlag av Innskudds- og trekkontorene i London og New York under den annen verdenskrig ble det opprettet et Innskudds- og trekkontor i Oslo i 1945. Dette ble i 1947 gjort permanent og kalt Sentraltrekkontoret for sjømenn. Både utviklingen i forbindelse med krigen og ny lovgivning angående sjøfolk gjorde det nødvendig å få en samlet oversikt over besetningen på norske skip. I 1948 ble derfor Sentralregisteret for sjømenn opprettet.

Kilde: Arkivportalen

01.01.1955* Horisontal flytting

(Enheten har endret overordnet.)
Overordnet: Handelsdepartementet

12.05.1961 Består via innlemming

Innlemmede enheter:

Ved kgl.res. 12.5.1961 ble Sentraltrekkontoret for sjømenn innlemmet i Sentralregisteret for sjømenn og slått sammen til en institusjon under navnet Sentralregisteret for sjømenn. Da en del saksområder som tidligere hadde ligget til sjøfartsadministrasjonen i Handelsdepartementet, i 1962 ble overført til Sentralregisteret, skiftet dette samtidig navn til Direktoratet for sjømenn (kgl.res. 27.4.1962, iverksatt fra 1.5. samme år).

Kilde: Arkivportalen.no

01.05.1962 Navneendring

Navn: Direktoratet for sjømenn
Kort navn: Dir. sjømenn.

Da en del saksområder som tidligere hadde ligget til sjøfartsadm. i Handelsdep, i 1962 ble overført til Sentralregisteret, skiftet dette samtidig navn til Direktoratet for sjømenn (Ref. Håndbok for Riksarkivet 1992;313 som henviser til kgl.res. av 27.04.1962, iverksatt fra 1.5. samme år.). Etter omorganisering og utvidelsen i 1962 fikk Direktoratet for sjømenn følgende avdelinger; Sekretariatet, Registeravdelingen, Trekkavdelingen, Sosialavdelingen og Regnskapsavdelingen (Ref. håndbok for Riksarkivet 1992;313).

Intern organisering av direktoratet:
Direktoratet ble ledet av en direktør utnevnt av Kongen og var til å begynne med organisert i et sekretariat og 4 avdelinger, Registeravdelingen, Regnskapsavdelingen, Trekkavdelingen og Sosialavdelingen. Fra 01.01.1969 ble Sekretariatet omdannet til juridisk-administrativ avdeling slik at direktoratet fra da av hadde 5 avdelinger. Den nye avdelingen ble ledet av en underdirektør som også var direktørens stedfortreder. Avdelingene, med unntak for Sosialavdelingen, ble videreinndelt i kontorer. Registeravdelingen ble i 1972 utvidet med Kontoret for utbetaling til krigsseilerne. 3. tekkontor i Trekkavdelingen ble i 1977 overført Regnskapsavdelingen som Innfordringskontoret der. Sosialavdelingen fikk i 1984 Seksjon for Sosialtjeneste. I 1987 ble Regnskapsavdelingen og Trekkavdelingen slått sammen til Skatte- og avgiftsavdelingen samtidig som Juridisk-administrativ avdeling skiftet navn til Administrasjonsavdelingen og Sosialavdelingen ble hetende Helse- og miljøavdelingen. De 4 avdelingene ble ledet av direktør, assisterende direktør og stab.

Kilde: Arkivportalen.no - S-4F-10687 - Direktoratet for sjømenn

01.01.1988* Endring av overordnet

(Enheten får ny overordnet fordi den forrige overordnede ble nedlagt på samme tidspunkt.)
Overordnet: Utenriksdepartementet

31.12.1991* Nedlagt

(Rein nedleggelse.)

Etter opprettelsen av NIS (Norsk internasjonalt skipsregister) i 1987 blir det besluttet å legge ned Direktoratet for sjømenn.

Direktoratet for sjømenn ble vedtatt avviklet i forbindelse med statsbudsjettet for 1989. Den 31. desember 1988 var det 200 stillingshjemler i direktoratet. Ordningen med sjømannsskatt ble nedlagt og erstattet av et eget sjømannsfradrag. Dette fjernet mye av oppgavene for direktoratet. Fra og med august 1989 var det tilbake 50 stillingshjemler for å arbeide videre med oppgjør for sjømannsskatten for 1988. Disse 50 tjenestemennene ble sikret ansettelse ut 1990. Fra og med august 1991 var det tilbake 13 tjenestemenn for å sluttføre avviklingen.

Med tanke på gjenstående arbeidsoppgaver ble det pr. 1.1.1992 overført tre stillingshjemler til Oslo likningskontor og to stillingshjemler til Oslo skattefogdkontor. Ved samme tidspunkt var 29 av direktoratets tidligere tjenestemenn omfattet av ordningen med ventelønn. Disse ble overført til den nyopprettede ventelønnsseksjonen under Statens Pensjonskasse.

I 1989 ble det forberedt avvikling av Det sentrale sjømannsregister. Registeropplysningene ble våren 1990 overlevert bl.a. til Riksarkivet og Pensjonstrygden for sjømenn. Lokalene ble fraflyttet 1.2.1992.

Det ble pr. 31.12.1991 foretatt oppgjør med flere sentrale skatte- og avgiftskreditorer, deriblant oppgjør av statsskatt, fellesskatt og folketrygdavgift. Videre ble bank- og postgiro avsluttet i januar 1992, og gjenværende beholdning overført til direktoratets konto i Norges Bank.

Direktoratets konto i Norges Bank ble avviklet i april 1992, og gjenstående beløp overført til Finansdepartementets konto i Norges Bank. Regnskap og kasserapport pr 30.4.1992 ble avlagt og revidert. Direktoratet for sjømenn er dermed avviklet. (jfr. St.prp.nr.1 1992-93 Utenriksdepartementet, s. 97).

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.

Vis alle endringer av overordnet.