Utenrikstjenesten (Ambassader, legasjoner og generalkonsulater)
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Desentralisert
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Ansatte
- Oppgaver
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 234 | 161 | 395 | 234 | 161 | 395 | |||
1981 | 229 | 170 | 399 | 229 | 170 | 399 | |||
1982 | 215 | 174 | 389 | 215 | 174 | 389 | |||
1983 | 216 | 177 | 393 | 216 | 177 | 393 | |||
1984 | 221 | 180 | 401 | 221 | 180 | 401 | |||
1985 | 226 | 185 | 411 | 226 | 185 | 411 | |||
1986 | 215 | 190 | 405 | 215 | 190 | 405 | |||
1987 | 220 | 189 | 409 | 220 | 189 | 409 | |||
1988 | 209 | 186 | 395 | 207 | 185 | 392 | 2 | 1 | 3 |
1989 | 210 | 195 | 405 | 208 | 193 | 401 | 2 | 2 | 4 |
1990 | 220 | 202 | 422 | 219 | 201 | 420 | 1 | 1 | 2 |
1991 | 185 | 206 | 391 | 185 | 206 | 391 | |||
1992 | 207 | 208 | 415 | 207 | 207 | 414 | 1 | 1 | |
1993 | 210 | 209 | 419 | 210 | 209 | 419 | |||
1994 | 225 | 216 | 441 | 225 | 216 | 441 | |||
1995 | 215 | 224 | 439 | 215 | 221 | 436 | 3 | 3 | |
1996 | 224 | 219 | 443 | 224 | 218 | 442 | 1 | 1 | |
1997 | 247 | 223 | 470 | 246 | 221 | 467 | 1 | 2 | 3 |
1998 | 250 | 223 | 473 | 249 | 220 | 469 | 1 | 3 | 4 |
1999 | 308 | 232 | 540 | 308 | 230 | 538 | 2 | 2 | |
2000 | 245 | 232 | 477 | 245 | 230 | 475 | 2 | 2 | |
2001 | 243 | 225 | 468 | 243 | 222 | 465 | 3 | 3 | |
2002 | 258 | 229 | 487 | 257 | 226 | 483 | 1 | 3 | 4 |
2003 | 240 | 227 | 467 | 240 | 227 | 467 | |||
2004 | 285 | 264 | 549 | 284 | 263 | 547 | 1 | 1 | 2 |
2005 | 329 | 287 | 616 | 328 | 286 | 614 | 1 | 1 | 2 |
2006 | 349 | 300 | 649 | 348 | 290 | 638 | 1 | 10 | 11 |
2007 | 354 | 305 | 659 | 350 | 298 | 648 | 4 | 7 | 11 |
2008 | 323 | 295 | 618 | 322 | 291 | 613 | 1 | 4 | 5 |
2009 | 335 | 308 | 643 | 334 | 303 | 637 | 1 | 5 | 6 |
2010 | 342 | 312 | 654 | 339 | 306 | 645 | 3 | 6 | 9 |
2011 | 350 | 313 | 663 | 350 | 310 | 660 | 3 | 3 | |
2012 | 346 | 291 | 637 | 346 | 289 | 635 | 2 | 2 | |
2013 | 332 | 297 | 629 | 331 | 296 | 627 | 1 | 1 | 2 |
2014 | 311 | 310 | 621 | 310 | 308 | 618 | 1 | 2 | 3 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 47 | 37 | 43 | 47 | 37 | 43 | |||
1981 | 47 | 38 | 43 | 47 | 38 | 43 | |||
1982 | 46 | 38 | 43 | 46 | 38 | 43 | |||
1983 | 46 | 39 | 43 | 46 | 39 | 43 | |||
1984 | 47 | 39 | 43 | 47 | 39 | 43 | |||
1985 | 47 | 38 | 43 | 47 | 38 | 43 | |||
1986 | 47 | 39 | 43 | 47 | 39 | 43 | |||
1987 | 47 | 39 | 43 | 47 | 39 | 43 | |||
1988 | 46 | 39 | 42 | 46 | 39 | 43 | |||
1989 | 46 | 38 | 42 | 46 | 39 | 42 | |||
1990 | 46 | 38 | 42 | 46 | 38 | 42 | |||
1991 | 45 | 38 | 42 | 45 | 38 | 42 | |||
1992 | 45 | 39 | 42 | 45 | 39 | 42 | |||
1993 | 45 | 40 | 42 | 45 | 40 | 42 | |||
1994 | 45 | 40 | 43 | 45 | 40 | 43 | |||
1995 | 46 | 41 | 43 | 46 | 41 | 43 | |||
1996 | 46 | 42 | 44 | 46 | 42 | 44 | |||
1997 | 46 | 42 | 44 | 46 | 42 | 44 | |||
1998 | 47 | 42 | 45 | 47 | 43 | 45 | |||
1999 | 46 | 43 | 45 | 46 | 43 | 45 | |||
2000 | 46 | 44 | 45 | 46 | 44 | 45 | |||
2001 | 46 | 45 | 45 | 46 | 45 | 45 | |||
2002 | 46 | 44 | 45 | 46 | 45 | 45 | |||
2003 | 47 | 44 | 46 | 47 | 44 | 46 | |||
2004 | 47 | 46 | 47 | 47 | 46 | 47 | |||
2005 | 48 | 46 | 47 | 48 | 46 | 47 | |||
2006 | 48 | 46 | 47 | 48 | 46 | 47 | 35 | 36 | |
2007 | 48 | 46 | 47 | 48 | 46 | 47 | 34 | 34 | |
2008 | 47 | 46 | 47 | 47 | 46 | 47 | 37 | ||
2009 | 47 | 46 | 47 | 47 | 47 | 47 | 36 | 36 | |
2010 | 48 | 47 | 47 | 48 | 47 | 47 | 35 | 36 | |
2011 | 48 | 47 | 47 | 48 | 47 | 47 | |||
2012 | 48 | 47 | 48 | 48 | 47 | 48 | |||
2013 | 48 | 47 | 48 | 48 | 47 | 48 | |||
2014 | 48 | 48 | 48 | 48 | 48 | 48 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte
01.02.2004* Består via omorganisering
Fra februar 2004 har Norad hatt en ny organisasjonsstruktur for å ivareta nye roller og forventninger. Reformen av bistandsforvaltningen skal bidra til at norsk utviklingssamarbeid blir mer effektivt og helhetlig. Norad har tidligere hatt ansvar for forvaltingen av stat-til-stat samarbeidet. UD tok over dette ansvaret 1. april 2004. Ved årsskiftet overtok departementet også ansvaret for alle ambassader som har bistandsoppgaver og tidligere var administrert av Norad.
Norad har etter omorganiseringen fire fagavdelinger som har ansvar for faglig rådgiving på ulike områder og ha organisasjonskunnskap og forvalte støtte til norske organisasjoner. I tillegg skal egne avdelinger ta vare på sivilt samfunn, evaluering, informasjon og personal og administrasjon.
Kilde: Norads nettsider (www.norad.no)
I DIFI rapport 2008:3 "Organisasjonsendringer i staten 1992-2007" (http://www.difi.no/hoved.aspx?m=43073&amid=1928145) omtales endringen slik (s. 14):
"Intensjonen med reformen av bistandsforvaltningen var at norsk utviklingssamarbeid skulle bli mer effektivt og helhetlig. Vedtaket innebar at gjennomførings-, resultatansvaret og "policy"-funksjonene for utviklingspolitikken ble overført fra Norad til UD. UD fikk også ansvaret for alle ambassadene også bistandsambassadene som hadde vært nært knyttet til Norad, fra 1. januar 2004."
01.01.2011* Består via omorganisering
Prop 1 S 2012-2013 UD, s. 48-49:
I takt med endrede politiske prioriteringer og eksterne rammebetingelser har det også i 2011 vært foretatt tilpasninger i utenriksstasjonene. Et omfattende omstillingsarbeid ble startet for to år siden. Ved inngangen til 2010 besto uteapparatet av 110 fagstasjoner. Når den pågående omstillingsprosessen er gjennomført vil antall stasjoner være redusert til 103. Konkret gjelder endringene avvikling av fem utenriksstasjoner i 2011 (Abidjan, Bogotá, Dili, Ljubljana og Managua). En ny ambassade ble opprettet i Accra, som i tillegg til Ghana dekker syv vest-afrikanske land. Hensynet til økende norsk næringsaktivitet i regionen var en tungtveiende begrunnelse for etableringen. I løpet av andre halvår 2012 iverksettes ytterligere strukturendringer gjennom avvikling av generalkonsulatene i hhv. Alicante og Hamburg, samt ambassaden i Skopje. Samtidig trapper Norge opp sitt engasjement i Myanmar gjennom etablering av et ambassadekontor i Yangon. I land hvor utenriksstasjoner avvikles vil norske interesser bli ivaretatt av andre utenriksstasjoner i de aktuelle regionene, i de fleste tilfeller også i kombinasjon med et honorært stedlig konsulat.
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.