Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2001 | 3 | 2 | 5 | 3 | 2 | 5 | |||
2002 | 4 | 5 | 9 | 4 | 4 | 8 | 1 | 1 | |
2003 | 8 | 13 | 21 | 8 | 12 | 20 | 1 | 1 | |
2005 | 9 | 18 | 27 | 9 | 16 | 25 | 2 | 2 | |
2006 | 11 | 17 | 28 | 11 | 17 | 28 | |||
2007 | 9 | 19 | 28 | 9 | 17 | 26 | 2 | 2 | |
2008 | 12 | 17 | 29 | 12 | 16 | 28 | 1 | 1 | |
2009 | 14 | 18 | 32 | 14 | 15 | 29 | 3 | 3 | |
2010 | 14 | 17 | 31 | 14 | 16 | 30 | 1 | 1 | |
2011 | 11 | 22 | 33 | 10 | 18 | 28 | 1 | 4 | 5 |
2012 | 11 | 21 | 32 | 10 | 19 | 29 | 1 | 2 | 3 |
2013 | 11 | 23 | 34 | 10 | 21 | 31 | 1 | 2 | 3 |
2014 | 12 | 22 | 34 | 11 | 19 | 30 | 1 | 3 | 4 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2001 | 37 | 37 | |||||||
2002 | 32 | 37 | 38 | ||||||
2003 | 39 | 33 | 35 | 39 | 33 | 35 | |||
2005 | 41 | 34 | 36 | 41 | 34 | 36 | |||
2006 | 40 | 34 | 36 | 40 | 34 | 36 | |||
2007 | 42 | 36 | 38 | 42 | 36 | 38 | |||
2008 | 42 | 38 | 40 | 42 | 38 | 40 | |||
2009 | 41 | 39 | 40 | 41 | 39 | 40 | |||
2010 | 42 | 42 | 42 | 42 | 43 | 42 | |||
2011 | 40 | 41 | 41 | 41 | 42 | 41 | 37 | ||
2012 | 40 | 42 | 41 | 39 | 41 | 41 | |||
2013 | 41 | 42 | 42 | 41 | 42 | 42 | |||
2014 | 40 | 42 | 42 | 41 | 42 | 42 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
I St.prp. nr. 1 (1998-99) konkluderte regjeringen med at Fredskorpset i sin nåværende form har utspilt sin rolle. I St.prp. nr. 67 (1998-99) presenterte regjeringen de overordnede mål og prinsipper som den ville legge til grunn for en omlegging av Fredskorpset.
Ved behandlingen av utviklingspolitisk redegjørelse, jf. Innst. S. nr. 28 (1999-2000) Om utviklingspolitisk redegjørelse fra Utviklings- og menneskerettighetsministeren, av 18. november 1999, ga Stortinget sin tilslutning til regjeringens omlegging av Fredskorpset. Stortinget fattet på denne bakgrunn den 10. desember 1999 bevilgningsvedtak for Fredskorpset for 2000 i henhold til Budsjett-innst. S. nr. 3 (1999-2000) av 3. desember 1999.
Fredskorpset er et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter, underlagt Utenriksdepartementet. Nettobudsjettert fra budsjetterminen 2000 (forvaltningsorgan med særskilte fullmakter). Fredskorpset skal utføre sine oppgaver selvstendig og uavhengig. Viktige prinsippspørsmål som måtte oppstå i Fredskorpsets arbeid skal legges fram for Utenriksdepartementet for avgjørelse.
Pr. omleggingen i 2000 ledes Fredskorpset av et styre og en generalsekretær. Den daglige drift forestås av et sekretariat under ledelse av generalsekretæren. Fredskorpset har et representantskap bestående av representanter fra Fredskorpsets samarbeidspartnere. Representantskapet skal gi styret råd om Fredskorpsets virksomhet. Fredskorpset får videre sine bevilgninger over et eget kapittel i statsbudsjettet.
Det norske fredskorpset vart omdanna til ordinært forvaltningsorgan frå 1.1.2009.
Se. kilde: St.prp. nr. 1 (2008-2009) Utenriksdepartementet, Programkategori 03.00 Administrasjon av utviklingshjelpen:
Fredskorpset fullfinansieres over statsbudsjettet og behovet for unntak fra prinsippet om bruttobudsjettering er ikke til stede. Fra og med 2009 foreslås bruttobudsjettering med bevilgning på en driftspost og en tilskuddspost, hhv kapittel 144 Fredskorpset post 01 Drift og kapittel 160 Sivilt Samfunn og demokratiutvikling post 77 Utvekslingsordninger gjennom Fredskorpset.
I februar 2017 kom beskjeden om at regjeringen vurderte å flytte virksomheten til enten Trondheim, Stavanger eller Førde, som ledd i planen om å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo. En kommisjon ble nedsatt til å se på de ulike alernativene, og i juni kom beskjeden om at Fredskorpset skulle flytte til Førde. Oppstarten i Førde blir 1. august. Ut året vil det være noe aktivitet på Oslo-kontoret med utstrakt pendling til Førde. Oslo-kontoret stenger ved nyttår.
15. februar 2018 åpnet Fredskorpset sine lokaler i Førde. Full oppstart i Førde blir 1. august 2018.
Kilder: Pressemelding, regjeringen.no: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/pm_fredskorps/id2558392/
Årsrapport Fredskorpset 2017.
Bistands- og utviklingsminister Nikolai Astrup annonserte namneendringa saman med direktør i Norec Jan Olav Baarøy under den offisielle opninga av dei nye lokala i Førde 16. august 2018.
Norec skal verte eit kompetansesenter for utveksling, nettverksbygging og utvikling av ungt leiarskap. Norec skal bygge vidare på Fredskorpsets 55 år lange historie og ekspertise innan utveksling og internasjonalt samarbeid. Namneskiftet gjer det meir tydleg at Norec er ein statleg norsk aktør som arbeider på den internasjonale arenaen.
Kilde: www.fredskorpset.no/namneendring/
Flytting av evalueringsoppgaven fra Norad til Norec
Bakgrunn for oppdraget: Regjeringen ønsker å bygge sterke kompetansemiljøer i hele landet gjennom en jevnere fordeling av arbeidsplasser. Evalueringsoppgavens organisering og plassering har vært vurdert i forbindelse med flere utredninger, og en mulig flytting ble nylig vurdert i lys av distriktspolitiske målsettinger. På den bakgrunn besluttet regjeringen at evalueringsoppgaven for norsk bistand skal flyttes fra Norad til Norec i Førde med virkning fra 1. januar 2025. Beslutningen innebærer at Evalueringsavdelingen skal beholde sin uavhengige rolle iht. gjeldende instruks, og være organisatorisk tilknyttet Norec tilsvarende den tilknytningen Evalueringsavdelingen har til Norad i dag. Norec kan planlegge for at den nye Evalueringsavdelingen skal omfatte ni årsverk, inkludert leder.
Kilde: Statsbudsjettet 2024 – Norad - supplerende tildelingsbrev nr. 3, Oppdrag nr. 14-2024
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.