Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 89 | 110 | 199 | 87 | 104 | 191 | 2 | 6 | 8 |
1981 | 250 | 134 | 384 | 247 | 110 | 357 | 3 | 24 | 27 |
1982 | 213 | 137 | 350 | 211 | 111 | 322 | 2 | 26 | 28 |
1983 | 265 | 139 | 404 | 261 | 111 | 372 | 4 | 28 | 32 |
1989 | 262 | 203 | 465 | 259 | 181 | 440 | 3 | 22 | 25 |
1990 | 260 | 206 | 466 | 257 | 179 | 436 | 3 | 27 | 30 |
1991 | 285 | 246 | 531 | 278 | 214 | 492 | 7 | 32 | 39 |
1992 | 262 | 239 | 501 | 256 | 203 | 459 | 6 | 36 | 42 |
1993 | 263 | 263 | 526 | 254 | 224 | 478 | 9 | 39 | 48 |
1994 | 259 | 271 | 530 | 250 | 233 | 483 | 9 | 38 | 47 |
1995 | 233 | 245 | 478 | 223 | 211 | 434 | 10 | 34 | 44 |
1996 | 197 | 242 | 439 | 191 | 209 | 400 | 6 | 33 | 39 |
1997 | 189 | 230 | 419 | 183 | 201 | 384 | 6 | 29 | 35 |
1998 | 188 | 214 | 402 | 179 | 179 | 358 | 9 | 35 | 44 |
1999 | 183 | 217 | 400 | 174 | 187 | 361 | 9 | 30 | 39 |
2000 | 149 | 208 | 357 | 140 | 187 | 327 | 9 | 21 | 30 |
2001 | 142 | 207 | 349 | 134 | 186 | 320 | 8 | 21 | 29 |
2002 | 142 | 220 | 362 | 136 | 194 | 330 | 6 | 26 | 32 |
2003 | 142 | 239 | 381 | 133 | 223 | 356 | 9 | 16 | 25 |
2004 | 87 | 199 | 286 | 81 | 183 | 264 | 6 | 16 | 22 |
2005 | 78 | 150 | 228 | 71 | 131 | 202 | 7 | 19 | 26 |
2006 | 85 | 151 | 236 | 79 | 122 | 201 | 6 | 29 | 35 |
2007 | 88 | 140 | 228 | 83 | 116 | 199 | 5 | 24 | 29 |
2008 | 101 | 142 | 243 | 93 | 127 | 220 | 8 | 15 | 23 |
2009 | 98 | 142 | 240 | 92 | 130 | 222 | 6 | 12 | 18 |
2010 | 97 | 141 | 238 | 89 | 126 | 215 | 8 | 15 | 23 |
2011 | 92 | 134 | 226 | 84 | 121 | 205 | 8 | 13 | 21 |
2012 | 84 | 140 | 224 | 76 | 127 | 203 | 8 | 13 | 21 |
2013 | 75 | 147 | 222 | 70 | 134 | 204 | 5 | 13 | 18 |
2014 | 82 | 151 | 233 | 80 | 143 | 223 | 2 | 8 | 10 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 42 | 39 | 40 | 42 | 39 | 40 | 38 | 41 | |
1981 | 40 | 39 | 40 | 40 | 39 | 40 | 37 | 36 | |
1982 | 42 | 39 | 41 | 42 | 39 | 41 | 37 | 38 | |
1983 | 42 | 39 | 41 | 41 | 40 | 41 | 37 | 38 | |
1989 | 44 | 43 | 44 | 44 | 43 | 44 | 44 | 43 | |
1990 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | |
1991 | 43 | 42 | 42 | 43 | 42 | 42 | 39 | 42 | 42 |
1992 | 44 | 42 | 43 | 44 | 42 | 43 | 36 | 43 | 42 |
1993 | 44 | 42 | 43 | 44 | 43 | 43 | 42 | 42 | 42 |
1994 | 44 | 43 | 44 | 44 | 43 | 44 | 42 | 43 | 43 |
1995 | 45 | 44 | 44 | 45 | 44 | 45 | 46 | 44 | 44 |
1996 | 46 | 44 | 45 | 46 | 44 | 45 | 43 | 43 | 43 |
1997 | 46 | 45 | 45 | 46 | 45 | 46 | 40 | 44 | 44 |
1998 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 49 | 47 | 47 |
1999 | 47 | 46 | 46 | 46 | 45 | 46 | 52 | 47 | 48 |
2000 | 47 | 46 | 47 | 47 | 46 | 46 | 61 | 46 | 50 |
2001 | 47 | 46 | 47 | 47 | 46 | 46 | 56 | 48 | 50 |
2002 | 47 | 46 | 46 | 46 | 45 | 46 | 64 | 46 | 50 |
2003 | 48 | 44 | 46 | 47 | 44 | 45 | 60 | 47 | 52 |
2004 | 47 | 44 | 45 | 46 | 44 | 45 | 65 | 51 | 55 |
2005 | 50 | 46 | 47 | 50 | 45 | 47 | 51 | 51 | 51 |
2006 | 50 | 45 | 47 | 50 | 45 | 47 | 62 | 48 | 51 |
2007 | 49 | 45 | 47 | 49 | 46 | 47 | 53 | 45 | 46 |
2008 | 50 | 46 | 48 | 50 | 46 | 48 | 50 | 45 | 46 |
2009 | 51 | 47 | 48 | 50 | 47 | 48 | 59 | 44 | 49 |
2010 | 51 | 47 | 48 | 50 | 47 | 48 | 58 | 44 | 49 |
2011 | 52 | 48 | 50 | 51 | 48 | 49 | 59 | 47 | 52 |
2012 | 51 | 45 | 47 | 50 | 45 | 47 | 59 | 47 | 51 |
2013 | 50 | 45 | 47 | 49 | 45 | 47 | 63 | 49 | 52 |
2014 | 48 | 44 | 45 | 47 | 44 | 45 | 48 | 51 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Fra 1984 blir Direktoratet for utviklingshjelp overført til det nyopprettede Departementet for utviklingshjelp. Direktoratet etableres her som en del av departmentsstrukturen - som direktorat I dobbeltstilling.
Direktoratet flyttes ut av departementet og etableres som selvstendig direktoratsenhet igjen.Direktoratet plasseres under UD’s ansvarsområde.
Fristillingen av NORAD fra Departementet for utviklingshjelp ble gjennomført I mars 1989. I den forbindelse ble også Departementet for utviklingshjelp reorganisert - jfr. St.prp.nr.139 (1987-88) samt Innst.S.nr.30 (1988-89). Det ser m.a.o. som om direktoratet først ble fristilt fra DFU, deretter ble det plassert under UD's område (I forb. med innlemmingen av DFU I UD)
Fra februar 2004 har Norad hatt en ny organisasjonsstruktur for å ivareta nye roller og forventninger. Reformen av bistandsforvaltningen skal bidra til at norsk utviklingssamarbeid blir mer effektivt og helhetlig. Norad har tidligere hatt ansvar for forvaltingen av stat-til-stat samarbeidet. UD tok over dette ansvaret 1. april 2004. Ved årsskiftet overtok departementet også ansvaret for alle ambassader som har bistandsoppgaver og tidligere var administrert av Norad.
Norad har etter omorganiseringen fire fagavdelinger som har ansvar for faglig rådgiving på ulike områder og ha organisasjonskunnskap og forvalte støtte til norske organisasjoner. I tillegg skal egne avdelinger ta vare på sivilt samfunn, evaluering, informasjon og personal og administrasjon.
Kilde: Norads nettsider (www.norad.no)
I DIFI rapport 2008:3 "Organisasjonsendringer i staten 1992-2007" (http://www.difi.no/hoved.aspx?m=43073&amid=1928145) omtales endringen slik (s. 14):
"Intensjonen med reformen av bistandsforvaltningen var at norsk utviklingssamarbeid skulle bli mer effektivt og helhetlig. Vedtaket innebar at gjennomførings-, resultatansvaret og "policy"-funksjonene for utviklingspolitikken ble overført fra Norad til UD. UD fikk også ansvaret for alle ambassadene også bistandsambassadene som hadde vært nært knyttet til Norad, fra 1. januar 2004."
Norad fikk fra 1.2. 2020 ny instruks fra Utenriksdepartementet.
I den forbindelse gis det en klarere arbeidsdeling mellom Norad og UD. Norad skal bl.a. forvalte nærmere halvparten av bistandsbudsjettet. Det som ligger igjen i UD er budsjettpostene som utenriksministeren har ansvar for, samt støtten via ambassadene, Noerc og Norfund. UD har hele ansvaret for utformingen av utviklingspolitikken. Og UDs etatsstyring av Norad styrkes.
Endringene var et resultat av en to år lang prosess som skulle reformere bistandsforvaltningen.
Kilde: www.panoramanyheter.no
https://www.panoramanyheter.no/utviklingsbransjen-utviklingspolitikk/bistandsreformen-er-i-havn-blir-det-en-tydeligere-rolledeling-ud-norad/163365
Ansvars- og rollefordeling ml. UD og Norad endres.
Utenriksdepartementet overfører ansvaret for både den humanitære og den langsiktige bistanden til Ukraina på 7,5 milliarder i året til Norad. Regjeringen flytter forvaltningen av den sivile og humanitære delen av Nansen-programmet til Norad. UD skal fortsette å styrke arbeidet med analyse, policyutvikling, dialog med multilaterale og humanitære aktører, koordinering og politisk styring.
Direktoratet oppretter en ny, midlertidig avdeling med rundt 19 ansatte som skal få ansvaret for forvaltningen av Ukraina-milliardene. I tillegg til Norads driftsmidler for å kunne tilsette om lag 19 nye medarbeidere skal seksjoner i UD som jobber med Ukraina, også få tilført ekstra ressurser for å ivareta sine oppgaver.
Kilde: www.panoramanyheter.no
https://www.panoramanyheter.no/bistand-ukraina-utviklingspolitikk/norad-overtar-ansvaret-for-ukraina-bistanden/338318
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.