Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 89 | 110 | 199 | 87 | 104 | 191 | 2 | 6 | 8 |
1981 | 250 | 134 | 384 | 247 | 110 | 357 | 3 | 24 | 27 |
1982 | 213 | 137 | 350 | 211 | 111 | 322 | 2 | 26 | 28 |
1983 | 265 | 139 | 404 | 261 | 111 | 372 | 4 | 28 | 32 |
1989 | 262 | 203 | 465 | 259 | 181 | 440 | 3 | 22 | 25 |
1990 | 260 | 206 | 466 | 257 | 179 | 436 | 3 | 27 | 30 |
1991 | 285 | 246 | 531 | 278 | 214 | 492 | 7 | 32 | 39 |
1992 | 262 | 239 | 501 | 256 | 203 | 459 | 6 | 36 | 42 |
1993 | 263 | 263 | 526 | 254 | 224 | 478 | 9 | 39 | 48 |
1994 | 259 | 271 | 530 | 250 | 233 | 483 | 9 | 38 | 47 |
1995 | 233 | 245 | 478 | 223 | 211 | 434 | 10 | 34 | 44 |
1996 | 197 | 242 | 439 | 191 | 209 | 400 | 6 | 33 | 39 |
1997 | 189 | 230 | 419 | 183 | 201 | 384 | 6 | 29 | 35 |
1998 | 188 | 214 | 402 | 179 | 179 | 358 | 9 | 35 | 44 |
1999 | 183 | 217 | 400 | 174 | 187 | 361 | 9 | 30 | 39 |
2000 | 149 | 208 | 357 | 140 | 187 | 327 | 9 | 21 | 30 |
2001 | 142 | 207 | 349 | 134 | 186 | 320 | 8 | 21 | 29 |
2002 | 142 | 220 | 362 | 136 | 194 | 330 | 6 | 26 | 32 |
2003 | 142 | 239 | 381 | 133 | 223 | 356 | 9 | 16 | 25 |
2004 | 87 | 199 | 286 | 81 | 183 | 264 | 6 | 16 | 22 |
2005 | 78 | 150 | 228 | 71 | 131 | 202 | 7 | 19 | 26 |
2006 | 85 | 151 | 236 | 79 | 122 | 201 | 6 | 29 | 35 |
2007 | 88 | 140 | 228 | 83 | 116 | 199 | 5 | 24 | 29 |
2008 | 101 | 142 | 243 | 93 | 127 | 220 | 8 | 15 | 23 |
2009 | 98 | 142 | 240 | 92 | 130 | 222 | 6 | 12 | 18 |
2010 | 97 | 141 | 238 | 89 | 126 | 215 | 8 | 15 | 23 |
2011 | 92 | 134 | 226 | 84 | 121 | 205 | 8 | 13 | 21 |
2012 | 84 | 140 | 224 | 76 | 127 | 203 | 8 | 13 | 21 |
2013 | 75 | 147 | 222 | 70 | 134 | 204 | 5 | 13 | 18 |
2014 | 82 | 151 | 233 | 80 | 143 | 223 | 2 | 8 | 10 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 42 | 39 | 40 | 42 | 39 | 40 | 38 | 41 | |
1981 | 40 | 39 | 40 | 40 | 39 | 40 | 37 | 36 | |
1982 | 42 | 39 | 41 | 42 | 39 | 41 | 37 | 38 | |
1983 | 42 | 39 | 41 | 41 | 40 | 41 | 37 | 38 | |
1989 | 44 | 43 | 44 | 44 | 43 | 44 | 44 | 43 | |
1990 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | |
1991 | 43 | 42 | 42 | 43 | 42 | 42 | 39 | 42 | 42 |
1992 | 44 | 42 | 43 | 44 | 42 | 43 | 36 | 43 | 42 |
1993 | 44 | 42 | 43 | 44 | 43 | 43 | 42 | 42 | 42 |
1994 | 44 | 43 | 44 | 44 | 43 | 44 | 42 | 43 | 43 |
1995 | 45 | 44 | 44 | 45 | 44 | 45 | 46 | 44 | 44 |
1996 | 46 | 44 | 45 | 46 | 44 | 45 | 43 | 43 | 43 |
1997 | 46 | 45 | 45 | 46 | 45 | 46 | 40 | 44 | 44 |
1998 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 49 | 47 | 47 |
1999 | 47 | 46 | 46 | 46 | 45 | 46 | 52 | 47 | 48 |
2000 | 47 | 46 | 47 | 47 | 46 | 46 | 61 | 46 | 50 |
2001 | 47 | 46 | 47 | 47 | 46 | 46 | 56 | 48 | 50 |
2002 | 47 | 46 | 46 | 46 | 45 | 46 | 64 | 46 | 50 |
2003 | 48 | 44 | 46 | 47 | 44 | 45 | 60 | 47 | 52 |
2004 | 47 | 44 | 45 | 46 | 44 | 45 | 65 | 51 | 55 |
2005 | 50 | 46 | 47 | 50 | 45 | 47 | 51 | 51 | 51 |
2006 | 50 | 45 | 47 | 50 | 45 | 47 | 62 | 48 | 51 |
2007 | 49 | 45 | 47 | 49 | 46 | 47 | 53 | 45 | 46 |
2008 | 50 | 46 | 48 | 50 | 46 | 48 | 50 | 45 | 46 |
2009 | 51 | 47 | 48 | 50 | 47 | 48 | 59 | 44 | 49 |
2010 | 51 | 47 | 48 | 50 | 47 | 48 | 58 | 44 | 49 |
2011 | 52 | 48 | 50 | 51 | 48 | 49 | 59 | 47 | 52 |
2012 | 51 | 45 | 47 | 50 | 45 | 47 | 59 | 47 | 51 |
2013 | 50 | 45 | 47 | 49 | 45 | 47 | 63 | 49 | 52 |
2014 | 48 | 44 | 45 | 47 | 44 | 45 | 48 | 51 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Fra 1984 blir Direktoratet for utviklingshjelp overført til det nyopprettede Departementet for utviklingshjelp. Direktoratet etableres her som en del av departmentsstrukturen - som direktorat I dobbeltstilling.
Direktoratet flyttes ut av departementet og etableres som selvstendig direktoratsenhet igjen.Direktoratet plasseres under UD’s ansvarsområde.
Fristillingen av NORAD fra Departementet for utviklingshjelp ble gjennomført I mars 1989. I den forbindelse ble også Departementet for utviklingshjelp reorganisert - jfr. St.prp.nr.139 (1987-88) samt Innst.S.nr.30 (1988-89). Det ser m.a.o. som om direktoratet først ble fristilt fra DFU, deretter ble det plassert under UD's område (I forb. med innlemmingen av DFU I UD)
Fra februar 2004 har Norad hatt en ny organisasjonsstruktur for å ivareta nye roller og forventninger. Reformen av bistandsforvaltningen skal bidra til at norsk utviklingssamarbeid blir mer effektivt og helhetlig. Norad har tidligere hatt ansvar for forvaltingen av stat-til-stat samarbeidet. UD tok over dette ansvaret 1. april 2004. Ved årsskiftet overtok departementet også ansvaret for alle ambassader som har bistandsoppgaver og tidligere var administrert av Norad.
Norad har etter omorganiseringen fire fagavdelinger som har ansvar for faglig rådgiving på ulike områder og ha organisasjonskunnskap og forvalte støtte til norske organisasjoner. I tillegg skal egne avdelinger ta vare på sivilt samfunn, evaluering, informasjon og personal og administrasjon.
Kilde: Norads nettsider (www.norad.no)
I DIFI rapport 2008:3 "Organisasjonsendringer i staten 1992-2007" (http://www.difi.no/hoved.aspx?m=43073&amid=1928145) omtales endringen slik (s. 14):
"Intensjonen med reformen av bistandsforvaltningen var at norsk utviklingssamarbeid skulle bli mer effektivt og helhetlig. Vedtaket innebar at gjennomførings-, resultatansvaret og "policy"-funksjonene for utviklingspolitikken ble overført fra Norad til UD. UD fikk også ansvaret for alle ambassadene også bistandsambassadene som hadde vært nært knyttet til Norad, fra 1. januar 2004."
Norad fikk fra 1.2. 2020 ny instruks fra Utenriksdepartementet.
I den forbindelse gis det en klarere arbeidsdeling mellom Norad og UD. Norad skal bl.a. forvalte nærmere halvparten av bistandsbudsjettet. Det som ligger igjen i UD er budsjettpostene som utenriksministeren har ansvar for, samt støtten via ambassadene, Noerc og Norfund. UD har hele ansvaret for utformingen av utviklingspolitikken. Og UDs etatsstyring av Norad styrkes.
Endringene var et resultat av en to år lang prosess som skulle reformere bistandsforvaltningen.
Kilde: www.panoramanyheter.no
https://www.panoramanyheter.no/utviklingsbransjen-utviklingspolitikk/bistandsreformen-er-i-havn-blir-det-en-tydeligere-rolledeling-ud-norad/163365
Ansvars- og rollefordeling ml. UD og Norad endres.
Utenriksdepartementet overfører ansvaret for både den humanitære og den langsiktige bistanden til Ukraina på 7,5 milliarder i året til Norad. Regjeringen flytter forvaltningen av den sivile og humanitære delen av Nansen-programmet til Norad. UD skal fortsette å styrke arbeidet med analyse, policyutvikling, dialog med multilaterale og humanitære aktører, koordinering og politisk styring.
Direktoratet oppretter en ny, midlertidig avdeling med rundt 19 ansatte som skal få ansvaret for forvaltningen av Ukraina-milliardene. I tillegg til Norads driftsmidler for å kunne tilsette om lag 19 nye medarbeidere skal seksjoner i UD som jobber med Ukraina, også få tilført ekstra ressurser for å ivareta sine oppgaver.
Kilde: www.panoramanyheter.no
https://www.panoramanyheter.no/bistand-ukraina-utviklingspolitikk/norad-overtar-ansvaret-for-ukraina-bistanden/338318
Overføring av oppgaver og avtaler fra Utenriksdepartementet til Norad, inkludert tilhørende tilskuddsmidler
Overføring av ansvar for systemarbeid for bistandsforvaltningen
Norad har nå det helhetlige ansvaret for utvikling, godkjenning og drifts av systemer for bistandsforvaltning. Norad har allerede fått ansvar for GMA og etablering av system for innmelding av behov for faglig rådgivning.
Ansvaret for forvaltningsverktøyene PTA og Tilskuddsportalen overføres med dette supplerende tildelingsbrevet til Norad. Det innebærer at kontrakter med leverandører overføres fra UD til Norad med virkning fra 1. mai 2024. PTA vil imidlertid fremdeles være plassert på UDs servere, og driften av disse serverne vil ligge i UD.
Overføring av avtaler til Norad
I dette tildelingsbrevet overføres avtaler fra Utenriksdepartementet og ambassaden i Uganda til Norad. Overføringsnotater vil oversendes i tråd med etablert praksis etter mal for overføringsnotat i GMA og prosedyrebeskrivelser utviklet av overføringsprosjektet for avtaler fra UD til Norad. Norad overtar ansvaret for avtalene 2. mai 2024. Norad får med dette også ansvaret for å følge opp eventuelle fremtidige mistanker om brudd på tilskuddsavtalen, herunder også varsler ved mistanker om økonomiske misligheter, seksuell utnyttelse, misbruk eller trakassering (SEAH)
Kilde: Statsbudsjettet 2024 – Norad - supplerende tildelingsbrev nr. 4
Norad får i 2024 et større ansvar for forvaltningen av norsk bistand
I supplerende tildelingsbrev nr. 7 overføres avtaler og ansvar for oppgaver med virkning fra 19. august. Det overføres også ansvar for å følge opp styrearbeid i flere internasjonale organer. Som del av den nye arbeidsdelingen er også hovedinstruks for Norad revidert, med virkning fra 19. august 2024.
Overføring av avtaler til Norad
I dette tildelingsbrevet overføres avtaler med tilhørende tilskuddsmidler for 2024 fra UD til Norad. Overføringsnotater vil oversendes innen 19. august. Norad overtar ansvaret for avtalene fra og med 19. august 2024.
Overføring av ansvar for rådgivning og opplæring
Norad overtar med dette tildelingsbrevet ansvaret for all bistandsfaglig og forvaltningsfaglig rådgivning for tilskuddsforvaltning av 03-midler. Dette ansvaret inkluderer utvikling og gjennomføring av kurs og opplæring for tilskuddsforvaltning av bistandsmidler for departementet og ambassadene
Tilbakeføring gjeldsbrevordningen
Utbetalinger over gjeldsbrevordningen til Afrikafondet (AfDF), Asiafondet (AsDF) og International Development Association (IDA) føres tilbake til UD.
Kilde: Statsbudsjettet 2024 – Norad – supplerende tildelingsbrev nr. 7
Flytting av evalueringsoppgaven fra Norad til Norec
Bakgrunn for oppdraget: Regjeringen ønsker å bygge sterke kompetansemiljøer i hele landet gjennom en jevnere fordeling av arbeidsplasser. Evalueringsoppgavens organisering og plassering har vært vurdert i forbindelse med flere utredninger, og en mulig flytting ble nylig vurdert i lys av distriktspolitiske målsettinger. På den bakgrunn besluttet regjeringen at evalueringsoppgaven for norsk bistand skal flyttes fra Norad til Norec i Førde med virkning fra 1. januar 2025. Beslutningen innebærer at Evalueringsavdelingen skal beholde sin uavhengige rolle iht. gjeldende instruks, og være organisatorisk tilknyttet Norec tilsvarende den tilknytningen Evalueringsavdelingen har til Norad i dag. Norec kan planlegge for at den nye Evalueringsavdelingen skal omfatte ni årsverk, inkludert leder.
Kilde: Statsbudsjettet 2024 – Norad - supplerende tildelingsbrev nr. 3, Oppdrag nr. 14-2024
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.