Norsk Romsenter
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Ansatte
- Oppgaver
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2004 | 10 | 7 | 17 | 10 | 6 | 16 | 1 | 1 | |
2005 | 15 | 6 | 21 | 14 | 6 | 20 | 1 | 1 | |
2006 | 15 | 7 | 22 | 14 | 7 | 21 | 1 | 1 | |
2007 | 14 | 7 | 21 | 13 | 5 | 18 | 1 | 2 | 3 |
2008 | 17 | 6 | 23 | 14 | 5 | 19 | 3 | 1 | 4 |
2009 | 22 | 7 | 29 | 18 | 7 | 25 | 4 | 4 | |
2010 | 22 | 10 | 32 | 19 | 10 | 29 | 3 | 3 | |
2011 | 21 | 13 | 34 | 18 | 13 | 31 | 3 | 3 | |
2012 | 24 | 12 | 36 | 21 | 12 | 33 | 3 | 3 | |
2013 | 25 | 14 | 39 | 23 | 13 | 36 | 2 | 1 | 3 |
2014 | 23 | 15 | 38 | 22 | 13 | 35 | 1 | 2 | 3 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2004 | 50 | 49 | 49 | 50 | 51 | 50 | |||
2005 | 48 | 49 | 48 | 48 | 49 | 48 | |||
2006 | 49 | 49 | 49 | 49 | 49 | 49 | |||
2007 | 49 | 50 | 49 | 49 | 52 | 50 | |||
2008 | 52 | 50 | 51 | 50 | 52 | 50 | |||
2009 | 50 | 48 | 50 | 48 | 48 | 48 | |||
2010 | 50 | 45 | 49 | 48 | 45 | 47 | |||
2011 | 50 | 42 | 47 | 51 | 42 | 47 | |||
2012 | 52 | 43 | 49 | 52 | 43 | 49 | |||
2013 | 52 | 43 | 49 | 52 | 44 | 49 | |||
2014 | 51 | 42 | 47 | 51 | 43 | 48 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte
01.01.2004 Vertikal flytting (omdannelse)
Omdanning av Norsk Romsenter til statlig forvaltningsorgan
Norsk Romsenter
Det etableres et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter som fra 1. januar 2004 skal overta stiftelsen Norsk Romsenters oppgaver og ansatte.
I Dok. nr. 3: 6 for 1998-99 Riksrevisjonens gjennomgang av bruken av stiftelser i statlig forvaltning, påpekes behov for å endre tilknytningsform for Norsk Romsenter. Regjeringen foreslo på denne bakgrunn i St.prp. nr. 51 for 2002-2003 Virkemidler for et innovativt og nyskapende næringsliv, å omdanne Norsk Romsenter fra stiftelse til statlig forvaltningsorgan med særskilte fullmakter. Forslaget fikk tilslutning ved Stortingets behandling av proposisjonen 18. juni 2003, jf. Innst. S. nr. 283 for 2002-2003.
Kilde: St.prp.nr.1 2003-2004
___________________________________________
Bakgrunn for omdanningen (Kilde: St.prp.nr.1 2003-2004)
Fulltekst finnes på denne lenken: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stprp-nr-1-2003-2004-/id208428/
- Organisering pr 2003
Norsk Romsenter fungerer som et strategisk og administrativt utøvende organ for norsk romvirksomhet inklusiv det norske medlemskapet i ESA (European Space Agency).
I 2003 har Norsk Romsenter 19 ansatte. Romsenteret eier 90 pst. av Andøya Rakettskytefelt AS og 100 pst. av aksjekapitalen i Norsk Romsenter Eiendom AS. Norsk Romsenter Eiendom AS og Kongsberg Defence & Aerospace AS eier Kongsberg Satellite Services AS på 50-50 basis. Kongsberg Satellite Services AS eier infrastrukturen på Svalbard Satellittstasjon (SvalSat) og har i tillegg driftsansvaret for SvalSat og Tromsø Satellittstasjon. Virksomheten på Svalbard, på Andøya og i Tromsø utgjør en viktig del av den norske infrastrukturen for romvirksomhet.
- Omdanning av Norsk Romsenter til statlig forvaltningsorgan
I Dok. nr. 3:6 for 1998-1999 Riksrevisjonens gjennomgang av bruken av stiftelser i statlig forvaltning, påpekes behov for å endre tilknytningsform for bl.a. Norsk Romsenter. Regjeringen foreslo på denne bakgrunn i St.prp. nr. 51 for 2002-2003 Virkemidler for et innovativt og nyskapende næringsliv, å omdanne Norsk Romsenter fra stiftelse til statlig forvaltningsorgan med særskilte fullmakter. Forslaget fikk tilslutning ved Stortingets behandling av proposisjonen 18. juni 2003, jf. Innst. S. nr. 283 for 2002-2003. Nærings- og handelsdepartementet legger på denne bakgrunn opp til å etablere et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter som fra 1. januar 2004 skal overta stiftelsen Norsk Romsenters oppgaver og ansatte.
Når Norsk Romsenter omdannes til forvaltningsorgan, følger det automatisk at de ansatte vil bli å regne som ansatte i statens tjeneste med rett og plikt til medlemskap i Statens Pensjonskasse. Det legges til grunn at de ansatte i Norsk Romsenter ikke skal tape pensjonsrettigheter på å bli statstjenestemenn.
Nærings- og handelsdepartementet legger opp til at Norsk Romsenter også etter omdanningen skal ha et styre og et råd.
Den forretningsmessige virksomheten i Norsk Romsenter er skilt ut i datterselskaper i form av aksjeselskaper, jf. oversikt ovenfor. Det forutsettes at eiendomsretten til disse selskapene overføres fra stiftelsen Norsk Romsenter til staten, og at forvaltningsorganet skal forvalte statens eierinteresser i nevnte selskaper.
- Nasjonale følgeprogrammer og internasjonale avtaler som videreføres i forvaltningsorganet
Målsettingen for anvendelse av de nasjonale følgemidlene er å sikre finansiering av aktiviteter som er av stor betydning for industrien og andre virksomheter, i tillegg til å øke nytten av den norske deltakelsen i ESA.
For å utvikle den nasjonale infrastrukturen skal Norsk Romsenter arbeide for å bringe flere internasjonale brukere til Svalbard Satellittstasjon, Andøya Rakettskytefelt og Tromsø Satellittstasjon.
Norsk Romsenter har forretningsmessige avtaler der stiftelsen står ansvarlig for levering av ulike tjenester. Disse avtalene er formulert slik at forpliktelsene ved etablering av forvaltningsorganet overføres fra stiftelsen til forvaltningsorganet. Dette innebærer at forvaltningsorganet vil tre inn i disse avtalene når det overtar stiftelsens virksomhet 1. januar 2004. På dette grunnlag forutsettes slike avtaler og det ansvar og forpliktelser avtalene innebærer, overført til staten ved forvaltningsorganet 1. januar 2004 selv om den formelle avvikling av stiftelsen Norsk Romsenter skjer seinere (i første halvår 2004).
En sentral avtale i denne sammenheng er den kontrakten som Norsk Romsenter gjennom sitt datterselskap Norsk Romsenter Eiendom AS har inngått med den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA og den amerikanske værvarslingstjenesten (IPO/NOAA) for å legge to fiberoptiske kabler mellom fastlandet og Longyearbyen på Svalbard. Disse fiberkablene vil innebære en vesentlig forbedring av telekommunikasjonen fra SvalSat via fastlandet til kunder i Europa og USA. Gjennom denne avtalen har Norsk Romsenter en flereårig forpliktelse om å levere transmisjonstjenester til NASA og IPO/NOAA. Prosjektet har en kostnadsramme på 40 mill. USD som skal dekkes ved innbetalinger fra NASA og IPO/NOAA fram til 1. januar 2009. For å gjennomføre kabelprosjektet har Norsk Romsenter inngått avtale om mellomfinansierig (byggelån) med et amerikansk finansieringsselskap (Hannon Armstrong) som har finansiert kjøp og legging av kablene. Mellomfinansieringsavtalen innebærer at Romsenteret sammen med sitt datterselskap Norsk Romsenter Eiendom AS står solidarisk ansvarlig overfor Hannon Armstrong.
Utover forpliktelser knyttet til de to fiberkablene har Norsk Romsenter full programrisiko i avtalen knyttet til Radarsat 2-samarbeidet med den kanadiske romfartsorganisasjonen (Canadian Space Agency) og det kanadiske selskapet Radarsat International. Dette innebærer en samlet forpliktelse på 10 mill. USD med innbetaling i perioden 2003-09. Denne avtalen ble inngått etter at det høsten 2002 ble klart at det planlagte Radarsat-programmet gjennom ESA ikke ville bli gjennomført.
- Nettobudsjettering
Norsk Romsenter fastsetter målsettingene for den nasjonale romvirksomheten i samarbeid med Nærings- og handelsdepartementet og berørte virksomheter.
Romsenterets forretningsmessige virksomhet ivaretas i hovedsak gjennom datterselskapene som er selvfinansierte og organisert som egne aksjeselskaper. Datterselskapenes virksomhet vil imidlertid være avhengig av Romsenterets internasjonale avtaler, bl.a. med ESA og NASA. Inn- og utbetalinger basert på disse internasjonale avtalene formidles gjennom Romsenteret. Størrelsen på disse inn- og utbetalingene vil variere fra år til og ligger derfor ikke til rette for vanlig bruttobudsjettering. På dette grunnlaget legges det opp til nettobudsjettering for forvaltningsorganet Norsk Romsenter. De årlige nettobevilgningene skal dekke bidrag til internasjonal romvirksomhet, nasjonale følgeprogrammer og administrasjon av NRS (forvaltningsorganet). Dette nettobudsjett opplegget vil i prinsippet tilsvare den budsjetteringspraksis som har ligget til grunn for stiftelsen Norsk Romsenter bortsett fra at bevilgningen til forvaltningsorganet foreslås flyttet fra en 70-post til en 50-post, tilsvarende som for Norges forskningsråd under kap. 920.
Underpost 50.1 Administrasjon
Romsenteret fastsetter målsettinger for den nasjonale romvirksomheten i samarbeid med og berørte sektorer. I målsettingene søker man både å ivareta nasjonale brukerbehov og industriens utviklingsmuligheter. Norsk Romsenter representerer Norge i ESA-samarbeidet. Departementet og Romsenteret deltar i ESAs råd. Den nasjonale forvaltningsutøvelsen forutsetter at Romsenteret har stor kompetanse og gode nettverk både i inn- og utland.
Det foreslåtte tilskuddet til Norsk Romsenters administrasjon på 25,7 mill. kroner dekker driften ved hovedkontoret. Det gis ikke driftsstøtte til noen av datterselskapene.
Lenker til videre informasjon:
- Dokument nr. 3:6 (1998-1999) Riksrevisjonens undersøkelse vedrørende bruken av stiftelser i statlig forvaltning
(https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Dokumentserien/1998-1999/dok3-199899/dok3-199899-006/)
- St.prp. nr. 51 for 2002-2003 Virkemidler for et innovativt og nyskapende næringsliv
(https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stprp-nr-51-2002-2003-/id207625/)
- Innst. S. nr. 283 (2002-2003) (https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=26345)
- St.prp.nr.1 2003-2004 FOR BUDSJETTERMINEN 2004 Nærings- og fiskeridepartementet
(https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stprp-nr-1-2003-2004-/id208428/)
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.