Statsbygg
1962-01-01 00:00:00.0 * Ny via omorganisering
Navn
Statens bygge- og eiendomsdirektorat
Kort navn
SBED
Tilknytningsform
Andre ordinære forvaltningsorgan
Administrativt nivå
Høyeste nivå
COFOG
01 Alminnelig offentlig tjenesteyting
Overordnet
Finans- og tolldepartementet
Type enhet
Etat
Lokalisering
-1
1972-05-08 00:00:00.0 * Horisontal flytting
Overordnet
Forbruker- og administrasjonsdepartementet
Type enhet
Etat
1990-01-01 00:00:00.0 * Endring av overordnet
Overordnet
Arbeids- og administrasjonsdepartementet
1993-01-01 00:00:00.0 * Vertikal flytting (omdannelse)
Tilknytningsform
Forvaltningsbedrift
I 1989 la Hermansen-utvalget fram sin innstilling: En bedre organisert stat. I denne utredningen skisseres et nytt budsjett- og styringssystem i staten. Rammestyringen, der de statlige virksomheter selv definerer sine behov og foretar prioriteringer innenfor gitte rammer, så dagens lys. Den gamle ordningen med vederlagsfri bruk av statens lokaler harmoniserte dårlig med de nye budsjetteringsprinsippene. Det ble på denne bakgrunn nedsatt en interdepartemental arbeidsgruppe som avga sin innstilling NOU 1991:5 Modernisering av den statlige eiendomsforvaltning. Denne innstillingen ble fulgt opp i St prp nr 63 i 1991.
Forslaget gikk ut på at alle statlige virksomheter i sivil sektor skulle belastes husleie i sitt driftsbudsjett - også for bruk av statens egne lokaler. Statens bygge- og eiendomsdirektorat skulle organiseres som en nettobudsjettert forvaltningsbedrift, med krav til driftsresultat, der investeringer ble aktivert med beregning av renter og avskrivninger for investeringer foretatt etter 1.1.1993, samt at det ble opprettet et reguleringsfond for forvaltningsbedriften. Forvaltningsbedriften Statsbygg ble opprettet 1.1.1993. Innføringen av selve husleieordningen i statens bygninger skjedde derimot trinnvis.
Innføringen av husleieordningen i statens lokaler innebærer at leie av lokaler under Statsbyggs forvaltning skjer på vanlige markedsvilkår. Dette vil si at fagdepartementene ved kontraktsutløp vil kunne forhandle på fritt grunnlag både om leietidens lengde, pris og arealets størrelse. Samtidig fikk fagdepartementet samme frihet med hensyn til avtaler med private utleiere. Departementene, eventuelt - etter fullmakt- brukeretatene selv, kan etter dette fritt leie lokaler av hvilken som helst huseier de selv måtte ønske, forutsatt at de har budsjettmessig dekning for husleien. Statsbygg er etter gjeldende ordning fortsatt statens byggherre for de fleste virksomheter i sivil sektor, med unntak av statens forretningsvirksomhet.
Kilde: www.statsbygg.no/OmStatsbygg/Historikk/
1993-01-01 00:00:00.0 Navneendring
Navn
Statsbygg
Kort navn
Statsbygg
I 1989 la Hermansen-utvalget fram sin innstilling: En bedre organisert stat. I denne utredningen skisseres et nytt budsjett- og styringssystem i staten. Rammestyringen, der de statlige virksomheter selv definerer sine behov og foretar prioriteringer innenfor gitte rammer, så dagens lys. Den gamle ordningen med vederlagsfri bruk av statens lokaler harmoniserte dårlig med de nye budsjetteringsprinsippene. Det ble på denne bakgrunn nedsatt en interdepartemental arbeidsgruppe som avga sin innstilling NOU 1991:5 Modernisering av den statlige eiendomsforvaltning. Denne innstillingen ble fulgt opp i St prp nr 63 i 1991.
Forslaget gikk ut på at alle statlige virksomheter i sivil sektor skulle belastes husleie i sitt driftsbudsjett - også for bruk av statens egne lokaler. Statens bygge- og eiendomsdirektorat skulle organiseres som en nettobudsjettert forvaltningsbedrift, med krav til driftsresultat, der investeringer ble aktivert med beregning av renter og avskrivninger for investeringer foretatt etter 1.1.1993, samt at det ble opprettet et reguleringsfond for forvaltningsbedriften. Forvaltningsbedriften Statsbygg ble opprettet 1.1.1993. Innføringen av selve husleieordningen i statens bygninger skjedde derimot trinnvis.
Innføringen av husleieordningen i statens lokaler innebærer at leie av lokaler under Statsbyggs forvaltning skjer på vanlige markedsvilkår. Dette vil si at fagdepartementene ved kontraktsutløp vil kunne forhandle på fritt grunnlag både om leietidens lengde, pris og arealets størrelse. Samtidig fikk fagdepartementet samme frihet med hensyn til avtaler med private utleiere. Departementene, eventuelt - etter fullmakt- brukeretatene selv, kan etter dette fritt leie lokaler av hvilken som helst huseier de selv måtte ønske, forutsatt at de har budsjettmessig dekning for husleien. Statsbygg er etter gjeldende ordning fortsatt statens byggherre for de fleste virksomheter i sivil sektor, med unntak av statens forretningsvirksomhet.
Kilde: www.statsbygg.no/OmStatsbygg/Historikk/
1997-01-01 00:00:00.0 * Endring av overordnet
Overordnet
Planleggings- og samordningsdepartementet
NB: Slottsforvaltningens oppgaver og personell overføres fra 1.1.2002 til Hofforvaltningen og til Statsbygg.
2000-07-01 00:00:00.0 Består via omorganisering
Entra Eiendom AS skilles ut fra Statsbygg
2004-10-01 00:00:00.0 Endring av overordnet
Overordnet
Moderniseringsdepartementet
2009-01-01 00:00:00.0 Består via omorganisering
Type enhet
Etat
1. januar 2009 ble fengselseiendommene overført til Statsbyggs portefølje
2010-01-01 00:00:00.0 Endring av overordnet
Overordnet
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
2014-01-01 00:00:00.0 Endring av overordnet
Overordnet
Kommunal- og moderniseringsdepartementet
2024-01-01 00:00:00.0 Horisontal flytting
Overordnet
Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
Virksomheten overføres fra Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) til Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) i forbindelse med opprettelsen av DFD.