Forbrukerrådet
Tabell: Antall ansatte, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt (Heltid) | Menn (Deltid) | Kvinner (Deltid) | Totalt (Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2010 | 26 | 33 | 59 | 27 | 27 | 48 | 5 | 6 | 11 |
| 2011 | 26 | 30 | 56 | 24 | 24 | 48 | 2 | 6 | 8 |
| 2012 | 28 | 34 | 62 | 25 | 25 | 51 | 2 | 9 | 11 |
| 2013 | 23 | 34 | 57 | 28 | 28 | 50 | 1 | 6 | 7 |
| 2014 | 21 | 31 | 52 | 29 | 29 | 49 | 1 | 2 | 3 |
Tabell: Antall årsverk, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt (Heltid) | Menn (Deltid) | Kvinner (Deltid) | Totalt (Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2010 | 24.0 | 30.93 | 54.93 | 27.0 | 27.0 | 48.0 | 3.0 | 3.93 | 6.9300003 |
| 2011 | 25.6 | 28.0 | 53.6 | 24.0 | 24.0 | 48.0 | 1.6 | 4.0 | 5.6 |
| 2012 | 27.2 | 30.4 | 57.600002 | 25.0 | 25.0 | 51.0 | 1.2 | 5.4 | 6.6000004 |
| 2013 | 22.8 | 31.9 | 54.7 | 28.0 | 28.0 | 50.0 | 0.8 | 3.9 | 4.7000003 |
| 2014 | 20.8 | 30.4 | 51.2 | 29.0 | 29.0 | 49.0 | 0.8 | 1.4 | 2.2 |
Tabell: Gjennomsnittsalder, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt(Heltid) | Menn(Deltid) | Kvinner(Deltid) | Totalt(Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2010 | 43 | 42 | 43 | 43 | 43 | 44 | 36 | 40 | 38 |
| 2011 | 43 | 45 | 44 | 46 | 46 | 45 | 42 | 41 | |
| 2012 | 44 | 43 | 43 | 43 | 43 | 44 | 41 | 41 | |
| 2013 | 46 | 41 | 43 | 42 | 42 | 44 | 35 | 39 | |
| 2014 | 48 | 42 | 45 | 42 | 42 | 44 |
Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte
1973-07-01 00:00:00.0* Flytting inn i eller ut av etat/gruppe
(Enheten flytter inn i eller ut av en etat, gruppe under etat eller gruppe under departement.)
Overordnet
Forbruker- og administrasjonsdepartementet
Tilhører etat
Forbrukerrådet
Type enhet
Hovedkontor
En omfattende endring som ga Forbrukerrådet en ny organisasjonsform og styringsstruktur, skjedde i 1973, som følge av et offentlig utredningsarbeid. Hovedinnholdet i endringene var opprettelsen av fylkesvise kontorer for å gjøre tilgjengeligheten av tilbudet bedre for publikum, og opprettelsen av et landsmøte som hovedsakelig besto av representanter for organisasjoner og fylkeskommuner.
Veiledningstjenesten i heimstell med sine statsansatte heimkonsulenter i fylkene ble fra 1. juli 1973 overført fra departementet til Forbrukerrådet og dannet grunnlaget for utbyggingen av forbruker- og heimstellkontorene i fylkene (nå Forbrukerrådet i fylket). Samtidig ble heimstellkonsulentenes støtteapparat i fylker og kommuner - heimstellutvalg og heimstellnemnder - utvidet og gitt nye oppgaver som forbruker- og heimstellutvalg og forbrukernemnder. Fylkeskommunene fikk rett til å oppnevne delegat til landsmøtet, årsmøter og senere forbrukermøter ble etablert som samarbeidsorgan mellom forbrukerutvalg og nemnder. Senere fikk også organisasjonene i fylkene formell representasjonsrett og rett til å velge sin delegat fra fylket til landsmøtet.
Kilde: NOU 1995: 21 - Organisering av forbrukerapparatet
1984-01-01 00:00:00.0* Består via omorganisering
Stortingsproposisjon nr. 80 (1982-83) vedtok at Varefaktakomitéen skulle nedlegges fra 1.1.1984. Arbeidsoppgavene ble fordelt mellom Forbrukerrådet og Forbrukerombudet. Arbeidsoppgaver med merkeforskrifter ble overført til Forbrukerombudet, mens Forbrukerrrådet fikk ansvaret for arbeidet med frivillige deklarasjoner.
2002-07-01 00:00:00.0 Vertikal flytting (omdannelse)
(Enheten har endret tilknytingsform og/eller administrativt nivå.)
Tilknytningsform
Forvaltningsorgan med særskilte fullmakter
Administrativt nivå
Høyeste nivå
Forbrukerrådet nettobudsjetteres fra 1.7.2002 og blir et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter. Virksomheten får et eget styre og nye vedtekter.
Nettobudsjettert fra budsjetterminen 2002 (forvaltningsorgan med særskilte fullmakter).
2017-05-01 00:00:00.0* Består via omorganisering
Forbrukerrådets veilednings- og meglingstjeneste samlar tenestene frå ti regioner til tre kontor, lokalisert i Tromsø, Stavanger og Skien.
På grunnlag av Difi-rapporten Gjennomgang av det statlege forbrukarapparatet frå våren 2015 har Forbrukarrådet nyleg vore gjennom ei omorganisering. Frå 1. mai 2017 er dei ti regionkontora grupperte om til tre større einingar i Tromsø, Stavanger og Skien. Endringa legg grunnlag for sterkare fagmiljø, høgare effektivitet og betre servicetilbod til forbrukarane. Forbrukarrådet har òg frå august 2017 etablert ei hospiteringsordning med tre–fem kontorplassar på Svalbard. Forbrukarrådet har i tillegg fått klarare arbeidsdeling internt ved at alt meklingsarbeid blir drive frå dei tre nye einingane, medan det interessepolitiske arbeidet og portalverksemda blir drivne frå hovudkontoret i Oslo.
Se også Pressemelding, 27.01.2016 Nr: 16004 fra BFD: Omorganiserer Forbrukerrådet for å styrke tilbudet
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/omorganiserer-forbrukerradet-for-a-styrke-tilbudet/id2472071/
2021-01-01 00:00:00.0* Flytting inn i eller ut av etat/gruppe
(Enheten flytter inn i eller ut av en etat, gruppe under etat eller gruppe under departement.)
Overordnet
Barne- og familiedepartementet
Type enhet
Nasjonal organisasjon
Omstilling i forbrukerapparatet
Fra 1. januar 2021 blir klagebehandlingstilbudet samlet hos Forbrukertilsynet, mens Forbrukerrådet skal rendyrkes som forbrukerne sin interesseorganisasjon.