Senter mot etnisk diskriminering
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Ansatte
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.
11.09.1998 Nyopprettelse
- Saksnummer Stortinget sakid=(636)
Senter mot etnisk diskriminering ble opprettet av Kongen i statsråd den 11. september 1998. Senteret er til for å motarbeide forskjellsbehandling av enkeltpersoner, på grunnlag av trosbekjennelse, hudfarge, nasjonal eller etnisk opprinnelse. Senteret er etablert som en prøveordning for perioden 11. september 1998 til 31. desember 2002. Oppnevning av styre for Senter mot etnisk diskriminering i samsvar med vedlagte forslag for perioden 11. september 1998. Prøveordningen skal etableres som et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter. Virksomheten skal være landsdekkende
_________________________________________________
Organisasjonsform (kilde: NOU 2002: 12 - Rettslig vern mot etnisk diskriminering, kap. 20 Senter mot etnisk diskriminering og dets framtidige rolle):
SMED er organisert som et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter. Fullmaktene regnes som særskilte fordi de også gjelder selve innholdet av virksomheten i tillegg til økonomiske ressurser og personellressurser. De særskilte fullmaktene er nedfelt i mandatet for SMED. Organisasjonsformen er nærmere forklart av merknadene til mandatet for SMED:
«Denne organisasjonsformen markerer at senteret skal ha en faglig selvstendighet. Samtidig er institusjonen en del av staten som juridisk person, og staten har det politiske og økonomiske ansvaret for virksomheten. De særskilte fullmaktene er gitt gjennom faglig fristilling fra sentrale myndigheter i mandatet som er fastsatt ved kongelig resolusjon, og ved at den faglige instruksjonsmyndigheten er lagt til Kongen i statsråd.» 6
Selv om senteret i utgangspunktet er unntatt fra direkte styring fra sentrale myndigheter, er det Kommunal- og regionalministeren som har det politiske ansvaret, og det overordnete økonomiske og administrative ansvaret for SMED.
Mandat for Senter mot etnisk diskriminering ble fastsatt ved kongelig resolusjon 11. september 1998, fremmet av Kommunal- og regionaldepartementet. Etableringen av ordningen er basert på Stortingets tilslutning til forslaget i St.meld. nr. 17 (1996-97) Om innvandring og det flerkulturelle Norge, jf. Innst. S. nr. 225 (1996-97).
31.12.2005 Nedlagt via sammenslåing
- Saksnummer Stortinget sakid=(30421)
Omtale på BFDs budsjett (St.prp.nr.1, 2005-2006, BFD), kap. 849 (s. 83-84):
Regjeringen la i desember 2004 fram forslag til et nytt felles håndhevingsapparat mot diskriminering, jf. Ot. prp. nr. 34 (2004-2005) om lov om Likestillings- og diskrimineringsombudet og Likestillings og diskrimineringsnemnda (diskrimineringsombudsloven). Forslaget ble vedtatt i Stortinget i mai 2005. Diskrimineringsombudsloven trer i kraft 1. januar 2006.
Det nye Likestillings- og diskrimineringsombudet omfatter oppgavene til Likestillingssenteret, Likestillingsombudet og deler av oppgavene til
Senter mot etnisk diskriminering. Som følge av ny diskrimineringsombudslov oppheves likestillingslovens bestemmelser om det eksisterende Likestillingsombudets og Likestillingssenterets organisasjon, funksjoner, kompetanse og saksbehandling fra 1. januar 2006.
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.