Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1987 | 19 | 18 | 37 | 16 | 16 | 32 | 3 | 2 | 5 |
1988 | 20 | 22 | 42 | 17 | 17 | 34 | 3 | 5 | 8 |
1989 | 21 | 25 | 46 | 17 | 21 | 38 | 4 | 4 | 8 |
1990 | 20 | 25 | 45 | 16 | 21 | 37 | 4 | 4 | 8 |
1991 | 19 | 21 | 40 | 16 | 17 | 33 | 3 | 4 | 7 |
1992 | 18 | 23 | 41 | 16 | 17 | 33 | 2 | 6 | 8 |
1993 | 23 | 22 | 45 | 21 | 19 | 40 | 2 | 3 | 5 |
1994 | 20 | 27 | 47 | 18 | 23 | 41 | 2 | 4 | 6 |
1995 | 22 | 23 | 45 | 18 | 20 | 38 | 4 | 3 | 7 |
1996 | 23 | 24 | 47 | 16 | 19 | 35 | 7 | 5 | 12 |
1997 | 24 | 25 | 49 | 18 | 21 | 39 | 6 | 4 | 10 |
1998 | 20 | 24 | 44 | 14 | 20 | 34 | 6 | 4 | 10 |
1999 | 20 | 28 | 48 | 15 | 23 | 38 | 5 | 5 | 10 |
2000 | 19 | 28 | 47 | 14 | 24 | 38 | 5 | 4 | 9 |
2001 | 19 | 29 | 48 | 16 | 23 | 39 | 3 | 6 | 9 |
2002 | 22 | 31 | 53 | 19 | 25 | 44 | 3 | 6 | 9 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1987 | 43 | 41 | 42 | 43 | 42 | 42 | 42 | ||
1988 | 44 | 41 | 42 | 45 | 42 | 43 | 38 | 39 | |
1989 | 44 | 40 | 42 | 45 | 40 | 42 | 40 | ||
1990 | 44 | 41 | 42 | 45 | 42 | 43 | 38 | ||
1991 | 45 | 43 | 44 | 46 | 43 | 44 | 42 | ||
1992 | 46 | 42 | 44 | 46 | 44 | 45 | 38 | 40 | |
1993 | 44 | 43 | 43 | 43 | 45 | 44 | 38 | ||
1994 | 45 | 42 | 43 | 44 | 43 | 44 | 40 | ||
1995 | 45 | 43 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | ||
1996 | 44 | 42 | 43 | 43 | 43 | 43 | 47 | 36 | 43 |
1997 | 45 | 40 | 43 | 43 | 41 | 42 | 50 | 44 | |
1998 | 47 | 41 | 44 | 45 | 41 | 43 | 51 | 46 | |
1999 | 48 | 42 | 44 | 47 | 42 | 44 | 51 | 40 | 45 |
2000 | 48 | 43 | 45 | 47 | 44 | 45 | 51 | 47 | |
2001 | 48 | 44 | 46 | 48 | 46 | 46 | 38 | 42 | |
2002 | 47 | 46 | 46 | 46 | 47 | 47 | 40 | 44 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Arbeidsforskningsinstituttene omorganiseres: til ny enhet: Statens forskningssenter for arbeidsmedisin og yrkeshygiene (AMY) Etter omorganiseringen pr. 1.1.1987 er Arbeidspsykologisk institutt skilt ut som egen etat under navnet Aarbeidsforskningsinstituttet. De resterende institutter slås sammen og deles inn i fem seksjoner under Statens forskningssenter for arbeidsmedisin og yrkeshygiene (AMY)
Arbeidsforskningsinstituttene omorganiseres: til ny enhet: Statens forskningssenter for arbeidsmedisin og yrkeshygiene (AMY) Etter omorganiseringen pr. 1.1.1987 er Arbeidspsykologisk institutt skilt ut som egen etat under navnet Aarbeidsforskningsinstituttet. De resterende institutter slås sammen og deles inn i fem seksjoner under Statens forskningssenter for arbeidsmedisin og yrkeshygiene (AMY)
Fra pressemeldingen til AAD (26.4.2002) i forbindelse med endringen:
Arbeidsforskingsinstituttet (AFI) blir aksjeselskap
Regjeringa gjer framlegg om at Arbeidsforskingsinstituttet AS blir oppretta som heileigd statleg aksjeselskap 1. juli 2002. Styret for det nye aksjeselskapet vil få i oppgåve å vurdere alternativ til framtidig eigarskap. Staten ønskjer å skaffe selskapet ein eller fleire eigarar som kan sikre ein langsiktig, strategisk og profesjonell eigarskap og samtidig bidra til meir robuste arbeidsforskingsmiljø.
- Det er primært historiske grunnar til at AFI er eit forvaltningsorgan under styresmaktene for arbeidsmiljø og tryggleik. Det finst nå fleire sentrale arbeidsforskingsinstitutt og det er ingen grunn til at eitt av desse skal ha ei særstilling. Fristilling av AFI AS er eit ledd i regjeringa sitt arbeid med modernisering, effektivisering og forenkling av offentleg sektor. Aksjeselskapsforma gir størst fagleg og organisatorisk fleksibilitet, og klare, ryddige eigar- og ansvarsforhold, seier arbeids- og administrasjonsminister Victor D. Norman.
Satsar på forsking
Norman strekar under at departementet framleis har ei sterk interesse i den vidare utviklinga av arbeidslivsforskinga generelt og institusjonane på feltet.
- Det er ein del av vårt sektoransvar på arbeidslivsområdet at det finst forskingskompetanse og miljø på høgt internasjonalt nivå, seier statsråden.
Departementet har blant anna eit sterkt engasjement i eit nytt arbeidslivsforskingsprogram under Noregs forskingsråd og vil oppretthalde basisløyvingar til fleire arbeidslivsforskingsinstitutt, blant desse AFI.Kilde: (http://odin.dep.no/aad/norsk/aktuelt/pressem/002001-070105/index-dok000-b-f-a.html)http://odin.dep.no/aad/norsk/aktuelt/pressem/002001-070105/index-dok000-b-f-a.html
Styringsansvaret er delegert til Høgskolen i Oslo (HiO) sammen med Høgskolen i Vestfold (HiVe) og Universitetet i Agder (UiA).
Arbeidsforskningsinstituttet er fremdeles et et statlig aksjeselskap under Kunnskapsdepartementet.
Fra 1. januar 2014 ble Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) og Norsk institutt for forskning om oppvekst velferd og aldring (NOVA) en del av Senter for velferds- og arbeidslivsforskning (SVA) ved HiOA.
AFI og NOVA er anerkjente institutter som har drevet oppdragsforskning innenfor sine fagfelt i mange år, med omfattende publisering og et stort nettverk blant oppdragsgivere. Ved å plassere disse sammen i et senter ved HiOA, etableres et sterkt samfunnsfaglig oppdragsforskningsmiljø med nær faglig tilknytning til viktige profesjonsutdanninger.
Organisering og lokalisering
AFI og NOVA skal være to institutter under Senter for velferds- og arbeidslivsforskning (SVA) ved HiOA. Instituttene beholder sine tidligere navn, og fortsetter i stor grad som selvstendige økonomiske enheter. Myndighet til å inngå kontrakter og disponere budsjett blir delegert til AFI og NOVAs ledere. Senteret med instituttene flytter inn i de tidligere lokalene til Norges forskningsråd i Stensberggt. 26 i september 2014.
----
Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) var et heleid statlig aksjeselskap. Om avviklingen av aksjeselskapet; fra årsberetning for AFI 2013:
"Regjeringen besluttet 20. september 2013 at Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) og Norsk institutt for forskning om oppvekst velferd og aldring (NOVA) slås sammen fra 1. januar 2014. Sammen med NOVA vil AFI danne Senter for velferds- og arbeidslivsforskning. Dette vil være Norges største samfunnsvitenskapelige oppdragsforskningsmiljø. Aksjeselskapet AFI AS vil bli oppløst og alle verdier overdratt til HiOA. Det ble på styremøte 10. desember valgt et avviklingsstyre for AFI bestående av deler av styret for aksjeselskapet.
AFI vil fortsette som et eget selvstendig institutt som en del av HIOA. AFI vil fortsatt drive oppdragsforskning innenfor de samme temaene. Den viktigste begrunnelsen for sammenslåingen er at vi ønsker å styrke arbeidslivsforskningen ved AFI gjennom en tettere kobling til utdanningene og mer samarbeid med NOVAs og HiOAs forskere. AFI vil gjennom denne fusjonen ha større slagkraft, mer forskningsressurser å trekke på , nærmere kontakt med utdanningen av utdannings-, velferds- og ingeniøryrkene, samt et bredere internasjonalt nettverk. Vi vil bli i bedre stand til å imøtekomme oppdragsgivernes brede utrednings- og forskningsbehov. Fra høsten 2013 startet en ekspansjon i form av nyansettelser som vil pågå noe ut i 2014. Vår kompetanse og kapasitet styrkes i alle de fire forskningsgruppene.
Alle avtaler og kontraktet herunder alle ansettelsesforhold blir overdradd til Høgskolen i Oslo og Akershus fra 1. januar 2014."
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.