Riksrevisjonen (2006):
Riksrevisjonens undersøkelse av opplæringen i grunnskolen. Dokument nr. 3:10 (2005-2006)
Publikasjonstype:
Rapport
Fulltekst:
Omtale:
Antall sider:
64
ISBN-nummer:
82-90811-68-3
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
2621
Disse opplysningene er sist endret:
10/9 2007
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
Publikasjonens datagrunnlag:
- Primærdata
- Sekundærdata
- Kvantitativ
- Kvalitativ
- Spørreskjema
- Intervju
- Dokumentstudie
Land som er gjenstand for studien:
- Norge
Verkemiddel i den operative styringa av ststlege verksemder:
- 2.1 Formell styringsdialog
Studieoppdrag:
- Utgreiing
Studietype:
- Kartlegging/kunnskapsgrunnlag
Type effekt:
- Strukturelle og styringsmessige effektar
Sektor (cofog):
- Barneskular I
- Ungdomsskular I
Sammendrag:
Opplæringstilbudet ved en rekke grunnskoler er ikke tilfredsstillende. Elever uten spesialundervisning, men med behov for ekstra hjelp er spesielt utsatt. Mange skoler vurderer ikke om undervisningen er godt nok tilrettelagt for å nå målene for opplæringen, og det er vesentlige mangler i kommunenes systemer for vurdering og oppfølging av skolene. Staten fører dessuten i liten grad tilsyn med sentrale bestemmelser i opplæringsloven.