Evaluering og formidling. En effektivitetsanalyse av arbeidskontorenes samlete virksomhet basert på DEA

Forfatter
Torp, Hege, Edvardsen, Dag Fjeld, Kittelsen, Sverre A. C

Årstall
2002

Utgiver
Oslo, Institutt for samfunnsøkonomisk forskning og Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning

Publikasjonstype:
Rapport

Fulltekst:
http://www.samfunnsforskning.no/files/R_2000_8.pdf

Omtale:
http://www.samfunnsforskning.no/files/R_2000_8.pdf

Antall sider:
93

ISBN-nummer:
82-7763-142-1

ISSN-nummer:
0333-3671

Publiseringsspråk:
Norsk

Land publikasjonen kommer fra:
Norge

NSD-referanse:
2678

Disse opplysningene er sist endret:
2007-09-13 09:16:50.11


Horisontal dimensjon
  • Andre ordinære forvaltningsorgan
Publikasjonens datagrunnlag
  • Sekundærdata
  • Kvantitativ
  • Dokumentstudie
Land som er gjenstand for studien
  • Norge
Studieoppdrag
  • Utgreiing
Studietype
  • Effektstudie/implikasjoner/resultater
  • Kartlegging/kunnskapsgrunnlag
Type effekt
  • Kostnadseffektivitet
  • Driftskostnadsmessige effektar
Sektor (cofog)
  • Samfunnsplanlegging og statistikk K
  • Alminneleg offentlig tenesteyting ellers K
  • Generelle arbeidsmarkedsformål K

Sammendrag
I denne studien presenteres resultater fra en effektivitetsstudie av arbeidskontorene i Norge. Studien er gjennomført på oppdrag fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet som et samarbeidsprosjekt mellom Frischsenteret og Institutt for samfunnsforskning. Datamateriellet er meget velvillig stilt til disposisjon fra aetat Arbeidsdirektoratet og Posten SDS. Den gjennomsnittlige effektiviteten i de lokale enhetene i aetat er 87 prosent. Dette resultatet av foreliggende effektivitetsstudie basert på data fra 1998 for praktisk talt samtlige arbeidskontorer i Norge. Analysen viser at 47 av de 164 enhetene i aetat lokal er 100 prosent effektive, 117 er ikke-effektive og herav er 53 kontorer mindre enn 80 prosent effektive. Effektivitetstallene er beregnet innsatsfaktorbesparende retning. Det innebærer at dersom alle arbeidskontorene var 100 prosent effektive, ville det være mulig å opprettholde produksjonen av tjenester med en ressursinnsats tilsvarende 87 prosent av dagens ressursinnsats. I en etteranalyse av effektivitetstallene finner vi at om lag 35 prosent av variasjonen i effektivitet mellom arbeidskontorene kan forklares ved forskjeller i forholdene på det lokale arbeidsmarkedet. Det meste av variasjonen er med andre ord forskjeller i ren effektivitet. Selv om det er en del usikkerhet knyttet til denne typen beregninger, viser resultatene at den manglende effektiviteten representerer betydelige ressurser.