Bjørke, Kristin (2009):
Frihet til å være folkehøgskole. En historisk analyse av folkehøgskolens forhold til staten
Bergen: Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap. Universitetet i Bergen. Masteroppgåve.
Publikasjonstype:
Hovud-/magister-/masteroppgåve
Fulltekst:
https://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/3910/58476928.pdf
Omtale:
https://bora.uib.no/handle/1956/3910?show=full
Antall sider:
132
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
2929
Disse opplysningene er sist endret:
9/1 2013
Horisontal dimensjon:
- Frivillig sektor
- Stat
Sammendrag:
Studien tar for seg endringer i folkehøgskolens forhold til staten over tid. Den går inn i tre ulike sammenvevingsprosesser hvor folkehøgskolens forhold til staten har blitt utfordret. I disse prosessene er det enkelte saker som skaper konflikt, og konfliktene tilskrives en prinsipiell betydning av folkehøgskolen: de er konflikter som vekker frihetsbegrepet.
Studien har vist at folkehøgskolens syn på frihet har endret seg historisk. Både i 1919 og i 1949 anså folkehøgskolen friheten som sikret ved å holde avstand til staten. I 2002 er tendensen at det er i nærhet til staten at folkehøgskolens frihet sikres. Folkehøgskolen har gjennom disse konfliktene utvist en motstandkraft mot statlig påtrykk.
Hensikten med studien har vært todelt. For det første ønsker jeg å bidra med empiriske undersøkelser av folkehøgskolene i nyere tid, da dette er mangelvare innenfor samfunnsvitenskapen.
For det andre vil jeg nærme meg forholdet stat-organisasjoner med organisasjonen som utgangspunkt, og ved hjelp av frihetsbegrepet undersøke hvordan folkehøgskolens har utvist motstand mot statlig påtrykk.