FORVALTNINGSDATABASEN

Likestillingssenteret

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

08.05.1972 Ny via omorganisering

Navn: Likestillingsrådet
Kort navn: Likestillingsrådet
Tilknytningsform: Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
Administrativt nivå: Høyeste nivå
COFOG: 10 Sosial beskyttelse
Type enhet: Nasjonal organisasjon
Lokalisering: 301 Oslo
Relaterte enheter:
  • Likelønnsrådet

Likestillingsrådet erstattet Likelønnsrådet i 1972. Bakgrunnen for opprettelsen av Likestillingsrådet var et ønske om å se likelønnsproblematikken i en større sammenheng. Likestillingsrådet fikk til oppgave å følge utviklingen i samfunnet mer generelt når det gjaldt kartlegging av forhold som motvirket likestilling og det skulle foreslå retningslinjer for å rette på slike forhold innen familieliv, skole, nærings- og samfunnsliv som sådan.

Likestillingsrådet ble lovfestet i og med Likestillingsloven av 9.6.1978 der det ble bestemt at det skulle oppnevnes et Likestillingsråd og at mandat og antall medlemmer skulle fastsettes av Stortinget. Rådets mandat ble fra 1978 begrenset i forhold til tidligere. Likestillingsrådet skulle ikke lenger utforme den offentlige likestillingspolitikken og heller ikke koordinere de offentlige myndighetenes innsats på området. Disse funksjonene ble overført til Forbruker- og administrasjonsdepartementet der det allerede var opprettet en egen familie- og likestillingsavdeling. Dessuten skulle klager på kjønnsdiskriminering fra nå behandles av det nyopprettede Likestillingsombudet.

Etter endringene i 1978 var Likestillingsrådets viktigste arbeidsoppgaver å stå for rådgivning overfor det offentlige, kontakt mellom organisasjonsliv og myndigheter, informasjon overfor ulike institusjoner i samfunnet og overfor publikum og utredningsarbeid om likestillingsspørsmål.

På 1970-tallet spilte Likestillingsrådet en viktig rolle med å sette likestilling på dagsorden i ulike sammenhenger. Det var også en viktig pådriver i arbeidet for en egen likestillingslov og for etableringen av et likestillingsombud. Dessuten var det en viktig kontaktfomidler mellom kvinnebevegelsens organisasjoner og myndighetene. Rådet sto også for administrasjonen av kampanjen "Flere kvinner i kommunestyrene" ved kommunevalget hvert fjerde år. Kampanjen var organisert som et samarbeid mellom de fleste politiske kvinneorganisasjonene, men rådet tok initiativet, koordinerer virksomheten, engasjerer kampanjeleder og stilte budsjettmidler til arbeidet.

I løpet av 1980 og 1990-åra ble imidlertid Likestillingsrådets betydning svekket idet likestilling var blitt et etablert punkt på den offentlige dagsorden. Det har på samme tid fått nye funksjoner bl.a som samarbeidspartner for forskningsrådets sekretariat for kvinneforskning og det har også engasjert seg i 'mannsforskning'.

Etter et utredningsarbeid i 1994-95 ble Likestillingsrådet nedlagt sommeren 1997. Rådets sekretariat ble imidlertid omformet til et forvaltningsorgan; Kompetansesenteret for likestilling som viderefører noen av rådets funksjoner.

Likelønnsrådet og senere Likestillingsrådets har gjennomgått ulike faser i sin utvikling både når det gjelder funksjoner, organisering, forholdet mellom selve rådet og sekretariatet og når det gjelder de mer formelle forholda til myndighetene. Et gjennomgående trekk er at sekretariatets stilling gradvis ble styrket på bekostning av selve rådet. I de senere åra kunne Likestillingsrådet nærmest anses som et ordinært forvaltningsorgan selv om det var organisert som et råd med et sekretariat og ikke som et direktorat. Samtidig var det også mer uavhengig av departementet og av skiftende regjeringer enn det som er vanlig for et direktorat. Det kunne for eksempel komme med kritiske merknader til regjeringens politikk som angikk likestillingsforhold.

Fra opprettelsen i 1959 til midt på 1960-tallet hadde Likelønnsrådet bare en fast tilsatt i sekretariatet. Før omdanningen til Likestillingsrådet i 1972 var antall ansatte økt til tre og ved nedleggelsen i 1997 var det seks ansatte i Likestillingsrådets sekretariat.

Fra slutten av 1970-åra delte Likestillingsrådet flere administrasjonsfunksjoner med Likestillingsombudet. Senere ble dette mer innskrenket til å omfatte en administrativ stilling, men de to inistitusjonene hadde kontorfellesskap helt til rådets nedleggelse i 1997.


Litteratur:
- St.prp. nr. 1 tillegg nr. 2 (1971-72) om opprettelse

Kilde: Arkivportalen.no
______________________________________________________________

I 1978 ble Likestillingsrådet lovfestet, og året etter ble både sammensetning og mandat endret. Dette hadde sin bakgrunn i de nevnte endringer i den administrative oppbyggingen av likestillingsapparatet med etableringen av Likestillingsombudet og Klagenemnda (1978). Opprettingen av en Familie- og likestillingsavdeling i Forbruker- og administrasjonsdepartementet i 1977 endret også på Rådets oppgaver. Forbruker og administrasjonsdepartementet overtok koordineringsansvaret.

Likestillingsrådets nye mandat avviker fra mandatet av 1972 på ett punkt. Likelønns­prinsippet er nå lovfestet i likestillingsloven og håndheves av Likestillingsombudet.

Kilde: NOU 1995: 15 Et apparat for likestilling. En gjennomgang og vurdering av det sentrale likestillingsapparatet med forslag til omorganisering av Likestillingsrådet
______________________________________________________________

Likestillingsrådets formelle status
Om Likestillingsrådet er å oppfatte som et direktorat er usikkert. Vår klassifisering her er basert på vurderingen gjort i boken "Sentraladministrasjonen" av Per Lægreid og Paul G. Roness fra 1983.


I NOU 1995: 15 derimot, omtales den formelle statusen slik (s. 11):
"I utgangspunktet må Likestillingsrådet anses som et ordinært forvaltningsorgan, selv om det er organisert som et råd med et sekretariat og for eksempel ikke som et direktorat. Juridisk sett er Likestillingsrådet en del av staten, og kommer slik sett inn under statens økonomiske ansvar. Som nevnt får Likestillingsrådet sine ressurser bevilget og kontrollert av Barne- og familiedepartementet. Det er også Barne- og familiedepartementet som ansetter kontorsjefen, mens Regjeringen utnevner rådsmedlemmene. De ansattes arbeidsforhold er regulert av tjenestemannsloven, og virksomheten er underlagt de statlige budsjettregler, offentlighetsloven og forvaltningsloven.

Likestillingsrådet har imidlertid en mer uavhengig stilling i forhold til departementet enn f.eks. et direktorat har. Ved opprettelsen av et råd vil det være en forventning om at rådet skal ha en viss faglig uavhengighet. Hvor langt uavhengigheten strekker seg vil kunne variere fra råd til råd. Uavhengigheten må vurderes i forhold til hvordan rådets mandat/instruks er utformet. I Likestillingsrådets mandat heter det at:

«Likestillingsrådet skal følge utviklingen i samfunnet med sikte på å klarlegge og peke på forhold som motvirker likestilling og likeverd mellom kvinner og menn og gi det offentlige råd om tiltak som bør treffes for å rette opp slike forhold.»

Denne formuleringen har vært oppfattet slik at rådet har hjemmel til å komme med offentlige uttalelser også når dette omfatter kritiske synspunkter på Regjeringens/-departementets likestillingspolitikk. Likestillingsrådets praksis har vært i tråd med en slik forståelse, og denne oppfatningen av Likestillingsrådets posisjon ble også markert da Stortingets flertall avviste Regjeringens forslag til omorganisering, jf. St.meld. 70 (1992-93). Flertallet ønsket da å sikre at man fortsatt har eit organ som har ein sjølvstendig uttalerett og har ei uavhengig rolle vis-a-vis den sitjande regjeringa (Innst. S. nr. 148 (1992-93)). Graden av uavhengighet vil også avhenge av hvem som har gitt mandatet. Er mandatet behandlet og godkjent av Stortinget, gir dette grunnlag for en klar faglig uavhengighet i forhold til regjering og departement. Er mandatet derimot gitt av regjering eller departement, er rådets posisjon med hensyn til faglig uavhengighet langt svakere. Myndigheten til å fastsette Likestillingsrådets mandat er lagt til Stortinget, jf. likestillingsloven § 9. (Med hjemmel i det nåværende mandatet har departementet fastsatt nærmere forskrifter om organisasjon og virksomhet for Likestillingsrådet, jf. forskrifter 15.mars 1979). Det vil si at selv om Likestillingsrådet administrativt er underlagt Barne- og familiedepartementet, så har Rådet en klart forankret faglig uavhengighet."

01.01.1990 Endring av overordnet

(Enheten får ny overordnet fordi den forrige overordnede ble nedlagt på samme tidspunkt.)

01.08.1997 Vertikal flytting (omdannelse)

(Enheten har endret tilknytingsform og/eller administrativt nivå.)
Tilknytningsform: Forvaltningsorgan med særskilte fullmakter
Administrativt nivå: Høyeste nivå

Etter et utredningsarbeid i 1994-95 ble Likestillingsrådet nedlagt sommeren 1997. Rådets sekretariat ble imidlertid omformet til et forvaltningsorgan; Kompetansesenteret for likestilling som viderefører noen av rådets funksjoner. Likestillingsrådet endrer således tilknytningsform til et forvaltningsorgan med særskilte fullmakter (1/8-97) under nytt navn; Kompetansesenter for likestilling. Jfr. NOU 1995:15 - Et apparat for likestilling (https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1995-15/id115611/)


01.08.1997 Navneendring

Navn: Kompetansesenter for likestilling (KFL)
Kort navn: KFL

Likestillingssenterets formelle navn ble Kompetansesenter for likestilling. I det daglige ble kun Likestillingssenteret brukt.
______________________________________________________

Mandat og ledelse fastsatt ved Stortingsvedtak 13. juni 1997. Kompetansesenterets formål er å arbeide for reell likestilling mellom kvinner og menn på alle samfunnsområder. Det skal være en kunnskapsbase med bred faglig kompetanse, fungere som et knutepunkt for kontakt mellom organisasjoner som arbeider for likestilling og et informasjonssentrum for et bredt publikum.

Forløpere: Likelønnsrådet og Likestillingsrådet.

01.01.2001* Navneendring

Navn: Likestillingssenteret
Kort navn: Likestillingssenteret

Likestillingssenteret, formelt Kompetansesenter for likestilling, var et statlig kompetansesenter for kjønnslikestilling som eksisterte fra 1997 til 1. januar 2006. Likestillingssenteret oppstod etter en omorganisering av det tidligere Likestillingsrådet, opprettet 1972, og hadde som formål å arbeide for likestilling mellom kjønnene på alle samfunnsområder. Etter avviklingen av senteret ble oppgavene overtatt av det nye Likestillings- og diskrimineringsombudet.

31.12.2005 Nedlagt via sammenslåing

Omtale på BFDs budsjett (St.prp.nr.1, 2005-2006, BFD), kap. 849 (s. 83-84):
Regjeringen la i desember 2004 fram forslag til et nytt felles håndhevingsapparat mot diskriminering, jf. Ot. prp. nr. 34 (2004-2005) om lov om Likestillings- og diskrimineringsombudet og Likestillings og diskrimineringsnemnda (diskrimineringsombudsloven). Forslaget ble vedtatt i Stortinget i mai 2005. Diskrimineringsombudsloven trer i kraft 1. januar 2006.

Det nye Likestillings- og diskrimineringsombudet omfatter oppgavene til Likestillingssenteret, Likestillingsombudet og deler av oppgavene til Senter mot etnisk diskriminering. Som følge av ny diskrimineringsombudslov oppheves likestillingslovens bestemmelser om det eksisterende Likestillingsombudets og Likestillingssenterets organisasjon, funksjoner, kompetanse og saksbehandling fra 1. januar 2006.

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.

Vis alle endringer av overordnet.