Skatteetaten
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Ansatte
- StatRes
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 3357 | 3274 | 6631 | 3334 | 2546 | 5880 | 23 | 728 | 751 |
1981 | 3343 | 3420 | 6763 | 3315 | 2591 | 5906 | 28 | 829 | 857 |
1982 | 3071 | 3193 | 6264 | 3039 | 2349 | 5388 | 32 | 844 | 876 |
1983 | 2980 | 3280 | 6260 | 2945 | 2387 | 5332 | 35 | 893 | 928 |
1984 | 2937 | 3454 | 6391 | 2896 | 2469 | 5365 | 41 | 985 | 1026 |
1985 | 2894 | 3534 | 6428 | 2857 | 2489 | 5346 | 37 | 1045 | 1082 |
1986 | 2800 | 3613 | 6413 | 2758 | 2584 | 5342 | 42 | 1029 | 1071 |
1987 | 2666 | 3750 | 6416 | 2626 | 2679 | 5305 | 40 | 1071 | 1111 |
1988 | 2639 | 3895 | 6534 | 2591 | 2793 | 5384 | 48 | 1102 | 1150 |
1989 | 2615 | 3951 | 6566 | 2564 | 2881 | 5445 | 51 | 1070 | 1121 |
1990 | 2559 | 3933 | 6492 | 2515 | 2818 | 5333 | 44 | 1115 | 1159 |
1991 | 2519 | 4008 | 6527 | 2473 | 2867 | 5340 | 46 | 1141 | 1187 |
1992 | 2491 | 3969 | 6460 | 2444 | 2847 | 5291 | 47 | 1122 | 1169 |
1993 | 2485 | 3988 | 6473 | 2437 | 2881 | 5318 | 48 | 1107 | 1155 |
1994 | 2436 | 3987 | 6423 | 2382 | 2824 | 5206 | 54 | 1163 | 1217 |
1995 | 2453 | 4004 | 6457 | 2394 | 2813 | 5207 | 59 | 1191 | 1250 |
1996 | 2400 | 4015 | 6415 | 2337 | 2797 | 5134 | 63 | 1218 | 1281 |
1997 | 2600 | 4382 | 6982 | 2524 | 3020 | 5544 | 76 | 1362 | 1438 |
1998 | 2573 | 4380 | 6953 | 2489 | 3044 | 5533 | 84 | 1336 | 1420 |
1999 | 2516 | 4295 | 6811 | 2411 | 2969 | 5380 | 105 | 1326 | 1431 |
2000 | 2407 | 4206 | 6613 | 2294 | 2839 | 5133 | 113 | 1367 | 1480 |
2001 | 2430 | 4186 | 6616 | 2306 | 2817 | 5123 | 124 | 1369 | 1493 |
2002 | 2438 | 4207 | 6645 | 2320 | 2878 | 5198 | 118 | 1329 | 1447 |
2003 | 2527 | 4254 | 6781 | 2404 | 2920 | 5324 | 123 | 1334 | 1457 |
2004 | 2491 | 4151 | 6642 | 2370 | 2878 | 5248 | 121 | 1273 | 1394 |
2005 | 2506 | 4065 | 6571 | 2374 | 2874 | 5248 | 132 | 1191 | 1323 |
2006 | 2521 | 4103 | 6624 | 2374 | 2939 | 5313 | 147 | 1164 | 1311 |
2007 | 2554 | 4216 | 6770 | 2410 | 3070 | 5480 | 144 | 1146 | 1290 |
2008 | 2466 | 4091 | 6557 | 2351 | 3152 | 5503 | 115 | 939 | 1054 |
2009 | 2237 | 3740 | 5977 | 2121 | 2903 | 5024 | 116 | 837 | 953 |
2010 | 2408 | 3957 | 6365 | 2286 | 3127 | 5413 | 122 | 830 | 952 |
2011 | 2420 | 3946 | 6366 | 2276 | 3056 | 5332 | 144 | 890 | 1034 |
2012 | 2384 | 3895 | 6279 | 2241 | 3022 | 5263 | 143 | 873 | 1016 |
2013 | 2379 | 3857 | 6236 | 2242 | 3019 | 5261 | 137 | 838 | 975 |
2014 | 2328 | 3772 | 6100 | 2198 | 2971 | 5169 | 130 | 801 | 931 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 42 | 40 | 41 | 42 | 40 | 41 | 44 | 41 | 41 |
1981 | 42 | 40 | 41 | 42 | 40 | 41 | 47 | 41 | 42 |
1982 | 42 | 41 | 41 | 42 | 40 | 41 | 45 | 41 | 42 |
1983 | 42 | 40 | 41 | 42 | 40 | 41 | 44 | 41 | 41 |
1984 | 42 | 40 | 41 | 42 | 40 | 41 | 43 | 42 | 42 |
1985 | 42 | 40 | 41 | 42 | 40 | 41 | 44 | 42 | 42 |
1986 | 42 | 40 | 41 | 42 | 39 | 41 | 44 | 42 | 42 |
1987 | 42 | 40 | 41 | 42 | 39 | 41 | 46 | 42 | 42 |
1988 | 41 | 40 | 40 | 41 | 39 | 40 | 45 | 43 | 43 |
1989 | 41 | 40 | 40 | 41 | 38 | 40 | 42 | 43 | 43 |
1990 | 41 | 40 | 40 | 41 | 39 | 40 | 43 | 43 | 43 |
1991 | 41 | 40 | 40 | 41 | 39 | 40 | 40 | 42 | 42 |
1992 | 41 | 40 | 40 | 41 | 40 | 40 | 42 | 42 | 42 |
1993 | 41 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 42 | 42 | 42 |
1994 | 41 | 41 | 41 | 41 | 40 | 40 | 42 | 41 | 41 |
1995 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 43 | 42 | 42 |
1996 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 41 | 43 | 42 | 42 |
1997 | 42 | 42 | 42 | 41 | 42 | 42 | 44 | 41 | 42 |
1998 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | 44 | 41 | 42 |
1999 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | 44 | 42 | 42 |
2000 | 42 | 43 | 43 | 42 | 43 | 43 | 45 | 42 | 42 |
2001 | 43 | 43 | 43 | 43 | 44 | 43 | 48 | 43 | 43 |
2002 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | 49 | 44 | 44 |
2003 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | 49 | 44 | 44 |
2004 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 50 | 45 | 45 |
2005 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 51 | 45 | 46 |
2006 | 46 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 50 | 45 | 46 |
2007 | 46 | 45 | 46 | 46 | 45 | 45 | 52 | 46 | 47 |
2008 | 47 | 46 | 46 | 46 | 45 | 46 | 54 | 48 | 49 |
2009 | 48 | 47 | 47 | 48 | 46 | 47 | 54 | 49 | 50 |
2010 | 47 | 47 | 47 | 47 | 46 | 46 | 55 | 49 | 50 |
2011 | 48 | 47 | 47 | 47 | 47 | 47 | 54 | 48 | 49 |
2012 | 48 | 47 | 48 | 48 | 47 | 47 | 53 | 49 | 50 |
2013 | 48 | 47 | 48 | 48 | 47 | 47 | 53 | 49 | 49 |
2014 | 49 | 48 | 48 | 49 | 47 | 48 | 53 | 49 | 50 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte
01.01.2017* Består via omorganisering
Fra 1. januar 2017 overtar Skatteetaten ansvaret for særavgifter for uregistrerte særavgiftspliktige og merverdiavgift ved import.
Endringen innebærer overføring av oppgaver og rundt 330 ansatte fra Tolletaten. Innplassert i de fem regionene, direktoratet og IT
________________________________________
Tolletaten styrkes og nye oppgaver for Skatteetaten
Pressemelding | Dato: 08.01.2016 | Nr: 1/2016 Finansdepartementet
Regjeringen besluttet for snart to år siden å overføre ansvaret for særavgifter inkludert motorvognavgifter og merverdiavgift ved import fra Tolletaten til Skatteetaten. Fra 1. januar 2016 overtar Skatteetaten ansvaret for motorvognavgifter, særavgifter for registrerte særavgiftspliktige og alle innkrevingsoppgaver. Fra 2017 overtar Skatteetaten ansvaret for særavgifter for uregistrerte særavgiftspliktige og merverdiavgift ved import.
Tolletaten rendyrkes nå til å bli en spesialisert etat med ansvar for grensekontroll og administrasjon av vareførselen. Samtidig styrkes grensekontrollen vesentlig. Etaten får flere tollere på grensen, bedre utstyr og flere virkemidler. I 2016 skal tolletaten ansette over 120 nye tollere som skal arbeide i etatens grensekontroll, både i operativ kontroll og etterretningsvirksomhet.
Kilde: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/tolletaten-styrkes-og-nye-oppgaver-for-skatteetaten/id2469716/
01.01.2017* Består via omorganisering
Skatteetatens nye kontorstruktur ble besluttet. Reduksjon i antall kontor fra over 100 til 57. Prosessen berørte i overkant av 400 ansatte.
01.04.2018 Består via omorganisering
Forvaltningsansvaret for Lov om innkreving av underholdsbidrag mv. (bidragsinnkrevingsloven) overføres fra Arbeids- og velferdsaetaten fra 1.4.2018. Bakgrunnen for overføringen er at ansvaret for Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral fra 1. april 2018 overføres til fra Arbeids- og velferdsetaten til Skattetaten.
01.01.2019* Består via omorganisering
Skatteetaten blir funksjonsdelt fra 2019; sentralleddet fordeler forskjellige funksjoner på ulike kontorsteder, som hver for seg behandler bestemte sakstyper for hele landet. Skatteetaten består av et direktorat og seks divisjoner med landsdekkende ansvar. Skattekontorene løser oppgaver på etatsnivå og for hele landet, ikke bare for egen region.
Divisjonene har landsdekkende ansvar for hver sine fagområder. Fire av divisjonene, informasjonsforvaltning, brukerdialog, innsats og innkreving, har landsdekkende ansvar for etatens kjerneproduksjon. I tillegg skal divisjonene utvikling og IT støtte kjernevirksomheten og direktoratet.
Informasjonsforvaltning
Informasjonsforvaltning ivaretar Skatteetatens sentrale rolle som informasjonsforvalter i offentlig sektor. Divisjonen er en spesialisert enhet for innhenting, kvalitetssikring, forvaltning og tilgjengeliggjøring av opplysninger internt og eksternt.
Brukerdialog
Divisjonen har ansvar for veiledning, kontroll og fastsetting av skatter og avgifter. Divisjonen sikrer ett kontaktpunkt for Skatteetatens brukere og sikrer etterlevelsen av skatte- og avgiftsregler.
Innsasts
Divisjonen sikrer riktig fastsetting av skatt og avgift for prioriterte risikoområder og komplekse forhold gjennom kunnskaps- og risikobasert innsats. I tillegg har divisjonen ansvar for helhetlig behandling av storbedriftskonsern m.m.
Innkreving
Divisjonen har hovedansvaret for innkreving (regnskap og innfordring) på vegne av staten. Enheten sikrer at skatter, avgifter og andre krav betales til rett tid, og har kontakten med de kommunale skatteoppkreverne.
Utvikling
Divisjon utvikling støtter direktoratets og resultatenhetenes evne til helhetlig utvikling av samfunnsoppdraget ved å bygge kunnskap.
IT
IT skal sikre at etaten har en velfungerende IT-portefølje som understøtter etatens leveranseevne på samfunnsoppdraget på kort og lang sikt, gjennom planlegging, utvikling og forvaltning.
01.11.2020 Består via omorganisering
All skatteveiledning på ett sted
Fra 1. november 2020 er det ikke lenger skatteoppkrever (kemner) i kommunene. Skatteetaten har overtatt ansvaret for skatteoppkreveroppgavene som kommunen har hatt tidligere. Det betyr at det ikke lenger er skatteoppkrever (kemner) i kommunen.
Skatteetaten har med dette et helhetlig ansvar for fastsetting, innkreving og kontroll av skatter og avgifter.
Oppgavene som er overført til Skatteetaten er blant annet innkreving av restskatt, skatt til gode, tilleggsforskudd, forskuddstrekk, arbeidsgiveravgift, motregning, utleggstrekk knyttet til skattekrav, skatteattester og konto-/saldoutskrift for skatt og arbeidsgiveravgift.
Kilde: Skattetaten.no
https://www.skatteetaten.no/kontakt/kontor/skatteoppkrever/
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.