Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1986 | 207 | 101 | 308 | 201 | 70 | 271 | 6 | 31 | 37 |
1987 | 354 | 203 | 557 | 337 | 127 | 464 | 17 | 76 | 93 |
1988 | 339 | 195 | 534 | 324 | 129 | 453 | 15 | 66 | 81 |
1989 | 339 | 202 | 541 | 317 | 140 | 457 | 22 | 62 | 84 |
1990 | 360 | 219 | 579 | 339 | 153 | 492 | 21 | 66 | 87 |
1991 | 371 | 234 | 605 | 349 | 167 | 516 | 22 | 67 | 89 |
1992 | 405 | 251 | 656 | 386 | 187 | 573 | 19 | 64 | 83 |
1993 | 394 | 258 | 652 | 376 | 184 | 560 | 18 | 74 | 92 |
1994 | 393 | 260 | 653 | 371 | 170 | 541 | 22 | 90 | 112 |
1995 | 383 | 250 | 633 | 369 | 185 | 554 | 14 | 65 | 79 |
1996 | 391 | 256 | 647 | 373 | 164 | 537 | 18 | 92 | 110 |
1997 | 407 | 253 | 660 | 392 | 160 | 552 | 15 | 93 | 108 |
1998 | 411 | 261 | 672 | 394 | 165 | 559 | 17 | 96 | 113 |
1999 | 432 | 259 | 691 | 405 | 166 | 571 | 27 | 93 | 120 |
2000 | 420 | 250 | 670 | 387 | 156 | 543 | 33 | 94 | 127 |
2001 | 393 | 243 | 636 | 359 | 145 | 504 | 34 | 98 | 132 |
2002 | 399 | 241 | 640 | 364 | 145 | 509 | 35 | 96 | 131 |
2003 | 387 | 229 | 616 | 360 | 142 | 502 | 27 | 87 | 114 |
2004 | 384 | 226 | 610 | 354 | 150 | 504 | 30 | 76 | 106 |
2005 | 341 | 233 | 574 | 302 | 153 | 455 | 39 | 80 | 119 |
2006 | 337 | 274 | 611 | 302 | 193 | 495 | 35 | 81 | 116 |
2007 | 349 | 372 | 721 | 324 | 274 | 598 | 25 | 98 | 123 |
2008 | 353 | 420 | 773 | 317 | 309 | 626 | 36 | 111 | 147 |
2009 | 366 | 407 | 773 | 330 | 294 | 624 | 36 | 113 | 149 |
2010 | 377 | 427 | 804 | 333 | 314 | 647 | 44 | 113 | 157 |
2011 | 386 | 429 | 815 | 330 | 313 | 643 | 56 | 116 | 172 |
2012 | 396 | 436 | 832 | 349 | 331 | 680 | 47 | 105 | 152 |
2013 | 396 | 455 | 851 | 353 | 352 | 705 | 43 | 103 | 146 |
2014 | 390 | 459 | 849 | 351 | 366 | 717 | 39 | 93 | 132 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1986 | 40 | 35 | 38 | 40 | 35 | 38 | 42 | 35 | 36 |
1987 | 42 | 37 | 40 | 42 | 37 | 40 | 39 | 38 | 38 |
1988 | 43 | 38 | 41 | 43 | 37 | 41 | 45 | 40 | 41 |
1989 | 43 | 38 | 41 | 43 | 37 | 41 | 42 | 40 | 41 |
1990 | 42 | 38 | 41 | 42 | 37 | 41 | 44 | 41 | 42 |
1991 | 42 | 38 | 41 | 42 | 37 | 41 | 43 | 40 | 41 |
1992 | 42 | 38 | 41 | 42 | 37 | 41 | 45 | 39 | 41 |
1993 | 43 | 38 | 41 | 43 | 38 | 41 | 46 | 39 | 40 |
1994 | 43 | 39 | 42 | 43 | 38 | 42 | 46 | 40 | 41 |
1995 | 44 | 40 | 42 | 44 | 39 | 42 | 47 | 43 | 43 |
1996 | 44 | 40 | 42 | 44 | 40 | 43 | 46 | 40 | 41 |
1997 | 44 | 41 | 43 | 44 | 41 | 43 | 45 | 41 | 41 |
1998 | 44 | 41 | 43 | 44 | 41 | 43 | 47 | 41 | 42 |
1999 | 44 | 41 | 43 | 44 | 41 | 43 | 49 | 42 | 43 |
2000 | 45 | 41 | 44 | 44 | 41 | 43 | 50 | 43 | 44 |
2001 | 46 | 43 | 45 | 45 | 43 | 45 | 52 | 42 | 45 |
2002 | 46 | 43 | 45 | 46 | 43 | 45 | 52 | 43 | 45 |
2003 | 46 | 44 | 45 | 46 | 44 | 45 | 52 | 43 | 45 |
2004 | 46 | 45 | 46 | 46 | 45 | 46 | 50 | 44 | 46 |
2005 | 47 | 45 | 46 | 46 | 45 | 45 | 53 | 45 | 48 |
2006 | 47 | 45 | 46 | 47 | 44 | 46 | 54 | 46 | 48 |
2007 | 47 | 43 | 45 | 46 | 43 | 45 | 55 | 44 | 46 |
2008 | 47 | 43 | 45 | 46 | 43 | 44 | 53 | 44 | 46 |
2009 | 47 | 44 | 45 | 46 | 44 | 45 | 56 | 44 | 47 |
2010 | 47 | 44 | 45 | 46 | 44 | 45 | 53 | 44 | 46 |
2011 | 47 | 44 | 46 | 47 | 44 | 46 | 50 | 44 | 46 |
2012 | 47 | 45 | 46 | 46 | 44 | 45 | 53 | 46 | 48 |
2013 | 47 | 45 | 46 | 46 | 44 | 45 | 52 | 46 | 48 |
2014 | 46 | 45 | 46 | 46 | 45 | 45 | 51 | 46 | 47 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Electronic Chart Center skilles ut fra Statens Kartverk.
Jf. St.prp.nr.67 og Innst.S.nr.236 for 1998-99
Stortinget har besluttet at tinglysing i fast eiendom i Norge skal ut av domstolene og overføres til Statens kartverk. I 2003 pågikk arbeidet med å planlegge tinglysingsreformen for å kunne sette i gang overføringene og gjøre Tinglysingsavdelingen i Kartverket operativ fra 2004.
19. mars var en merkedag for Statens kartverk. Da overtok virksomheten oppgavene med tinglysing i faste eiendom fra Ringerike tingrett. I løpet av 2004 er tinglysingsoppgavene overført fra ytterligere 15 tingretter. Ved årsskiftet tinglyste Kartverket rettigheter i fast eiendom for 69 kommuner.
Jf. Ot.prp. nr. 85 (2002-2003) Om lov om endringer i lov 7. juni 1935 nr. 2 om tinglysing m.m.:
"Stortinget fattet 12.06.02 vedtak nr. 392 om å be Regjeringen opprette et sentralt tinglysingsregister knyttet til Statens kartverks hovedkontor i Ringerike kommune, i tråd med justiskomiteens tilråding inntatt i Innst. S. nr. 221 (2001-2002).
Prosjektet med å overføre tinglysingsmyndigheten fra tingrettene til Statens kartverk skal skje parallelt med strukturendringene i domstolene, jf. St.meld. nr. 23 (2000-2001) Førsteinstansdomstolene i fremtiden. Overføringen skal bl.a. derfor finne sted gradvis ved at tinglysingsmyndigheten suksessivt vil bli overført fra tingrettene til Statens kartverk. Dette betyr at fram til rundt 01.08.07 vil tinglysingen både finne sted hos de tingrettene hvor tinglysingen ikke er overført og hos Statens kartverk. Etter 01.08.07 tar departementet sikte på at Statens kartverk alene vil stå for tinglysingen. En slik sentralisering av tinglysingen nødvendiggjør noen tekniske endringer i tinglysingsloven og i enkelte andre lover. Lovendringene må både omfatte det at tinglysingen i en periode foregår ved to organer og at den senere bare vil finne sted hos Statens kartverk."
Se også:
St.meld. nr. 13 (2001-2002) Fremtidig organisering av tinglysing i fast eiendom
Tilråding fra Justis- og politidepartementet av 15. mars 2002, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Bondevik II)
Markedsdivisjonen solgt
1. april 2004 ble distribusjonen av Kartverkets monopolprodukter overført til Norsk Eiendomsinformasjon as. Resten av Statens kartverk Marked dvs, den konkurranseutsatte virksomheten ble solgt til Ugland IT Group AS fra samme dato.
De forretningsmessige delene av Kartverket ble skilt ut og solgt i 2004
Som begrunnelser for omdanning av Statens kartverk i 2004 er dette uttrykt på følgende måte:
Forretningsoppgavene bør skilles fra forvaltningsoppgaver og drift av Norge digitalt. Skillet vil tydeliggjøre Kartverkets rolle som myndighet og nasjonalt fagorgan, herunder utvikling av regelverk og standarder.
• Statens kartverk skal oppfattes som en ryddig bestiller og bør ikke kunne mistenkes for å gi spesielle fordeler til noen.
• Sikre effektiv bruk av offentlige midler.
• Tilrettelegge for konkurransedyktige norske geodataforetak.
• Spørsmålet om kryssubsidiering mellom monopoldel og forretningsdel bortfaller.
I lengden vil enhver organisasjon være tjent med å ha ryddige linjer i forhold til sine omgivelser. Det er klare indikasjoner på at Statens kartverk ikke bør ha konkurranseutsatt virksomhet innenfor organisasjonen, da dette svekker Kartverkets rolle som nasjonalt fagorgan og ansvarlig for organiseringen av Norge digitalt. Privat sektor har gjennom en årrekke gitt uttrykk for at Staten ikke burde drive med konkurranseutsatt geodataproduksjon på områder hvor dette kunne vært utført av privat sektor
Kilde: St.meld. nr. 30 (2002-2003) «Norge digitalt» – et felles fundament for verdiskaping (09.05.2003)
Omorganiseringen i Statens kartverk fra 13.4 2004 innebar en sammenslutning av flere fylkeskontorer. Antallet kontorer ble redusert fra 18 til 12. Uttalte mål for omorganiseringen var å få en slankere organisasjon med fokus på nasjonale oppgaver. Også her var det klart at målene som ble satt til kostnadseffektivisering gjorde det nødvendig å foreta nedbemanninger.
26. oktober 2007 var en merkedag for Statens kartverk. Da ble ansvaret for tinglysing i fast eiendom overført fra siste tingrett til Kartverket.
En omfattende reform var kommet til veis ende og all tinglysing i fast eiendom var samlet ved Kartverkets hovedkontor i Hønefoss. Fra denne dato var Statens kartverk formelt sett landets tinglysingsmyndighet.
Det var i 2002 Stortinget vedtok at tinglysing i fast eiendom skulle overføres fra domstolene til Statens kartverk. De første overføringene fant sted våren 2004 og det har vært en omfattende og krevende prosess. Det er blant annet overført arkivmateriale fra 83 tingretter, 240 medarbeidere er tilsatt og lært opp, kontorlokaler og pantebokarkiv er klargjort, data er konvertert fra ulike databaser inn i et nyutviklet tinglysingssystem og det er innført et system for etterskuddsfakturering. I Ullensvang er det etablert et kundesenter og det er utviklet et nettsted med publikumsinformasjon. En ekstra utfordring i perioden var at Kartverket også ble tildelt ansvaret for å registrere andeler i borettslag, en aktivitet som ble lagt til kundesenteret i Ullensvang.
Kilde: Kartverkets årsmelding for 2007 samt nettside.
Formidling av data og tjenester
1. januar 2011 overtok Kartverket selv formidlingen av egne data og tjenester. Fram til da var det Norsk Eiendomsinformasjon as (NE) som utførte dette på vegne av Kartverket. Det er opprettet en egen formidlingstjeneste som ivaretar oppgaven på vegne av alle Kartverkets enheter. Kartverket har inngått avtaler med en rekke forhandlere som betjener brukerne. I en overgangsperiode vil grunnboks- og matrikkeldata bli formidlet via NE.
Kilde: Årsrapport Kartverket, 2011
Kartverkets tilknytningsform endres fra forvaltningsbedrift til et bruttobudsjettert forvaltningsorgan fra og med 1. januar 2017. Omleggingen innebærer i all hovedsak en videreføring av gjeldende praksis, men kapittel- og poststrukturen for bevilgningene til Kartverket endres.
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.