FORVALTNINGSDATABASEN

Trygdeetaten - lokalt

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

01.01.1895* Nyopprettelse

Navn: Trygdeetaten - lokalt
Kort navn: Trygdeetaten - lokalt
Tilknytningsform: Andre ordinære forvaltningsorgan
Administrativt nivå: Høyeste nivå
COFOG: 10 Sosial beskyttelse
Type enhet: Gruppe
Lokalisering: -1

NB: Opprettelstidspunkt for LOKALT NIVÅ er usikkert…I følge lov av 17.6.1966 om folketrygd § 13-3 nr. 1 skulle det i hvert fylke være en nemnd til å utføre de oppgaver som ble pålagt den. I hvert fylke skulle det også være et trygdesekretariat til å tilrettelegge de saker som skulle forelegges nemnda. Trygdesekretariatene var trygdeadministrasjonens administrative enhet på fylkesplanet med statsansatte som jenestemenn. Utgiftene til nemndene og sekretariatene ble dekket av folketrygden.I 1991 ble Fylkestrygdekontorene etablert som en avløsning av de 18 fylkesnemndene med sekretariater. I flg. St.prp.nr.1 1988-89 hadde omorganiseringen som formål å bedre servicen og bidra til en mer ensartet praksis.I følge lov av 17.6.1966 om folketrygd § 13-4 og 13-5 skulle det også være et trygdekontor i hver kommune, eventuelt et felles trygdekontor for to eller flere kommuner.. Trygdekontoret ledes av en trygdesjef, og de ansatte er statstjenestemenn.Pr. 2004 ser strukturen i trygdeetaten slik ut:

- Rikstrygdeverket
- Fylkestrygdekontorene
- Hjelpemiddelsentralene ((trygdeetaten overtok ansvaret for finansiering og drift av disse fra 1.1.1994)
- Trygdekontorene
- Folketrygdkontoret for utenlandssaker
- Trygdeetatens innkrevingssentral

30.06.2006 Nedlagt via sammenslåing

Sammenslått inn i:

Arbeids- og velferdsetaten (NAV) ble åpnet 01. juli 2006. Etaten overtok da ansvarsområder og oppgaver som tidligere tilhørte Aetat Arbeidsdirektoratet , Rikstrygdeverket (RTV) og NAV interim.
Den nye Arbeids- og velferdsetaten skal bidra til å skape et inkluderende samfunn, et inkluderende arbeidsliv og et velfungerende arbeidsmarked. Etaten skal videre ivareta vanskeligstilte gruppers behov og bekjempe fattigdom, bl.a. ved å stimulere til arbeid og deltakelse. Etaten har også ansvar for å sikre inntekt ved arbeidsløshet, svangerskap og fødsel, aleneomsorg for barn, sykdom og skade, uførhet, alderdom og dødsfall.

Innen 2010 skal alle kommuner ha et lokalt NAV-kontor, og dette er en av de
største forvaltningsreformene i nyere tid.

På lokalt nivå finnes NAV Arbeid, NAV Trygd, NAV Hjelpemiddelsentral, NAV
Jobservice, NAV EURES, NAV Arbeidsrådgivning.

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.