FORVALTNINGSDATABASEN

Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav

Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

01.01.1993* Nyopprettelse

Navn: Trygdeetatens innkrevingssentral i Sør-Varanger
Kort navn: TI
Tilknytningsform: Andre ordinære forvaltningsorgan
COFOG: 10 Sosial beskyttelse
Overordnet: Rikstrygdeverket
Type enhet: Enhet som inngår i etat eller gruppe
Lokalisering: 2030 Sør-Varanger

Trygdeetatens innkrevingssentral i Sør-Varanger (TI)
Virksomheten starter som Trygdeetatens innkrevingssentral i Sør-Varanger (TI) som ble vedtatt etablert ved et regjeringsvedtak den 22.4. 1991. Opprettelsen var et ledd i samordning og overføring av bidragsarbeidet til trygdeetaten fra lensmenn og kommunale bidragsfogder til trygdeetaten. Etableringen ble organisert i et eget prosjekt, bidragsprosjektet, under ledelse av Rikrstrygdeverket (RTV).

Bidragsprosjektet ble utvidet i omfang og tid men alle prosjektaktiviteter var avsluttet den 31.12.1995, etter en gradvis overføring fra prosjektorganisasjonen til den permanente driftsorganisasjonen ved TI.
Kilde: Sluttrapport om etableringen av Trygdeetatens innkrevingssentral i Sør-Varanger (TI. Rikstrygdeverkets stønadsavdeling, Rapport 13/96
(https://www.nb.no/items/3a14063635cc061badba160cb5babc98?page=0)

I henhold til Statens sentrale tjenestemannsregister (SST) hadde TRYGDEETATENS INNKREVINGSSENTRAL ISØR-VARANGER (TI) til sammen 74 ansatte i 1993.

01.07.2006* Horisontal flytting

(Enheten har endret overordnet.)
Tilhører gruppe : NAV Kontroll og innkreving

TRYGDEETATENS INNKREVINGSSENTRAL overføres til NAV.
SST: til sammen 140 ansatte i 2006

01.01.2008* Navneendring

Navn: Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral
Kort navn: Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral

145 ansatte pr 2008.

01.01.2010* Navneendring

Navn: NAV Innkreving og kontroll
Kort navn: NAV Innkreving og kontroll

144 ansatte pr 2010

01.01.2011* Navneendring

Navn: NAV Innkreving
Kort navn: NAVI

SST: 152 ansatte pr 2012

NAV Innkreving (NAVI) fakturerer og krever inn løpende bidrag, bidragsgjeld, feilutbetalt stønad, gebyrer og refusjoner. I tillegg forskutterer og videreformidler NAVI innkrevd barnebidrag. NAVI behandler både innenlands- og utenlandssaker.
(Kilde: nav.no)

01.04.2018* Horisontal flytting

(Enheten har endret overordnet.)
Overordnet: Finansdepartementet
Tilhører gruppe : Skatteetaten

Forvaltningsansvaret for Lov om innkreving av underholdsbidrag mv. (bidragsinnkrevingsloven) overføres fra Arbeids- og velferdsaetaten fra 1.4.2018. Bakgrunnen for overføringen er at ansvaret for Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral fra 1. april 2018 overføres til fra Arbeids- og velferdsetaten til Skattetaten.

01.01.2019* Nyrapportering

(Enheten rapporterer til ny enhet.)
Overordnet: Skattedirektoratet

Fra 1. januar 2019 har etaten innført en ny organisasjonsmodell med landsdekkende oppgaveløsning. Innen utgangen av 2019 skal etaten ha innført en ny kontorstruktur med færre kontorer og større fagmiljøer.

Fra 2019 består Skatteetaten av et direktorat og seks divisjoner med landsdekkende ansvar. Skattekontorene løser oppgaver på etatsnivå og for hele landet, ikke bare for egen region.

Skattedirektoratet
Skattedirektoratet har fire avdelinger: virksomhetsstyring, HR, kommunikasjon og juridisk avdeling. Avdelingene er etatens kontaktpunkter overfor Finansdepartementet på sine fagområder. Direktoratet har også en sikkerhetsstab, en internasjonal stab og en enhet for administrative tjenester.

Divisjonene
De seks nye divisjonene har landsdekkende ansvar for hver sine fagområder. Fire av divisjonene, informasjonsforvaltning, brukerdialog, innsats og innkreving, har landsdekkende ansvar for etatens kjerneproduksjon. I tillegg skal divisjonene utvikling og IT støtte kjernevirksomheten og direktoratet.

I Skatteetatens nye organisering blir ansvar flyttet ut fra Skattedirektoratet til divisjonene. For eksempel vil divisjonsdirektøren for brukerdialog sitte i Bergen og innkrevingsdivisjonen vil ledes fra Trondheim. Det landsdekkende ansvaret for disse oppgavene ligger nå i Oslo. Alle dagens regionskontorer blir hovedseter for divisjonsdirektører eller avdelingsdirektører i ny organisering slik at Skatteetaten opprettholder en god geografisk ansvarsfordeling.

- Informasjonsforvaltning
- Brukerdialog
- Innsats
- Innkreving
- Utvikling
- IT

Divisjonen Innkreving har hovedansvaret for innkreving (regnskap og innfordring) på vegne av staten. Enheten sikrer at skatter, avgifter og andre krav betales til rett tid, og har kontakten med de kommunale skatteoppkreverne.

01.09.2023* Navneendring

Navn: Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav
Kort navn: Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav

Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav (tildligere NAV Innkreving) er en del av Skatteetaten.

Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav er innkrevingsmyndighet på vegne av NAV, Helfo, Garantikassen for fiskere og en rekke personlige bidragsmottakere. Det betyr at Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav kan kreve inn blant annet barnebidrag og feilutbetalte ytelser fra NAV.

Kilde: skattetaten.no
(https://www.skatteetaten.no/person/betaling-og-innkreving/generelt-om-innkreving/innkrevingssentralen-for-bidrag-og-tilbakebetalingskrav/)

Merk

* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.