ØKOKRIM, Den sentrale enhet for etterforskning og påtale av økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet.
Tabell: Antall ansatte, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt (Heltid) | Menn (Deltid) | Kvinner (Deltid) | Totalt (Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1990 | 20 | 10 | 30 | 8 | 8 | 28 | 2 | 2 | |
| 1991 | 21 | 11 | 32 | 10 | 10 | 31 | 1 | 1 | |
| 1992 | 30 | 16 | 46 | 15 | 15 | 45 | 1 | 1 | |
| 1993 | 35 | 20 | 55 | 19 | 19 | 54 | 1 | 1 | |
| 1994 | 40 | 22 | 62 | 17 | 17 | 57 | 5 | 5 | |
| 1995 | 49 | 29 | 78 | 23 | 23 | 72 | 6 | 6 | |
| 1996 | 54 | 33 | 87 | 26 | 26 | 79 | 1 | 7 | 8 |
| 1997 | 49 | 34 | 83 | 28 | 28 | 76 | 1 | 6 | 7 |
| 1998 | 56 | 31 | 87 | 24 | 24 | 79 | 1 | 7 | 8 |
| 1999 | 64 | 37 | 101 | 31 | 31 | 94 | 1 | 6 | 7 |
| 2000 | 59 | 35 | 94 | 27 | 27 | 84 | 2 | 8 | 10 |
| 2001 | 69 | 36 | 105 | 30 | 30 | 97 | 2 | 6 | 8 |
| 2002 | 69 | 42 | 111 | 34 | 34 | 99 | 4 | 8 | 12 |
| 2003 | 77 | 50 | 127 | 42 | 42 | 115 | 4 | 8 | 12 |
| 2004 | 82 | 48 | 130 | 41 | 41 | 121 | 2 | 7 | 9 |
| 2005 | 65 | 47 | 112 | 41 | 41 | 104 | 2 | 6 | 8 |
| 2006 | 70 | 51 | 121 | 43 | 43 | 111 | 2 | 8 | 10 |
| 2007 | 71 | 52 | 123 | 46 | 46 | 115 | 2 | 6 | 8 |
| 2008 | 77 | 56 | 133 | 50 | 50 | 125 | 2 | 6 | 8 |
| 2009 | 72 | 59 | 131 | 54 | 54 | 124 | 2 | 5 | 7 |
| 2010 | 72 | 73 | 145 | 67 | 67 | 138 | 1 | 6 | 7 |
| 2011 | 78 | 74 | 152 | 64 | 64 | 140 | 2 | 10 | 12 |
| 2012 | 70 | 71 | 141 | 63 | 63 | 132 | 1 | 8 | 9 |
| 2013 | 72 | 68 | 140 | 62 | 62 | 129 | 5 | 6 | 11 |
| 2014 | 78 | 68 | 146 | 58 | 58 | 134 | 2 | 10 | 12 |
Tabell: Antall årsverk, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt (Heltid) | Menn (Deltid) | Kvinner (Deltid) | Totalt (Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1990 | 20.0 | 9.5 | 29.5 | 8.0 | 8.0 | 28.0 | 1.5 | 1.5 | |
| 1991 | 21.0 | 10.8 | 31.8 | 10.0 | 10.0 | 31.0 | 0.8 | 0.8 | |
| 1992 | 30.0 | 15.8 | 45.8 | 15.0 | 15.0 | 45.0 | 0.8 | 0.8 | |
| 1993 | 35.0 | 19.8 | 54.8 | 19.0 | 19.0 | 54.0 | 0.8 | 0.8 | |
| 1994 | 40.0 | 21.0 | 61.0 | 17.0 | 17.0 | 57.0 | 4.0 | 4.0 | |
| 1995 | 49.0 | 27.3 | 76.3 | 23.0 | 23.0 | 72.0 | 4.3 | 4.3 | |
| 1996 | 53.8 | 31.6 | 85.4 | 26.0 | 26.0 | 79.0 | 0.8 | 5.6 | 6.4 |
| 1997 | 48.5 | 32.9 | 81.4 | 28.0 | 28.0 | 76.0 | 0.5 | 4.9 | 5.4 |
| 1998 | 55.5 | 29.8 | 85.3 | 24.0 | 24.0 | 79.0 | 0.5 | 5.8 | 6.3 |
| 1999 | 63.8 | 35.9 | 99.7 | 31.0 | 31.0 | 94.0 | 0.8 | 4.9 | 5.7000003 |
| 2000 | 58.6 | 33.5 | 92.1 | 27.0 | 27.0 | 84.0 | 1.6 | 6.5 | 8.1 |
| 2001 | 68.6 | 34.9 | 103.5 | 30.0 | 30.0 | 97.0 | 1.6 | 4.9 | 6.5 |
| 2002 | 67.9 | 40.45 | 108.35 | 34.0 | 34.0 | 99.0 | 2.9 | 6.45 | 9.35 |
| 2003 | 75.1 | 48.52 | 123.619995 | 42.0 | 42.0 | 115.0 | 2.1 | 6.52 | 8.62 |
| 2004 | 81.0 | 46.82 | 127.82 | 41.0 | 41.0 | 121.0 | 1.0 | 5.82 | 6.82 |
| 2005 | 64.0 | 45.25 | 109.25 | 41.0 | 41.0 | 104.0 | 1.0 | 4.25 | 5.25 |
| 2006 | 69.3 | 48.5 | 117.8 | 43.0 | 43.0 | 111.0 | 1.3 | 5.5 | 6.8 |
| 2007 | 70.3 | 50.1 | 120.4 | 46.0 | 46.0 | 115.0 | 1.3 | 4.1 | 5.3999996 |
| 2008 | 76.5 | 54.3 | 130.8 | 50.0 | 50.0 | 125.0 | 1.5 | 4.3 | 5.8 |
| 2009 | 71.5 | 57.3 | 128.8 | 54.0 | 54.0 | 124.0 | 1.5 | 3.3 | 4.8 |
| 2010 | 71.7 | 71.6 | 143.29999 | 67.0 | 67.0 | 138.0 | 0.7 | 4.6 | 5.2999997 |
| 2011 | 76.7 | 72.58 | 149.28 | 64.0 | 64.0 | 140.0 | 0.7 | 8.58 | 9.28 |
| 2012 | 69.4 | 69.3 | 138.7 | 63.0 | 63.0 | 132.0 | 0.4 | 6.3 | 6.7000003 |
| 2013 | 70.35 | 66.6 | 136.95001 | 62.0 | 62.0 | 129.0 | 3.35 | 4.6 | 7.95 |
| 2014 | 76.5 | 64.95 | 141.45 | 58.0 | 58.0 | 134.0 | 0.5 | 6.95 | 7.45 |
Tabell: Gjennomsnittsalder, ordinært regulativlønte
| År | Menn (Totalt) | Kvinner (Totalt) | Totalt (Totalt) | Menn (Heltid) | Kvinner (Heltid) | Totalt(Heltid) | Menn(Deltid) | Kvinner(Deltid) | Totalt(Deltid) |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1990 | 37 | 30 | 34 | 30 | 30 | 35 | |||
| 1991 | 37 | 32 | 36 | 33 | 33 | 36 | |||
| 1992 | 37 | 33 | 36 | 34 | 34 | 36 | |||
| 1993 | 37 | 31 | 35 | 32 | 32 | 35 | |||
| 1994 | 37 | 32 | 35 | 32 | 32 | 36 | 31 | 31 | |
| 1995 | 38 | 31 | 35 | 31 | 31 | 36 | 30 | 30 | |
| 1996 | 39 | 32 | 36 | 32 | 32 | 37 | 33 | 33 | |
| 1997 | 38 | 33 | 36 | 33 | 33 | 36 | 33 | 34 | |
| 1998 | 39 | 34 | 37 | 34 | 34 | 37 | 34 | 35 | |
| 1999 | 40 | 35 | 38 | 36 | 36 | 38 | 34 | 36 | |
| 2000 | 40 | 35 | 39 | 36 | 36 | 39 | 34 | 36 | |
| 2001 | 41 | 36 | 39 | 36 | 36 | 40 | 33 | 35 | |
| 2002 | 41 | 37 | 40 | 38 | 38 | 40 | 33 | 36 | |
| 2003 | 41 | 37 | 40 | 37 | 37 | 40 | 37 | 35 | |
| 2004 | 40 | 38 | 39 | 38 | 38 | 39 | 37 | 39 | |
| 2005 | 42 | 39 | 41 | 39 | 39 | 41 | 38 | 40 | |
| 2006 | 42 | 40 | 41 | 40 | 40 | 41 | 40 | 41 | |
| 2007 | 42 | 40 | 41 | 40 | 40 | 41 | 40 | 41 | |
| 2008 | 42 | 40 | 41 | 40 | 40 | 41 | 43 | 42 | |
| 2009 | 42 | 41 | 42 | 41 | 41 | 42 | 46 | 44 | |
| 2010 | 43 | 41 | 42 | 41 | 41 | 42 | 43 | 42 | |
| 2011 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | 41 | 41 | |
| 2012 | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 | 42 | 40 | |
| 2013 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | 35 | 45 | 40 |
| 2014 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 43 | 42 |
Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte
2001-01-01 00:00:00.0 Flytting inn i eller ut av etat/gruppe
(Enheten flytter inn i eller ut av en etat, gruppe under etat eller gruppe under departement.)
Overordnet
Politidirektoratet
Tilhører gruppe
Politiets særorgan
Type enhet
Enhet som inngår i etat eller gruppe
Rapporterer i politifaglige og administrative spørsmål til det nyetablerte Politidirektoratet.; jf. Ot.prp.nr.7 (1999-2000).
2024-10-15 00:00:00.0* Består via omorganisering
Bedragerienheten i Økokrim
14. oktober var det offisiell åpning av Økokrims nye bedragerienhet på Gjøvik.
Bakgrunn og Formål:
- Bedragerienheten er et resultat av den kraftige økningen i antall bedragerisaker, spesielt gjennom digitale kanaler.
- Enheten skal primært jobbe med forebygging av digitale bedragerier, etterforske dem og straffeforfølge gjerningspersoner.
- Enheten skal også bistå lokale politidistrikter med å oppklare saker.
- Formålet er å styrke bekjempelsen av bedrageri og svindel, og å sikre at kriminelle ikke får økonomiske gevinster fra slike handlinger.
Plassering i Gjøvik:
- Regjeringen valgte å plassere bedragerienheten i Gjøvik, selv om Økokrim ønsket å plassere den i Oslo eller Trondheim.
- Gjøvik ble valgt på grunn av nærhet til NTNUs campus og et sterkt fagmiljø innenfor relevante områder.
- Økokrim-sjef Pål Lønseth har tidligere uttalt at plasseringen i Gjøvik kan gjøre samarbeidet med bankene vanskeligere, men at enheten vil gjøre sitt beste for å løse utfordringen.
Finanstilsynet skal også få en ny enhet på Hamar for å gå etter tilretteleggerne av svindel.
Kilder:
- https://www.digi.no/nyhetsstudio/oekokrims-nye-bedragerienhet-paa-gjoevik-aapnet/58462
- https://www.offentligservice.no/bedragerienheten-i-oekokrim-er-offisielt-aapnet.6693417-409725.html
- https://finanswatch.no/nyheter/bank/article16270307.ece
2026-01-01 00:00:00.0* Består via omorganisering
Økokrim etablerer seg over hele landet
Regjeringen har tildelt 50 millioner kroner for å styrke arbeidet med å inndra utbytte fra straffbare handlinger, og det er nå besluttet at Økokrim skal ansette 24 spesialetterforskere over hele landet.
Med satsingen dobles ambisjonene for inndragning nasjonalt. I 2024 tok politiet inn om lag en halv milliard kroner i inndragning og erstatning. Målet er at politidistrikt og særorgan årlig skal ta inn til sammen en milliard kroner i inndragning og erstatning, på lengre sikt enda høyere beløp.
De Økokrim-ansatte spesialetterforskerne vil bli plassert i seks regioner, og skal dekke alle landets politidistrikt:
- Tromsø (Troms)
- Trondheim (Trøndelag)
- Bergen (Vest)
- Oslo (Grønland)
- Larvik (Sør-Øst PD)
- Lillestrøm/Grålum (Øst-PD)
Kilde: Økokrim, pressemelding 19.5.2025: "Økokrim etablerer seg over hele landet"
https://www.okokrim.no/oekokrim-etablerer-seg-over-hele-landet.6719018-549344.html
________________________________________________
Fra utlysningstekst for stillingene:
Spesialetterforskere med økonomifaglig bakgrunn
Økokrim
Økokrim skal understøtte politiets arbeid med inndragning gjennom nasjonal fagforvaltning og utvikling av en målrettet innsats for å sikre økt inndragning av utbytte fra straffbare handlinger. Inndragning av utbytte er et viktig virkemiddel i kampen mot all profittmotivert kriminalitet og en kriminell økonomi. Kriminelle nettverk og andre vinningsforbrytere, utnytter systemiske sårbarheter i samfunnet og er med på å true tilliten som samfunnsaktører har til hverandre. Slik undergraver de våre samfunnsstrukturer. I bekjempelsen av kriminalitet der muligheten for profitt er stor, kan inndragning være vel så virkningsfullt som straff. Økokrim skal derfor nå rekruttere flere spesialetterforskere for å styrke det nasjonale arbeidet med inndragning av utbytte fra kriminalitet. Dette arbeidet har vi kalt Inndragningsløftet.
Om stillingen
De som ansettes vil være ansatt i etterforskingsavdelingen i Økokrim i Oslo, men vil ha lokal plassering og har arbeidssted i ett av følgende politidistrikter: Oslo (Oslo), Øst (Lillestrøm eller Grålum), Sør-Øst (Larvik), Vest (Bergen), Trøndelag (Trondheim) eller Troms (Tromsø). På hver av disse lokasjonene skal det etableres/videreutvikles fagmiljøer som særskilt jobber med inndragning.
Kilde: webcruiter.com
https://85340.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4929747402?language=nb&link_source_id=0