Mattilsynet
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Ansatte
- StatRes
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2004 | 646 | 843 | 1489 | 548 | 576 | 1124 | 98 | 267 | 365 |
2005 | 646 | 888 | 1534 | 566 | 588 | 1154 | 80 | 300 | 380 |
2006 | 615 | 876 | 1491 | 539 | 580 | 1119 | 76 | 296 | 372 |
2007 | 611 | 930 | 1541 | 539 | 650 | 1189 | 72 | 280 | 352 |
2008 | 563 | 855 | 1418 | 491 | 602 | 1093 | 72 | 253 | 325 |
2009 | 544 | 868 | 1412 | 474 | 630 | 1104 | 70 | 238 | 308 |
2010 | 552 | 881 | 1433 | 484 | 630 | 1114 | 68 | 251 | 319 |
2011 | 548 | 877 | 1425 | 479 | 617 | 1096 | 69 | 260 | 329 |
2012 | 546 | 890 | 1436 | 473 | 629 | 1102 | 73 | 261 | 334 |
2013 | 515 | 879 | 1394 | 449 | 629 | 1078 | 66 | 250 | 316 |
2014 | 486 | 896 | 1382 | 432 | 660 | 1092 | 54 | 236 | 290 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2004 | 47 | 40 | 43 | 47 | 39 | 43 | 49 | 43 | 44 |
2005 | 47 | 40 | 43 | 46 | 40 | 43 | 49 | 41 | 43 |
2006 | 47 | 41 | 43 | 47 | 41 | 44 | 49 | 42 | 43 |
2007 | 47 | 41 | 44 | 47 | 40 | 43 | 50 | 43 | 44 |
2008 | 48 | 42 | 45 | 48 | 42 | 44 | 51 | 44 | 46 |
2009 | 49 | 43 | 45 | 48 | 42 | 44 | 53 | 45 | 46 |
2010 | 49 | 43 | 45 | 48 | 43 | 45 | 56 | 44 | 47 |
2011 | 49 | 44 | 46 | 48 | 43 | 45 | 55 | 45 | 47 |
2012 | 50 | 44 | 46 | 49 | 43 | 46 | 57 | 46 | 48 |
2013 | 50 | 45 | 47 | 49 | 44 | 46 | 57 | 45 | 48 |
2014 | 50 | 45 | 47 | 50 | 44 | 47 | 56 | 47 | 48 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte
01.02.2015 Består via omorganisering
Prop. 3 L (2014-2015), Innst. 69 L (2014-2015) Endringer i matloven (Mattilsynets organisering, gebyr og virkemidler), Lovvedtak 9 (2014-2015).
Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i denne proposisjonen endringer i lov 19. desember 2003 nr. 124 om matproduksjon og mattrygghet mv. (matloven) når det gjelder Mattilsynets organisering. Regjeringen ønsker å legge til rette for en enklere, mer enhetlig og effektiv forvaltning og bedre styring. Mattilsynet har foreslått en enklere organisering med to forvaltningsnivåer, hovedkontor og regioner, og mer effektive virkemidler for å oppnå bedre etterlevelse av regelverket. Mattilsynet er i dag organisert i tre forvaltningsnivåer. Dette er lovfestet i matloven § 23.
I denne proposisjonen foreslås derfor å oppheve bindingen i matloven av Mattilsynets organisering i tre forvaltningsnivåer. De øvrige lovene Mattilsynet forvalter, har ikke tilsvarende bestemmelser om organiseringen.
----------------
Ny organisasjonsmodell for Mattilsynet ble satt i verk 1. februar 2015. Tilsynet har nå to forvaltningsnivåer. Regionene utgjør ett forvaltningsnivå og hovedkontoret det andre. Antall regioner er redusert fra åtte til fem, og hovedkontoret er i tillegg omorganisert. Gjennom dette er det frigjort ressurser fra administrative oppgaver til utøvende tilsyn og rettledning i virksomhetene.
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.