Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2001 | 15 | 13 | 28 | 15 | 9 | 24 | 4 | 4 | |
2002 | 17 | 15 | 32 | 15 | 14 | 29 | 2 | 1 | 3 |
2003 | 18 | 18 | 36 | 18 | 13 | 31 | 5 | 5 | |
2004 | 20 | 17 | 37 | 20 | 12 | 32 | 5 | 5 | |
2005 | 23 | 17 | 40 | 23 | 13 | 36 | 4 | 4 | |
2006 | 24 | 18 | 42 | 24 | 15 | 39 | 3 | 3 | |
2007 | 23 | 16 | 39 | 23 | 13 | 36 | 3 | 3 | |
2008 | 24 | 18 | 42 | 24 | 13 | 37 | 5 | 5 | |
2009 | 26 | 23 | 49 | 26 | 17 | 43 | 6 | 6 | |
2010 | 24 | 24 | 48 | 24 | 17 | 41 | 7 | 7 | |
2011 | 25 | 25 | 50 | 23 | 19 | 42 | 2 | 6 | 8 |
2012 | 27 | 24 | 51 | 24 | 19 | 43 | 3 | 5 | 8 |
2013 | 28 | 26 | 54 | 26 | 21 | 47 | 2 | 5 | 7 |
2014 | 29 | 27 | 56 | 27 | 22 | 49 | 2 | 5 | 7 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
2001 | 43 | 44 | 43 | 43 | 48 | 45 | |||
2002 | 43 | 45 | 44 | 44 | 46 | 45 | |||
2003 | 45 | 46 | 45 | 45 | 49 | 46 | 37 | 37 | |
2004 | 47 | 45 | 46 | 47 | 48 | 47 | 38 | 38 | |
2005 | 46 | 47 | 46 | 46 | 46 | 46 | |||
2006 | 46 | 47 | 46 | 46 | 47 | 46 | |||
2007 | 46 | 46 | 46 | 46 | 45 | 46 | |||
2008 | 46 | 47 | 46 | 46 | 46 | 46 | 47 | 47 | |
2009 | 46 | 44 | 45 | 46 | 45 | 46 | 43 | 43 | |
2010 | 46 | 45 | 45 | 46 | 46 | 46 | 43 | 43 | |
2011 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 46 | 45 | 46 | |
2012 | 46 | 47 | 46 | 46 | 47 | 46 | 44 | 45 | |
2013 | 46 | 46 | 46 | 47 | 47 | 47 | 45 | 45 | |
2014 | 48 | 48 | 48 | 48 | 48 | 48 | 45 | 45 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Nettobudsjettert fra budsjetterminen 2002 (forvaltningsorgan med særskilte fullmakter).
For å styrke den forretningsmessige utvikling innen eiendomsutvikling og småkraft, er det opprettet to heleide datterselskaper under fondet:
- Clemens Eiendomsutvikling KS
- Clemens Kraft KS.
Stat og kirke skilles og Den norske kirke omdannes til et eget rettssubjekt.
Stortinget har enstemmig vedtatt en ordning for oppdelingen av Opplysningsvesenets fond (OVF) mellom staten og kirken. Eiendommer av særlig kirkelig verdi overføres til Den norske kirke som eier, mens staten blir eier av de øvrige eiendelene. Kirkens verdier skilles ut først, deretter bør staten gjøre egne vurderinger av forvaltningen av de gjenværende verdiene i fondet. Betingelsen for delingen av fondet er at staten øker sin innsats for bevaring av de kulturhistorisk viktige kirkebyggene som svarer til de verdiene staten blir eier av. Statens økte innsats skal ikke avløse eller komme til erstatning for kommunenes økonomiske ansvar for kirkebyggene. Videre har Stortinget enstemmig bedt regjeringen om å komme tilbake med sak om nærmere bestemte forhold om fondseiendommene staten overtar etter oppdelingen av OVF, samt bedt regjeringen utarbeide en plan for utbedring av verneverdige kirkebygg.
Kilde: Meld. St. 29 (2018-2019), Innst. 209 S (2019-2020) Opplysningsvesenets fond.
Innstilling avgitt 24.03.2020, debattert i Stortinget 14.04.2020, votert i Stortinget 14.04.2020, vedtak i samsvar med innstillingen
____________________________________________________________
Opplysningsvesenets fond er ei ren formuesmasse, uten egen organisasjon eller egne tilsatte, mens forvaltingsorganet er en del av statsforvaltingen. De som har arbeidet sitt i forvaltingsorganet, er tilsatt i staten. Forvaltingsorganet har i 2020 omtrent 60 tilsatte og et budsjett på rundt 80 mill. kroner. Utgiftene til forvaltingsorganet blir hilt ut finansiert av fondet, og siden det er en nettobudsjettert virksomhet, blir det ikke bevilget midler til forvaltingsorganet over statsbudsjettet. Fondet er ikke en del av statsbudsjettet eller statsregnskapet og er heller ikke regnet med i staten sin kapitalregnskap.
Regneskapet til forvaltingsorganet og Opplysningsvesenets fond blir revidert av Riksrevisjonen.
Kilde: Prop. 144 L (2020–2021) Lov om Opplysningsvesenets fond
Lov om Opplysningsvesenets fond - Prop. 144 L (2020-2021), Innst. 623 L (2020-2021), Lovvedtak 175 (2020-2021). Stortingets første og andre gongs behandling hv. 10. og 14. juni 2021. Fremja av Barne- og familiedepartementet. Loven følger opp Meld. St. 29 (2018–2019) Opplysningsvesenets fond, jf. Innst. 209 S (2019–2020).
Stortinget har enstemmig vedtatt regjeringens forslag til ny lov om Opplysningsvesenets fond. Loven danner det rettslige grunnlaget for å dele fondets verdier og gi eiendomsretten til Den norske kirke og staten, og skal sikre at verdiene i fondet blir forvaltet i samsvar med Grunnloven § 116. Den norske kirke får vederlagsfritt overført eiendommer og andre verdier som har sælig verdi for kirken, og blir eier av disse. Staten blir eier av de øvrige verdiene i fondet.
Ikrafttredelse 01.01.2022 (lov 98)
Delt ikraftsetting av loven. Loven trer i kraft 1. januar 2022, med unntak av endringsloven § 9, endringen i lov 7. juni 1996 nr. 32 om gravplasser, kremasjon og gravferd § 16 andre ledd andre punktum, som trer i kraft straks.
Kilde: Stortinget.no
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=84475
_________________________________________________
Uttdrag fra vedtak til lov om Opplysningsvesenets fond:
§ 1 Opplysningsvesenets fond
Opplysningsvesenets fond er sett saman av det som er att av det benefiserte godset til presteskapet, og seinare tileigna eller tillagde eigedommar og kapital.
Grunnkapitalen i fondet er eigedommane til fondet og kapitalfondet. Kapitalfondet er bokført verdi av eigedommar og vinstar ved sal av eigedommar.
Opplysningsvesenets fond er eit eige rettssubjekt.
§ 2 Føremålet med lova
Lova skal sikre at verdiane i Opplysningsvesenets fond blir forvalta i samsvar med Grunnlova § 116.
§ 3 Forvalting av fondet
Fondet blir forvalta av Kongen, som mellom anna fastset korleis fondet skal organiserast, og tek avgjerder om rettslege disposisjonar som gjeld eigedelane til fondet. Vinstar ved sal av eigedommar skal leggjast til kapitalfondet.
§ 4 Statens eigedomsrett
Opplysningsvesenets fond er eit statleg fond frå 1. januar 2023. Med unntak av dei eigedelane som blir overførte til Den norske kyrkja etter § 5, kan grunnkapitalen i fondet ikkje givast bort eller brukast opp.
§ 5 Overføring av eigedelar til Den norske kyrkja
Eigedommar og andre eigedelar i fondet som har ein særskild verdi for Den norske kyrkja, kan overførast til kyrkja utan vederlag. Gravplassar og kyrkjegrunn kan overførast til vedkommande sokn. Eigedelane skal ikkje gi Den norske kyrkja nokon økonomisk vinst til fordel for si allmenne verksemd. Fondet kan dekkje utgifter som Den norske kyrkja får i samband med overtakinga av eigedommar etter fyrste punktum.
Kilde: Lovdata
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-06-18-98
Opplysningsvesenets fond blei statleg frå 1. januar 2023
§ 116 i Grunnloven om OVF ble opphevet. OVF ble en statlig virksomhet.
Uttdrag fra vedtak til lov om Opplysningsvesenets fond:
§ 4 Statens eigedomsrett
Opplysningsvesenets fond er eit statleg fond frå 1. januar 2023. Med unntak av dei eigedelane som blir overførte til Den norske kyrkja etter § 5, kan grunnkapitalen i fondet ikkje givast bort eller brukast opp.
OVF blir Allstad as
Opplysningsvesenets fond og Clemens Eiendom blir fra 1. september til Allstad.
Ny eier, nytt selskap og nytt navn
Stortinget vedtok i juni 2024, at eierskapet av OVF flyttes fra Barne- og familiedepartementet til Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). Staten vil fortsatt være ene-eier av selskapet, og eierskapsavdelingen i NFD vil utøve eierskapet. Stortinget vedtok også at OVF skal omdannes fra å være et fond med eget forvaltningsorgan og egen særlov, til å bli et statlig eid aksjeselskap. Det medfører at fra 1. september, vil Opplysningsvesenets fond og det heleide datterselskapet Clemens Eiendom (CE), bli et nytt felles selskap. Verdiene i OVF og CE blir inngående balanse i det nye selskapet, og alle ansatte, kundeforhold, leverandørforhold osv. blir videreført i det nye selskapet.
Det nye selskapet heter Allstad – et navn som spiller på den brede tilstedeværelsen i store deler av landet. Selskapet vil få nytt organisasjonsnummer, og en juridisk struktur der Allstad as er navnet på konsernet. Datterselskapene Geisli Energi og Clemens Kraft, som eies sammen med likeverdige partnere, er ikke omfattet av omdanningen.
Selv om vi står overfor store endringer, blir likevel mye som før. Vi er stort sett de samme folka med det samme pågangsmotet og ønsket om skape verdier for felleskapet. Vi skal fortsatt forvalte og utvikle eiendom i by og bygd, drive skog- og landbruk, utvikle grønn energi for et grønt skifte og ta vare på-, og formidle prestegårdshistorien.
Nytt samfunnsoppdrag
Regjeringen har besluttet at utbytte fra Allstad, i sin helhet skal gå til å bygge opp Kirkebevaringsfondet som ble etablert under Riksantikvaren tidligere i år. Dette fondet skal finansiere vedlikehold og restaurering av nær tusen kulturhistoriske kirker i Norge, og er et samfunnsoppdrag som Allstad finner meningsfullt og er stolte av å bidra til.
Kilde: ovf.no/aktuelt/ovf-blir-allstad - Publisert 19.08.2024
_________________________________________________________________________________________
Vedtak i korthet
Stortinget har vedtatt å omdanne Opplysningsvesenets fond til aksjeslskap, hvor forvaltningen av statens eierskap i selskapet overføres til Nærings- og fiskeridepartementet. Den vedtatte omdanningsloven inneholder spesialbestemmelser som av hensyn til den eksisterende reguleringen i lov om Opplysningsvesenets fond og av andre praktiske grunner er nødvendige for å omdanne fondet til aksjeselskap. Storinget vedtok også å be regjeringen sørge for at aksjeselskapets mål, vedtekter eller strategi bidrar til allmennhetens reelle tilgang til jakt og fiske på selskapets eiendommer.
Behandling og innstilling
Innstilling avgitt 28.05.2024
Behandlet andre gang i Stortinget 17.06.2024
_________________________________________________________________________________________
BAKGRUNN:
I Meld. St. 29 (2018–2019) Opplysningsvesenets fond, jf. Innst. 209 S (2019-2020), tok departementet opp spørsmålet om den framtidige organiseringen av fondet i forbindelse med vurderingene av fondets eierskap. Stortinget besluttet at verdiene i fondet skulle deles mellom staten og Den norske kirke, jf. vedtak nr. 500, 14, april 2020.
Den 14. juni 2021 vedtok Stortinget ny lov om Opplysningsvesenets fond, jf. Prop. 144 L (2020– 2021) Lov om Opplysningsvesenets fond og Innst. 623 L (2020–2021). Lova følgjer opp Innst. 209 S (2019–2020) og skal leggje det rettslege grunnlaget for deling av Opplysningsvesenets fond mellom Den norske kyrkja og staten, i samsvar med stortingsvedtaka. I proposisjonen blir det lagt til grunn at Den norske kyrkja og staten er likeverdige partar i delingsarbeidet. Etter innspel frå partane er det no bestemt kva eigedommar som skal overførast til kyrkja. Det blir no arbeidd med å gjennomføre overføringane og vilkåra for dette. Opplysningsvesenets fond blei statleg frå 1. januar 2023. Staten overtok med dette verdiar som tidlegare er anslått til å vere i storleiksorden 10 mrd. kroner
VIDERE SAKSGANG:
- Prop. 82 L (2023–2024) Lov om omdanning av Opplysningsvesenets fond til aksjeselskap
- Innst. 359 L (2023–2024) Innstilling fra familie- og kulturkomiteen om Lov om omdanning av Opplysningsvesenets fond til aksjeselskap
Departementet legger til grunn at statens bidrag til istandsetting av kulturhistorisk verdifulle kirkebygg, som en følge av Stortingets beslutning om delingen av fondets eiendeler, skal oppfylles blant annet gjennom eventuelle utbytter fra Opplysningsvesenets fond til et kirkebevaringsfond, i tillegg til ordinær finansiering over statsbudsjettet. Det er departementets vurdering at dette hensynet, samt generelt å videreutvikle verdiene i Opplysningsvesenets fond, best kan oppnås ved omdanning av fondet til et aksjeselskap, hvor forvaltningen av statens eierskap i selskapet etter omdanningen overføres til Nærings- og fiskeridepartementet (jf. Prop. 1 S (2023–2024) Barne- og familiedepartementet side 33).
Omdanningen av Opplysningsvesenets fond til et nytt rettssubjekt innebærer en virksomhetsoverdragelse for de ansatte etter arbeidsmiljøloven kapittel 16, som utløser rettigheter og plikter som må hensyntas i prosessen.
………….
Riksantikvaren
Kirkebevaringsfondet er eid av Barne- og familiedepartementet, som har utnevnt et programstyre med medlemmer fra Den norske kirke, Hovedorganisasjonen KA og Riksantikvaren. Riksantikvaren leder programsekretariatet for fondet. 2024 er et oppstartsår for Kirkebevaringsfondet, og i revidert nasjonalbudsjett for 2024 har Stortinget bevilget 100 millioner kroner til istandsetting, brannsikring og konservering av kulturhistorisk verdifulle kirkebygg.
Programsekretariatet for kyrkjebevaringsfondet skal ha sete i Trondheim, og er leia av Riksantikvaren. Sekretariatet vil bestå av dagleg leiar og skal ha totalt 12 tilsette frå samarbeidspartnarane i arbeidet med kyrkebevaringsfondet. Sju av dei tilsette kjem frå Riksantikvaren, mens Hovedorganisasjonen KA har tre og Den norske kyrkja har 1,5 tilsette i sekretariatet.
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.