Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1992 | 48 | 109 | 157 | 47 | 90 | 137 | 1 | 19 | 20 |
1993 | 55 | 106 | 161 | 54 | 88 | 142 | 1 | 18 | 19 |
1994 | 51 | 98 | 149 | 49 | 78 | 127 | 2 | 20 | 22 |
1995 | 52 | 102 | 154 | 48 | 83 | 131 | 4 | 19 | 23 |
1996 | 50 | 112 | 162 | 46 | 93 | 139 | 4 | 19 | 23 |
1997 | 74 | 109 | 183 | 65 | 90 | 155 | 9 | 19 | 28 |
1998 | 67 | 106 | 173 | 61 | 90 | 151 | 6 | 16 | 22 |
1999 | 72 | 108 | 180 | 59 | 91 | 150 | 13 | 17 | 30 |
2000 | 72 | 108 | 180 | 63 | 88 | 151 | 9 | 20 | 29 |
2001 | 60 | 96 | 156 | 45 | 76 | 121 | 15 | 20 | 35 |
2002 | 151 | 262 | 413 | 120 | 198 | 318 | 31 | 64 | 95 |
2003 | 36 | 48 | 84 | 30 | 37 | 67 | 6 | 11 | 17 |
2004 | 35 | 52 | 87 | 30 | 43 | 73 | 5 | 9 | 14 |
2005 | 35 | 52 | 87 | 31 | 48 | 79 | 4 | 4 | 8 |
2006 | 33 | 60 | 93 | 31 | 53 | 84 | 2 | 7 | 9 |
2007 | 34 | 57 | 91 | 32 | 43 | 75 | 2 | 14 | 16 |
2008 | 33 | 59 | 92 | 30 | 47 | 77 | 3 | 12 | 15 |
2009 | 32 | 51 | 83 | 29 | 43 | 72 | 3 | 8 | 11 |
2010 | 38 | 63 | 101 | 31 | 52 | 83 | 7 | 11 | 18 |
2011 | 36 | 71 | 107 | 28 | 55 | 83 | 8 | 16 | 24 |
2012 | 37 | 77 | 114 | 31 | 59 | 90 | 6 | 18 | 24 |
2013 | 39 | 75 | 114 | 34 | 57 | 91 | 5 | 18 | 23 |
2014 | 42 | 72 | 114 | 35 | 56 | 91 | 7 | 16 | 23 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1992 | 42 | 42 | 42 | 42 | 43 | 42 | 41 | 41 | |
1993 | 42 | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 | |
1994 | 42 | 43 | 43 | 42 | 43 | 43 | 41 | 42 | |
1995 | 42 | 43 | 42 | 42 | 43 | 43 | 40 | 40 | |
1996 | 41 | 44 | 43 | 41 | 44 | 43 | 42 | 42 | |
1997 | 41 | 44 | 43 | 40 | 44 | 43 | 43 | 41 | 42 |
1998 | 41 | 44 | 43 | 41 | 44 | 43 | 45 | 42 | 43 |
1999 | 44 | 43 | 44 | 43 | 44 | 44 | 46 | 40 | 42 |
2000 | 43 | 44 | 44 | 43 | 45 | 44 | 46 | 40 | 42 |
2001 | 45 | 45 | 45 | 42 | 46 | 45 | 51 | 43 | 47 |
2002 | 49 | 48 | 48 | 47 | 47 | 47 | 56 | 48 | 50 |
2003 | 45 | 46 | 45 | 45 | 47 | 46 | 46 | 42 | 44 |
2004 | 46 | 46 | 46 | 46 | 47 | 46 | 51 | 45 | 47 |
2005 | 48 | 47 | 47 | 47 | 46 | 47 | 52 | ||
2006 | 48 | 47 | 47 | 47 | 46 | 47 | 51 | 51 | |
2007 | 49 | 48 | 48 | 48 | 47 | 48 | 48 | 48 | |
2008 | 50 | 48 | 49 | 50 | 48 | 49 | 48 | 49 | |
2009 | 50 | 48 | 49 | 50 | 49 | 49 | 45 | 48 | |
2010 | 50 | 49 | 49 | 49 | 49 | 49 | 51 | 50 | 51 |
2011 | 50 | 50 | 50 | 50 | 51 | 50 | 49 | 49 | 49 |
2012 | 50 | 50 | 50 | 51 | 51 | 51 | 49 | 48 | 48 |
2013 | 49 | 51 | 50 | 49 | 52 | 51 | 51 | 47 | 48 |
2014 | 50 | 49 | 49 | 50 | 50 | 50 | 46 | 46 | 46 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Ved kgl. res. av 23. november 1983 ble Helsedirektoratet skilt ut fra Sosialdepartementet til et frittstående fagdirektorat. Samtidig ble det opprettet en helseavdeling i departementet. Helsedirektoratet ble omorganisert internt, fagkontorene ble nedlagt og erstattet av fem avdelinger ledet av avdelingsdirektører.
______________________________________________________________________________________
Helsedirektoratet foretar videre en ny intern omorganisering med virkning fra 1. januar 1989. Samme antall avdelinger ble opprettholdt, men med gjennomgripende endringer. Det ble blant annet opprettet en avdeling for helserett og en avdeling for forebyggende arbeid.
Det ble i 1987 besluttet at Statens næringsmiddeltilsyn (SNT) skulle etableres fra 1988, med ressurser fra Helsedirektoratet, Statens kvalitetskontroll for vegetabilske konserver (SKVK), Fiskeridepartementet og Landbruksdepartementet, samt Styret for næringsmiddelkontrollen. Statens kvalitetskontroll for vegetabilske konserver ble for øvrig opprettet som frittstående institusjon 28.12.1948 på bakgrunn av Lov om kvalitetskontroll av landbruksvarer m.m. av 17.6.1932.
I 1990 begynte Sosialdepartementet en gjennomgang av hele den statlige helseforvaltning. Og i 1992 foreslo Regjeringen i Ot. prp. nr. 43 (1991-92) å legge ned Helsedirektoratet og opprette tre kompetansesentre som skulle overta oppgavene til direktoratet og de statlige helsefaglige institusjonene. Stortinget fulgte ikke forslaget, men vedtok at Helsedirektoratet skulle omorganiseres og endres til Statens helsetilsyn. Stortinget la særlig vekt på tilsynsoppgavene og arbeidet med rettssikkerhet i helsetjenesten. Endringen ble gjennomført fra 1. januar 1994. Fra samme dato ble forvaltningsansvaret for underliggende institusjoner (unntatt fylkeslegene) overført til Sosial- og helsedepartementet. Ny avdelingsstruktur ble satt i verk fra april 1994.
Fra 1. januar ble legemiddelforvaltningen i Norge samlet i Statens legemiddelverk. Tidligere Statens legemiddelkontroll (opprettet 1974), hoveddelen av Avdelingen for apotek og legemidler i Statens helsetilsyn og deler av Rikstrygdeverket utgjør det nye legemiddelverket. Formålet med etaten er en mer hensiktsmessig organisering av ressursene på legemiddelområdet.
NB * NB * NB: Endringer 1.1.2002:
I forbindelse med omorganiseringen av den sentrale sosial- og helseforvaltningen fra 1.1.2002 blir Statens helsetilsyn omorganisert. En rekke oppgaver overføres til de nyetablerte enhetene Sosial- og helsedirektoratet og Nasjonalt folkehelseinstitutt. Omorganiseringen av Statens helsetilsyn er begrunnet i at tilsynsfunksjonen skal styrkes og tydeliggjøres, og skilles fra forvaltnings- og iverksettingsoppgaver. Dette vurderes som viktig både utfra hensynet til rettssikkerhet for den enkelte pasient og bruker, og utfra faglige og økonomiske hensyn. Helsetilsynet er fra samme dato organisert med helsedirektøren og tre avdelinger: avdeling for tilsynssaker, avdeling for planlagt tilsyn og avdeling for fellestjenester. Fylkeslegene er fortsatt underlagt Helsetilsynet. Statens autorisasjonskontor for helsepersonell, som ble opprettet 1. januar 2001 som organ under Helsetilsynet, har fra 1. januar 2002 Sosial- og helsedirektoratet som overordnet.
Etablerer én felles klage- og tilsynsinstans for helse- og omsorgstjenester
1. januar 2012 ble Helsetilsynet i fylket integrert på lik linje med andre fagområder i fylkesmannsembetet. Fra samme dato opphørte derfor bruken av navnet ’Helsetilsynet i fylket’. De oppgavene Helsetilsynet har utført i fylket er nå en del av Fylkesmannens oppgaver. Fylkesmannen er med dette felles klage- og tilsynsinstans innen både barnevern-, sosial-, helse- og omsorgstjenesten.
- Regjeringen ønsker å gjøre det lettere for brukere av helse- og omsorgstjenester ved klage. En klage vil ofte kunne omhandle både helse- og omsorgstjenesten i kommunen og helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten. Endringen betyr at pasienter og brukere kan henvende seg til én klageinstans i stedet for to forskjellige, sier fornyingsminister Rigmor Aasrud.
Det er i tråd med intensjonen i samhandlingsreformen at behandling av klager på, og tilsyn med, disse tjenestene ligger til samme instans som nå er Fylkesmannen.
Statens helsetilsyn har fortsatt det overordnede faglige tilsynet med helse- og omsorgstjenesten i landet. Fylkesmannen er, som regional tilsynsinstans, dermed underlagt faglig instruksjonsmyndighet fra Statens helsetilsyn.
Endringen følger av ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester og helsetilsynsloven.
Kilde: Pressemelding, 03.01.2012 - FAD
(www.regjeringen.no/nb/dep/fad/pressesenter/pressemeldinger/2012/etablerer-en-felles-klage--og-tilsynsins.html?id=668047)
Statens helsetilsyn fekk ny organisering 1. november 2021:
- Avdeling for tilsyn med barnevern, sosial- og helsetjenestene
- Avdeling for tilsyns- og klagesaker i helse- og omsorgstjenesten
- Avdeling for operativt tilsyn
- Avdeling for virksomhetsstyring
Kilde: helsetilsynet.no
https://www.helsetilsynet.no/om-oss/oppgaver-organisering-statens-helsetilsyn/
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.