Landbruks- og matdepartementet
Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
- Enhet
- Endringshistorie
- Forvaltningshierarki
- Enhetsregisteret hierarki
- Relasjoner
- Litteratur
- Årsmeldinger
- Tildelingsbrev
- Lovdata
- Utvalg
- Ansatte
- StatRes
- Lenker
- Instrukser
- Organisjonsprinsipp
- Regnskapsprinsipper
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 121 | 81 | 202 | 121 | 64 | 185 | 17 | 17 | |
1981 | 125 | 81 | 206 | 125 | 61 | 186 | 20 | 20 | |
1982 | 123 | 81 | 204 | 122 | 60 | 182 | 1 | 21 | 22 |
1983 | 126 | 82 | 208 | 126 | 62 | 188 | 20 | 20 | |
1984 | 121 | 82 | 203 | 120 | 60 | 180 | 1 | 22 | 23 |
1985 | 122 | 78 | 200 | 122 | 56 | 178 | 22 | 22 | |
1986 | 122 | 86 | 208 | 121 | 61 | 182 | 1 | 25 | 26 |
1987 | 120 | 91 | 211 | 118 | 65 | 183 | 2 | 26 | 28 |
1988 | 111 | 95 | 206 | 110 | 70 | 180 | 1 | 25 | 26 |
1989 | 114 | 94 | 208 | 110 | 73 | 183 | 4 | 21 | 25 |
1990 | 109 | 98 | 207 | 105 | 72 | 177 | 4 | 26 | 30 |
1991 | 110 | 94 | 204 | 105 | 70 | 175 | 5 | 24 | 29 |
1992 | 103 | 89 | 192 | 99 | 68 | 167 | 4 | 21 | 25 |
1993 | 108 | 93 | 201 | 104 | 69 | 173 | 4 | 24 | 28 |
1994 | 107 | 93 | 200 | 106 | 68 | 174 | 1 | 25 | 26 |
1995 | 103 | 96 | 199 | 101 | 68 | 169 | 2 | 28 | 30 |
1996 | 90 | 96 | 186 | 86 | 69 | 155 | 4 | 27 | 31 |
1997 | 89 | 107 | 196 | 83 | 77 | 160 | 6 | 30 | 36 |
1998 | 95 | 102 | 197 | 88 | 75 | 163 | 7 | 27 | 34 |
1999 | 95 | 100 | 195 | 91 | 71 | 162 | 4 | 29 | 33 |
2000 | 99 | 106 | 205 | 95 | 88 | 183 | 4 | 18 | 22 |
2001 | 94 | 80 | 174 | 91 | 65 | 156 | 3 | 15 | 18 |
2002 | 87 | 97 | 184 | 85 | 75 | 160 | 2 | 22 | 24 |
2003 | 89 | 88 | 177 | 87 | 68 | 155 | 2 | 20 | 22 |
2004 | 87 | 94 | 181 | 87 | 70 | 157 | 24 | 24 | |
2005 | 82 | 94 | 176 | 81 | 69 | 150 | 1 | 25 | 26 |
2006 | 68 | 95 | 163 | 66 | 67 | 133 | 2 | 28 | 30 |
2007 | 69 | 93 | 162 | 67 | 68 | 135 | 2 | 25 | 27 |
2008 | 61 | 94 | 155 | 59 | 72 | 131 | 2 | 22 | 24 |
2009 | 66 | 99 | 165 | 61 | 81 | 142 | 5 | 18 | 23 |
2010 | 67 | 90 | 157 | 62 | 75 | 137 | 5 | 15 | 20 |
2011 | 63 | 86 | 149 | 57 | 75 | 132 | 6 | 11 | 17 |
2012 | 60 | 89 | 149 | 57 | 77 | 134 | 3 | 12 | 15 |
2013 | 57 | 88 | 145 | 51 | 77 | 128 | 6 | 11 | 17 |
2014 | 57 | 91 | 148 | 53 | 80 | 133 | 4 | 11 | 15 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 45 | 40 | 43 | 45 | 39 | 43 | 47 | 47 | |
1981 | 44 | 42 | 43 | 44 | 39 | 42 | 50 | 50 | |
1982 | 44 | 42 | 43 | 44 | 40 | 43 | 50 | 49 | |
1983 | 44 | 41 | 43 | 44 | 39 | 42 | 50 | 50 | |
1984 | 43 | 40 | 42 | 43 | 38 | 42 | 46 | 46 | |
1985 | 43 | 39 | 41 | 43 | 37 | 41 | 44 | 44 | |
1986 | 43 | 37 | 41 | 43 | 35 | 40 | 43 | 43 | |
1987 | 42 | 36 | 40 | 42 | 34 | 39 | 42 | 41 | |
1988 | 43 | 37 | 40 | 43 | 35 | 40 | 42 | 42 | |
1989 | 42 | 38 | 40 | 42 | 36 | 40 | 43 | 43 | |
1990 | 42 | 38 | 40 | 42 | 38 | 40 | 39 | 40 | |
1991 | 41 | 39 | 40 | 41 | 38 | 40 | 36 | 41 | 40 |
1992 | 41 | 39 | 40 | 41 | 37 | 40 | 42 | 42 | |
1993 | 39 | 39 | 39 | 39 | 38 | 39 | 41 | 40 | |
1994 | 40 | 38 | 39 | 40 | 37 | 39 | 43 | 42 | |
1995 | 41 | 39 | 40 | 41 | 38 | 40 | 42 | 41 | |
1996 | 43 | 38 | 40 | 43 | 37 | 40 | 40 | 40 | |
1997 | 42 | 38 | 40 | 42 | 38 | 40 | 46 | 40 | 41 |
1998 | 42 | 38 | 40 | 42 | 38 | 40 | 43 | 40 | 41 |
1999 | 43 | 39 | 41 | 43 | 39 | 41 | 38 | 38 | |
2000 | 45 | 40 | 42 | 44 | 40 | 42 | 41 | 45 | |
2001 | 44 | 41 | 43 | 44 | 39 | 42 | 48 | 50 | |
2002 | 43 | 41 | 42 | 43 | 40 | 42 | 43 | 43 | |
2003 | 43 | 41 | 42 | 43 | 41 | 42 | 43 | 43 | |
2004 | 44 | 42 | 43 | 44 | 42 | 43 | 41 | 41 | |
2005 | 45 | 43 | 44 | 45 | 43 | 44 | 40 | 40 | |
2006 | 46 | 43 | 44 | 46 | 44 | 45 | 40 | 40 | |
2007 | 47 | 44 | 45 | 47 | 44 | 46 | 42 | 41 | |
2008 | 47 | 44 | 45 | 48 | 45 | 46 | 42 | 42 | |
2009 | 48 | 43 | 45 | 48 | 43 | 45 | 46 | 43 | 44 |
2010 | 48 | 44 | 46 | 48 | 45 | 46 | 50 | 42 | 44 |
2011 | 49 | 46 | 47 | 49 | 45 | 47 | 43 | 48 | 46 |
2012 | 48 | 46 | 47 | 48 | 46 | 47 | 48 | 47 | |
2013 | 49 | 47 | 48 | 50 | 46 | 48 | 47 | 50 | 49 |
2014 | 50 | 46 | 47 | 49 | 46 | 47 | 49 | 51 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Endringshistorie som kan ha innvirkning på antall ansatte
30.06.1950* Består via omorganisering
I h.h.t. Kgl.res. 23.06.1950 blir det bestemt at Forsynings- og gjenreisningsdepartementet med virkning fra 30.06.1950 skal omorganiseres og slås sammen til et nytt Forsyningsdirektorat. Denne enheten får 10 kontorer + sekretariat. Disse enhetene kommer fra Direktoratet for industriforsyning samt Direktoratet for proviantering og rasjonering.
I denne forbindelse overføres Boligdirektoratet og Den alminnelige avdeling til KAD, Direktoratet for industriforsyning gikk til Handelsdepartementet mens Direktoratet for proviantering og rasjonering ble delt slik at Rasjoneringskontoret, Fettkontoret og Det statistiske kontor ble overført til Handelsdepartementet og Provianteringskontor overført til Landbruksdepartementet ved Avdeling for landbruk, reindrift.
01.01.1961* Består via omorganisering
Landbruksdepartementet hadde mot slutten av 1950 tallet fått en ganske uhåndterlig struktur. Departementet besto av fire avdelinger, fire direktorater, 21 kontorer og 225 funksjonærer. Under seg hadde departementet en ytre etat som omfattet ca. 3500 funksjonærer.
Fra 1959 fikk departementet ansatt en departementsråd som da fikk ansvaret for reorganiseringen. I løpet av 1959-1961 ble Landbruksdepartementet omorganisert både på avdelings- og kontornivå. Departementet fikk nå tre avdelinger, tre direktorater og 17 kontorer.
Kilde: Ole Kolsrud: Rekonstruksjon og reform. Regjeringskontorene 1945-2005. Riksarkivarens skriftserie 30. Universitetsforlaget 2008, s. 151-152
29.01.1988* Består via omorganisering
Det ble i 1987 besluttet at Statens næringsmiddeltilsyn (SNT) skulle etableres fra 1988, med ressurser fra Helsedirektoratet, Statens kvalitetskontroll for vegetabilske konserver (SKVK), Fiskeridepartementet og Landbruksdepartementet, samt Styret for næringsmiddelkontrollen. Statens kvalitetskontroll for vegetabilske konserver ble for øvrig opprettet som frittstående institusjon 28.12.1948 på bakgrunn av Lov om kvalitetskontroll av landbruksvarer m.m. av 17.6.1932.
01.10.2004 Navneendring
Endringen ble begrunnet med at departementets faktiske ansvarsområder bedre skal reflekteres i departementsnavnet.
Landbruksminister Lars Sponheim framhevet tre forhold som avgjørende:
"Maten vi et skal vere trygg, den skal gi borgarane auka livsoppleving (både helseaspekt og mangfald) og matproduksjonen skal medverka til auka næringsoppleving, både hos produsentar og i næringsmiddelindustrien. Med dette ønskjer regjeringa å ta eit samla grep om landbruks- og matpolitikken. Som ein konsekvens av dette har regjeringa òg valt å endre namnet på departementet til Landbruks- og matdepartementet."
Kilde: St.prp.nr.1.Kap.1100 (2004-2005): 25
________________________________________________________________
Kvalitetskontroll av matvarene ble i løpet av 1990-årene vist stadig større oppmerksomhet. Dette kan avleses fra Landbruksdepartementets programområder og programkategorier i de årlige budsjettene. Fram til 1993 hadde programkategori 15.10 under programområdet Landbruk vært beskrevet som «Sjukdomskamp, analyse og kontrollteneste». Fra 1993 het programkategori 15.10 «Dyrehelse, plantehelse og matvarekvalitet» og året deretter «Matvarekvalitet, dyrehelse og plantehelse». Ved reorganiseringen under landbruksminister Gunhild Øyangen i 1996 etablert en egen avdeling for matproduksjon og helse i Landbruksdepartementet.
Fra 1997 ble programområde 15 «Landbruk» til «Landbruk og mat». Viktige drivkrefter bak denne utviklingen var bl.a. den sterke utvidelsen av Norges internasjonale forpliktelser på 1990-tallet; EØS avtalen (1994) og WTO avtalen (1995).
Og fra 1.1.2004 trådte den nye Matloven i kraft etter et lengre utredningsarbeid (Næringsmiddellovutvalget). Utvalget foreslo at en ny lov burde erstatte fem eksisterende lover og at det eksisterende mattilsynet, som besto av hele 15 tilsyn under ni departement, skulle avvikles og erstattes av et samlet mattilsyn underlagt ett departement.
Kilde: Ole Kolsrud: Rekonstruksjon og reform. Regjeringskontorene 1945-2005. Riksarkivarens skriftserie 30. Universitetsforlaget 2008, s. 162-163
01.05.2018* Består via omorganisering
Landbruks- og matdepartementet overtar ansvaret for styringen av Miljødirektoratet på området høstbare viltressurser.
Endringer i ansvarsfordelingen mellom departementene - nytt Kap. 1140 Høstbare viltressurser under LMD
Kapittelet er nytt, jf. endringar i ansvarsdelinga mellom departementa per 1.5.2018. Kap. 1140 Haustbare viltressursar omfattar utgifter til tiltak innanfor viltforvaltninga. Midlane under kap. 1140 er primært retta mot målet om auka verdiskaping under Landbruks- og matdepartementet, og resultatområda Naturmangfald og friluftsliv under Klima- og miljødepartementet.
4,4 mill. kroner er rammeoverført til Landbruks- og matdepartementets budsjett i samband med at ansvaret for forvaltinga av haustbare viltressursar er overført til dette departementet, jf. Prop. 48 S og Innst. 230 S (2017–2018).
Kilder:
- Prop. 1 S 2018–2019 Landbruks- og matdepartementet, Kap. 1140 Haustbare viltressursar, s 84
- Prop. 1 S 2018–2019 Klima- og miljødepartementet, s 121
Merk
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.