Denne siden og de ulike fanene under viser informasjon om denne enheten og data tilknyttet denne enheten fra Forvaltningsdatabasen. Forvaltningsdatabasen er en grundig og detaljert kartlegging av organisering og endring av den norske statsforvaltningen fra 1947 - d.d. Fanen "Lenker" inneholder eventuelle lenker til eksterne ressurser.
Denne siden viser statistikk over antall ansatte til denne enheten.
Merk: Det tas forbehold om mulige feil og mangler i data om statsansatte som vi har mottatt fra Statens sentrale tjenestemannsregister, SST. Feil kan gjelde både enkeltenheter og aggregerte tall på etatsnivå. Vær oppmerksom på at tidsseriene - særlig for enheter med flere organisasjonsledd - kan vise utslag for enkelte år som kan indikere feil i inputdata.
Manglende data om statsansatte etter 2014:
I forbindelse med etableringen av A-ordningen fra 2015 er innsamling av lønnsopplysninger for alle ansatte samordnet og
hjemlet i A-opplysningsloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2012-06-22-43). Fra samme tidspunkt opphørte videre drift av Statens sentrale tjenestemannsregister (SST).
Etter overgang til A-ordningen har ikke Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) lenger hjemmel til å videreformidle data om statsansatte fra SSB til NSD.
Dette innebærer at NSD inntil videre må slette 2015 og 2016 årgangene fra nettsidene våre. Vi vil heller ikke kunne publisere data fra 2017 tellingene.
Brukere av denne tjenesten som ønsker å hente ut ut detaljerte data om statsansatte må inntil videre kontakte SSB eller finne fram til informasjonen via
Statistikkbanken (https://www.ssb.no/statistikkbanken).
NSD vil arbeide for å få på plass en avtale med SSB slik at vi igjen kan få tilgang til data om statsansatte.
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 1133 | 210 | 1343 | 1132 | 165 | 1297 | 1 | 45 | 46 |
1981 | 1141 | 231 | 1372 | 1138 | 177 | 1315 | 3 | 54 | 57 |
1982 | 1145 | 231 | 1376 | 1140 | 186 | 1326 | 5 | 45 | 50 |
1983 | 1185 | 245 | 1430 | 1176 | 194 | 1370 | 9 | 51 | 60 |
1984 | 1209 | 250 | 1459 | 1206 | 197 | 1403 | 3 | 53 | 56 |
1985 | 1224 | 259 | 1483 | 1220 | 203 | 1423 | 4 | 56 | 60 |
1986 | 1246 | 263 | 1509 | 1243 | 200 | 1443 | 3 | 63 | 66 |
1987 | 1257 | 305 | 1562 | 1252 | 237 | 1489 | 5 | 68 | 73 |
1988 | 1285 | 312 | 1597 | 1278 | 245 | 1523 | 7 | 67 | 74 |
1989 | 1333 | 338 | 1671 | 1323 | 272 | 1595 | 10 | 66 | 76 |
1990 | 1547 | 390 | 1937 | 1537 | 314 | 1851 | 10 | 76 | 86 |
1991 | 1597 | 408 | 2005 | 1589 | 324 | 1913 | 8 | 84 | 92 |
1992 | 1635 | 400 | 2035 | 1617 | 318 | 1935 | 18 | 82 | 100 |
1993 | 1645 | 414 | 2059 | 1626 | 325 | 1951 | 19 | 89 | 108 |
1994 | 1667 | 439 | 2106 | 1645 | 344 | 1989 | 22 | 95 | 117 |
1995 | 1648 | 451 | 2099 | 1620 | 348 | 1968 | 28 | 103 | 131 |
1996 | 1731 | 478 | 2209 | 1704 | 355 | 2059 | 27 | 123 | 150 |
1997 | 1576 | 455 | 2031 | 1552 | 326 | 1878 | 24 | 129 | 153 |
1998 | 1730 | 491 | 2221 | 1687 | 334 | 2021 | 43 | 157 | 200 |
1999 | 1748 | 526 | 2274 | 1710 | 370 | 2080 | 38 | 156 | 194 |
2000 | 1780 | 522 | 2302 | 1727 | 367 | 2094 | 53 | 155 | 208 |
2001 | 1829 | 535 | 2364 | 1769 | 385 | 2154 | 60 | 150 | 210 |
2002 | 1901 | 536 | 2437 | 1843 | 408 | 2251 | 58 | 128 | 186 |
Totalt | Heltid | Deltid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
År | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt | Menn | Kvinner | Totalt |
1980 | 39 | 40 | 39 | 39 | 39 | 39 | 45 | 46 | |
1981 | 39 | 40 | 40 | 39 | 39 | 39 | 44 | 44 | |
1982 | 40 | 41 | 40 | 40 | 39 | 40 | 34 | 47 | 46 |
1983 | 40 | 41 | 40 | 40 | 39 | 40 | 29 | 46 | 43 |
1984 | 40 | 41 | 40 | 40 | 40 | 40 | 43 | 43 | |
1985 | 41 | 41 | 41 | 41 | 40 | 41 | 44 | 44 | |
1986 | 41 | 41 | 41 | 41 | 40 | 41 | 44 | 44 | |
1987 | 42 | 40 | 41 | 42 | 38 | 41 | 56 | 44 | 44 |
1988 | 42 | 39 | 41 | 42 | 38 | 41 | 53 | 43 | 44 |
1989 | 42 | 39 | 41 | 42 | 38 | 41 | 48 | 44 | 44 |
1990 | 42 | 39 | 41 | 42 | 37 | 41 | 51 | 44 | 45 |
1991 | 42 | 39 | 42 | 42 | 38 | 42 | 48 | 42 | 43 |
1992 | 43 | 39 | 42 | 43 | 38 | 42 | 54 | 43 | 45 |
1993 | 43 | 40 | 42 | 43 | 39 | 42 | 55 | 44 | 46 |
1994 | 43 | 40 | 43 | 43 | 39 | 42 | 53 | 42 | 44 |
1995 | 44 | 40 | 43 | 44 | 40 | 43 | 48 | 40 | 42 |
1996 | 43 | 40 | 42 | 43 | 40 | 42 | 48 | 40 | 41 |
1997 | 43 | 40 | 43 | 43 | 40 | 43 | 48 | 41 | 42 |
1998 | 43 | 41 | 42 | 43 | 40 | 43 | 40 | 42 | 41 |
1999 | 43 | 40 | 42 | 43 | 39 | 42 | 43 | 41 | 41 |
2000 | 43 | 40 | 42 | 43 | 39 | 42 | 39 | 42 | 41 |
2001 | 43 | 40 | 42 | 43 | 39 | 42 | 40 | 42 | 41 |
2002 | 43 | 40 | 42 | 43 | 39 | 42 | 40 | 44 | 42 |
Tabellen viser gjennomsnittalder til ansatte for ordinært regulativlønte. Merk at der antall ansatte er mindre enn 5 vil alder ikke vises.
Ved kgl.res. Av 8.12.1961 ble det bl.a. bestemt at Luftfartsdirektoratet skulle være luftfartsmyndighet etter loven om luftfart av 16.12.1960. Fra 1.1.1964 ble Luftfartsdirektoratet fristilt og organisert som et frittstående direktorat under Samferdselsdepartementet (Ref. St.prp.nr. 1 1963/64, kap. 22, side 12, og kap. 1340.)
Luftfartsverket er fra 1.1.93 etablert som en forvaltningsbedrift under Samferdselsdepartementet organisert med hovedadministrasjon i Oslo, 13 geografisk inndelte resultatenheter (regioner) og tre heleide datterselskaper: Oslo Hovedflyplass A/S, Nordic Aviation Resources A/S og Luftfartsverkets Parkeringsanlegg A/S.
Budsjett for 1995: 2.090 mill. kr. Ansatte: 2.020.
Se:
- St.prp. nr. 33, Innst. S. nr. 83 for 1991-92 "Omorganisering av Luftfartsverket"
Luftfartstilsynet (LT) ble opprettet 1.1.2000 som et selvstendig og uavhengig forvaltningsorgan direkte underlagt Samferdselsdepartementet med fullt myndighetsansvar for sikkerheten i sivil norsk luftfart. Etablering av tilsynet medførte at Samferdselsdepartementet fra 1. januar 2000 formelt delegerte sin myndighet over sivil luftfart til den nye etaten. Luftfartstilsynet viderefører Luftfartsinspeksjonens (før en del av Luftfartsverket) arbeidsoppgaver og overtok i tillegg en del nye oppgaver.
Overføring av kontrolloppgaver fra den tidligere Luftfartsinspeksjonen medførte at tilsynsoppgavene ble skilt fra driftsoppgavene i Luftfartsverket.
Se også St.prp.nr.66 (1998-1999) Om tilsyn og myndighet i luftfarten og om tilknytningsform for Luftfartsverket, jf. Innst.S.nr. 226 (1998-1999) (http://www.stortinget.no/inns/1998/inns-199899-226.html)
I 2001 gjorde Stortinget et prinsippvedtak om at Luftfartsverket skulle endre organisasjonsform og bli aksjeselskap. Overgangen skjedde 1.1.2003 med nytt navn, ny logo og ny visuell profil.Se følgende dokument:
- Ot.prp.nr.14 (2002-2003)
- Innst.O.nr.40 (2002-2003)
- Besl.O.nr.33 (2002-2003)
Se også: St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 2 (2002-2003) Om omdanning av Luftfartsverket til aksjeselskap og om Flytoget AS, BaneTele AS og Ryfylkepakken (http://odin.dep.no/sd/norsk/publ/stprp/028001-030034/dok-bn.html)
I dette tillegget til statsbudsjett for 2003 foreslo Regjeringen at Luftfartsverket skulle etableres som et heleid statlig aksjeselskap fra 1.1.2003. I forslaget ble det vist til at det i modellen med forvaltningsbedrift ikke var mulig med full finansiell samordning mellom underliggende aksjeselskap og kjernevirksomheten. Videre ble det vist til at en omdanning til aksjeselskap ville gi utvidet økonomisk ansvar og handlefrihet for styret og ledelsen, og dermed medvirke til større grad av markedsretting både for den kommersielle virksomheten og for selve driften av lufthavnene. Det ble også trekt fram at med et aksjeselskap ville den langsiktige økonomiske planleggingen ikke lenger være avhengig av de årlige budsjettprosessene. I B.Innst.S.nr.13 Tl..01 (2002-2003) sluttet Stortinget seg til forslaget, og Avinor AS ble etablert 1.1.2003.
Hjemmeside: www.avinor.no
------------------------------------------------------------------
Avinor AS er pr 2007 organisert slik:
* Flysikringsdivisjonen
* Divisjon store lufthavner
* Divisjon mellomstore lufthavner
* Divisjon regionale lufthavner
Datterselskap:
* Oslo lufthavn AS (som driver Oslo lufthavn, Gardermoen) m/ datterselskap.
Se også St.meld. nr. 15 (2006-2007) Om verksemda i Avinor 2006–2008
(http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/dok/regpubl/stmeld/2006-2007/Stmeld-nr-15-2006-2007-.html?id=441346)
Den 16.10.2013 vedtok Avinors konsernstyre at Flysikringsdivisjonen (FSD) blir eget aksjeselskap. Samferdselsdepartementet godkjente i et ekstraordinært generalforsamlingsmøte onsdag 23.4.2014 Avinors planer om å skille ut flysikringsdivisjonen i Avinor i et eget datterselskap.
Avinor Flysikring AS leverer tårntjeneste på flyplasser, flygekontrolltjeneste for trafikken i norsk luftrom og teknisk infrastruktur for flynavigasjon og er et heleid datterselskap i Avinorkonsernet.
* = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.