AVINOR as

Denne siden viser endringshistorien til denne enheten.

Merk: * = Dato merket med asterisk (*), betyr at tidspunkt ikke er bekreftet.

1945-08-03 00:00:00.0 * Ny via omorganisering

Navn
Luftfartsavdelingen

Kort navn
Luftfartsavd.

Tilknytningsform
Departement

Administrativt nivå
Avdeling

COFOG
04 Næringsøkonomiske formål

Overordnet
Forsvarsdepartementet

Type enhet
Nasjonal organisasjon

Lokalisering
301 Oslo

Relaterte enheter:
  • Luftfartsrådet/Statens luftfartsstyre
  • Norges Luftfartsstyre

Luftfartsavdelingen har røtter som kan spores tilbake til 1920 (Forsvarsdepartementets Luftfartsråd). Fra 1920 hørte saker angående sivil luftfart under Forsvarsdepartementets luftfartsråd; i 1938 ble rådet omdannet til Statens luftfartsstyre, som var et kontor i Forsvarsdepartementet. I 1943 ble Norges Luftfartsstyre opprettet i London for å forberede sivil flygning i Norge etter frigjøringen. Kontoret i Forsvarsdepartementet ble i 1945 utvidet til en avdeling. Avdelingen ble for øvrig opprettet som ny IV Avdeling: Avdeling for Sivil luftfart (Luftfartsavdelingen ved kgl.res. av 3.8.1945, vesentlig i henhold til forslagene fra Norges Luftfartsstyre (opprettet 19.11.1943 til ivaretakelse av norsk sivil luftfart). Avdelingen ble foreslått lagt til det departement som stelte med kommunikasjonsspørsmål. Den gang var det Forsvarsdepartementet som stelte med luftfartsspørsmål, men det ble understreket at det måtte skilles klart mellom sivile og militære luftfartssaker.

Se ellers St.prp.nr.12 1945: "Om medvirkning til dannelsen av et nasjonalt luftfartsselskap til drift av luftruter".


1946-02-22 00:00:00.0 Horisontal flytting

(Enheten har endret overordnet.)

Overordnet
Samferdselsdepartementet

NB: Muligens var Luftfartsavdelingen i en kortere periode underlagt Arbeidsdepartementet!


1948-01-01 00:00:00.0 * Vertikal flytting (omdannelse)

(Enheten har endret tilknytingsform og/eller administrativt nivå.)

Tilknytningsform
Departement

Administrativt nivå
Direktorat i dobbeltstilling


1948-01-01 00:00:00.0 * Navneendring

Navn
Luftfartsdirektoratet

Kort navn
Luftfartsdirektoratet


1964-01-01 00:00:00.0 * Flytting inn i eller ut av etat/gruppe

(Enheten flytter inn i eller ut av en etat, gruppe under etat eller gruppe under departement.)

Overordnet
Samferdselsdepartementet

Tilhører etat
Sivil luftfart

Type enhet
Hovedkontor


1964-01-01 00:00:00.0 Vertikal flytting (omdannelse)

(Enheten har endret tilknytingsform og/eller administrativt nivå.)

Tilknytningsform
Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)

Administrativt nivå
Høyeste nivå

Ved kgl.res. Av 8.12.1961 ble det bl.a. bestemt at Luftfartsdirektoratet skulle være luftfartsmyndighet etter loven om luftfart av 16.12.1960. Fra 1.1.1964 ble Luftfartsdirektoratet fristilt og organisert som et frittstående direktorat under Samferdselsdepartementet (Ref. St.prp.nr. 1 1963/64, kap. 22, side 12, og kap. 1340.)


1978-01-01 00:00:00.0 Navneendring

Navn
Luftfartsverket

Kort navn
Luftfartsverket


1993-01-01 00:00:00.0 Vertikal flytting (omdannelse)

(Enheten har endret tilknytingsform og/eller administrativt nivå.)

Tilknytningsform
Forvaltningsbedrift

Administrativt nivå
Høyeste nivå

Saksgang og dokumenter for denne endringen

Luftfartsverket er fra 1.1.93 etablert som en forvaltningsbedrift under Samferdselsdepartementet organisert med hovedadministrasjon i Oslo, 13 geografisk inndelte resultatenheter (regioner) og tre heleide datterselskaper: Oslo Hovedflyplass A/S, Nordic Aviation Resources A/S og Luftfartsverkets Parkeringsanlegg A/S.
Budsjett for 1995: 2.090 mill. kr. Ansatte: 2.020.

Se:
- St.prp. nr. 33, Innst. S. nr. 83 for 1991-92 "Omorganisering av Luftfartsverket"


2000-01-01 00:00:00.0 Består via utskilling

Saksgang og dokumenter for denne endringen
Utskilte enheter fra denne enheten:

Luftfartstilsynet (LT) ble opprettet 1.1.2000 som et selvstendig og uavhengig forvaltningsorgan direkte underlagt Samferdselsdepartementet med fullt myndighetsansvar for sikkerheten i sivil norsk luftfart. Etablering av tilsynet medførte at Samferdselsdepartementet fra 1. januar 2000 formelt delegerte sin myndighet over sivil luftfart til den nye etaten. Luftfartstilsynet viderefører Luftfartsinspeksjonens (før en del av Luftfartsverket) arbeidsoppgaver og overtok i tillegg en del nye oppgaver.

Overføring av kontrolloppgaver fra den tidligere Luftfartsinspeksjonen medførte at tilsynsoppgavene ble skilt fra driftsoppgavene i Luftfartsverket.
Se også St.prp.nr.66 (1998-1999) Om tilsyn og myndighet i luftfarten og om tilknytningsform for Luftfartsverket, jf. Innst.S.nr. 226 (1998-1999) (http://www.stortinget.no/inns/1998/inns-199899-226.html)


2003-01-01 00:00:00.0 Vertikal flytting (omdannelse)

(Enheten har endret tilknytingsform og/eller administrativt nivå.)

Tilknytningsform
Heleide statsaksjeselskap

Administrativt nivå
Høyeste nivå

Overordnet
Samferdselsdepartementet

Type enhet
Nasjonal organisasjon

Saksgang og dokumenter for denne endringen

I 2001 gjorde Stortinget et prinsippvedtak om at Luftfartsverket skulle endre organisasjonsform og bli aksjeselskap. Overgangen skjedde 1.1.2003 med nytt navn, ny logo og ny visuell profil.Se følgende dokument:
- Ot.prp.nr.14 (2002-2003)
- Innst.O.nr.40 (2002-2003)
- Besl.O.nr.33 (2002-2003)

Se også: St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 2 (2002-2003) Om omdanning av Luftfartsverket til aksjeselskap og om Flytoget AS, BaneTele AS og Ryfylkepakken (http://odin.dep.no/sd/norsk/publ/stprp/028001-030034/dok-bn.html)


I dette tillegget til statsbudsjett for 2003 foreslo Regjeringen at Luftfartsverket skulle etableres som et heleid statlig aksjeselskap fra 1.1.2003. I forslaget ble det vist til at det i modellen med forvaltningsbedrift ikke var mulig med full finansiell samordning mellom underliggende aksjeselskap og kjernevirksomheten. Videre ble det vist til at en omdanning til aksjeselskap ville gi utvidet økonomisk ansvar og handlefrihet for styret og ledelsen, og dermed medvirke til større grad av markedsretting både for den kommersielle virksomheten og for selve driften av lufthavnene. Det ble også trekt fram at med et aksjeselskap ville den langsiktige økonomiske planleggingen ikke lenger være avhengig av de årlige budsjettprosessene. I B.Innst.S.nr.13 Tl..01 (2002-2003) sluttet Stortinget seg til forslaget, og Avinor AS ble etablert 1.1.2003.

Hjemmeside: www.avinor.no

------------------------------------------------------------------

Avinor AS er pr 2007 organisert slik:

* Flysikringsdivisjonen
* Divisjon store lufthavner
* Divisjon mellomstore lufthavner
* Divisjon regionale lufthavner

Datterselskap:
* Oslo lufthavn AS (som driver Oslo lufthavn, Gardermoen) m/ datterselskap.

Se også St.meld. nr. 15 (2006-2007) Om verksemda i Avinor 2006–2008
(http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/dok/regpubl/stmeld/2006-2007/Stmeld-nr-15-2006-2007-.html?id=441346)


2003-01-01 00:00:00.0 Navneendring

Navn
AVINOR as

Kort navn
AVINOR as


2014-04-23 00:00:00.0 Består via omorganisering

Relaterte enheter:
  • Avinor Flysikring AS

Den 16.10.2013 vedtok Avinors konsernstyre at Flysikringsdivisjonen (FSD) blir eget aksjeselskap. Samferdselsdepartementet godkjente i et ekstraordinært generalforsamlingsmøte onsdag 23.4.2014 Avinors planer om å skille ut flysikringsdivisjonen i Avinor i et eget datterselskap.

Avinor Flysikring AS leverer tårntjeneste på flyplasser, flygekontrolltjeneste for trafikken i norsk luftrom og teknisk infrastruktur for flynavigasjon og er et heleid datterselskap i Avinorkonsernet.