Eriksen, Svein, Annemor Kalleberg, Dag Solumsmoen (2012):
Uavhengig eller bare uavklart? Organisering av statlig myndighetsutøvelse
Oslo: Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT. Rapport 2012:7
Publikasjonstype:
Rapport
Fulltekst:
http://www.difi.no/filearchive/difi-rapport-2012-7-uavhengig-eller-bare-uavklart.pdf
Omtale:
https://www.difi.no/rapport/2014/06/klart-reformbehov-nar-det-gjelder-statlig-myndighetsutovelse
ISSN-nummer:
ISSN 1890-6583
Publiseringsspråk:
Norsk
Land publikasjonen kommer fra:
Norge
NSD-referanse:
2913
Disse opplysningene er sist endret:
7/10 2016
Spesifikke virksomheter publikasjonen omhandler:
- Statistisk sentralbyrå
- Konkurransetilsynet
- Klagenemnda for behandling i utlandet og Preimplantasjonsdiagnostikknemnda
- Trygderetten
- Bioteknologirådet
- Forbrukerrådet
- Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
- Utlendingsnemnda
- Datatilsynet
- Domstoladministrasjonen
- Konfliktrådene
- Sekretariatet for konfliktrådene
- Konfliktrådene
- Kommisjonen for gjenopptakelse av straffesaker
- Forbrukertilsynet
- Barneombudet
- Barneverns- og helsenemnda i Østfold
- Barneverns- og helsenemnda i Rogaland
- Barneverns- og helsenemnda i Troms og Finnmark
- Likestillings- og diskrimineringsombudet
- Sekretariatet for Diskrimineringsnemnda
- Universitetet for miljø- og biovitenskap
- Kulturdirektoratet
- Universitetet i Oslo
- Høgskolen i Nesna
- Universitetet i Bergen
- Kirkerådet
- Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet
- Høgskolen i Lillehammer
- Kunst i offentlige rom
- Høgskolen i Harstad
- Samisk høgskole / Sámi allaskuvla
- Høgskolen i Finnmark
- Høgskolen i Narvik
- Universitetet i Nordland
- Høgskolen i Nord-Trøndelag
- Høgskolen i Sør-Trøndelag
- Høgskolen i Molde, vitenskapelig høgskole i logistikk
- Høgskolen i Ålesund
- Høgskulen i Volda
- Høgskulen i Sogn og Fjordane
- Høgskolen i Bergen
- Høgskolen i Stord/Haugesund
- Universitetet i Stavanger
- Universitetet i Agder
- Høgskolen i Telemark
- Høgskolen i Vestfold
- Høgskolen i Buskerud
- Høgskolen i Gjøvik
- Høgskolen i Hedmark
- Høgskolen i Østfold
- Lotteri- og stiftelsestilsynet
- Lotteri- og stiftelsestilsynet
- Medietilsynet
- Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen
- Norsk pasientskadeerstatning
- Pasientskadenemnda - sekretariatet
- Statens helsepersonellnemnd - Sekretariatet
- Statlige høgskoler
- Forbrukerrådet
- Den norske kirke
- Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
- Barneverns- og helsenemnda i Oslo og omegn
- Barneverns- og helsenemnda
- Sentralenheten for barneverns- og helsenemnda
- OsloMet – storbyuniversitetet
- Konfliktrådet Agder
- Konfliktrådet i Buskerud
- Konfliktrådet Sør-Vest
- Konfliktrådet Innlandet
- Konfliktrådet Vest
- Konfliktrådet i Midtre Hålogoland
- Konfliktrådet i Nordmøre og Romsdal
- Konfliktrådet i Trøndelag avd. Steinkjer
- Konfliktrådet i Oppland
- Konfliktrådet Oslo
- Konfliktrådet Nordland
- Konfliktrådet i Sogn og Fjordane
- Konfliktrådet i Sør-Rogaland
- Konfliktrådet Trøndelag
- Konfliktrådet Sør-Øst
- Konfliktrådet Troms
- Konfliktrådet Finnmark
- Konfliktrådet i Vestfold
- Konfliktrådet i Øst-Finnmark
- Konfliktrådet Øst
- Konfliktrådet på Helgeland
- Konfliktrådet Møre og Romsdal
- Agder og Telemark bispedømmekontor
- Bjørgvin bispedømmekontor
- Hamar bispedømmekontor
- Borg bispedømmekontor
- Møre bispedømmekontor
- Nidaros bispedømmekontor
- Nord-Hålogaland bispedømmekontor
- Oslo bispedømmekontor
- Stavanger bispedømmekontor
- Sør-Hålogaland bispedømmekontor
- Tunsberg bispedømmekontor
- Forbrukertilsynet
Horisontal dimensjon:
- Sentraladministrative organ (direktorat m.m.)
- Forvaltningsorgan med særskilte fullmakter
- Forvaltningsbedrift
- Andre ordinære forvaltningsorgan
- Finansieringsinstitusjon
Sammendrag:
Temaet for rapporten er statlig myndighetsutøvelse i saker hvor det treffes enkeltvedtak: forbud, påbud, tillatelser mv. Søkelys settes på ett aspekt ved myndighetsutøvelsen: i hvilken grad myndighetsutøvende organer kan handle uavhengig av den politiske ledelsen. Et hovedformål er å beskrive avstanden mellom den faktiske organiseringen av forvaltningens myndighetsutøvelse på den ene siden og den normative hovedmodellen på den annen.
I alt har Difi registrert drøyt 200 statlige forvaltningsorganer som har ansvar for saker hvor det treffes enkeltvedtak. Difi finner at vel 100 av disse ser ut til å følge hovedmodellen. Når det gjelder 90 – 100 organer forstår vi det slik at organene ikke ansees å følge hovedmodellen fullt ut, dvs. at den politiske ledelsens inngrepsmuligheter på en eller annen måte er begrenset. Vurdert etter antall organer som er berørt, kan det se ut som unntakene er i ferd med å bli hovedmønsteret. Difi mener det er uheldig at vedtak om uavhengighet behandles som enkeltstående vedtak uten referanse til mer prinsipielle vurderinger, og tilrår at det nedsettes et offentlig utvalg for å utrede de spørsmål og anbefalinger som er drøftet i denne rapporten.